Annons:
Etikettråttägare
Läst 2250 ggr
malin.maria
2013-06-03 17:50

Inga-råttor-under-soffan-tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fnulat länge på hur jag kan undgå att mina killar springer under soffan TILLS poletten trillade ner igår och jag kom på att jag helt enkelt kan ta av benen! Så nu har vi en futon-liknande soffa och råttorna kan springa fritt utan att vi behöver oroa oss för vad de hittar på därunder! Kände att jag var tvungen att dela med mig om fler har samma problem!

Vänliga Hälsningar

Malin

Annons:
DollyBolly
2013-06-03 18:07
#1

Smart! måste göra något sånt med min stora säng.. *suck*

R8bus
2013-06-04 08:13
#2

Har tagit bort benen från min säng, för de byggde bo inuti den. Vad gör man inte för sina älsklingar 😃

malin.maria
2013-06-04 08:32
#3

#1
Kapa benen på den! ;)

#2
Precis, de kan verkligen hitta på allt möjligt därunder märkte jag :P Men igår invigde vi det hela och de kunde springa runt hela kvällen utan att vi behövde vara oroliga :) Märkte dessutom att det var mysigt att komma närmre golvet där de är mycket, och att de kunde hoppa upp i soffan lättare *tumme upp*

Vänliga Hälsningar

Malin

Bananbullar
2013-06-04 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här hemma har vi kommit på lösningen att bygga en snygg ram runt sängen. Vet inte om jag har någon bild, men jag har en bild på hur vi byggde en liten ram runt min dåvarande bäddsoffa för flera år sedan. Ramen jag har idag är dock svart, precis som sängen, och ser ut att vara en del av sängen.


Zizza
2013-06-04 09:27
#5

TS: Smart :) nu behövs det inte dammsugas under heller! ;) hehe

Mvh. Sanne & Djuren

malin.maria
2013-06-04 10:35
#6

#4
Snyggt! Syns ju inte att det är "hemmagjort" ens! :)

#5
Haha, nej det var en väldigt stor bonus kom jag på sen ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

Annons:
Melissa V
2013-06-04 12:00
#7

smarta ideer, har samma problem så vi bannlyste dom helt från vardagsrummet men nu kanske man kan fixa så de får komma in igen ju :)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


mikeiko
2013-06-04 12:25
#8

Jag har barrikaderat med ihoprullade tidningar och en golvplanka :)

MikkansBuse
2013-06-04 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

När vi skaffade den nya soffan, vilket jag ville vara ganska rädd om, började jag först med att ställa ut videofilmer. Ack så fullt men funktionen fungerade i några veckor, sedan var det självklart att någon utav råttorna lärde sig att flytta på dom.

Har länge tjatat på sambon, som dessutom är skyltmontör, att fixa ett skydd. Ganska passande brun färg på plåten, syns nästan inte alls :)

Cederin
2013-06-04 16:18
#10

Vad smart! Jag hatar verkligen när mina är under våran soffa, som vi köpte ny förra året för 8000… De gnager ibland, går in där och vilar och vägrar komma ut om man t.ex. ska gå hemifrån så man får tvinga ut dem och hålla på. Mycket bra!

Medarbetare på Naglar och Hår

Pizzan
2014-08-26 19:53
#11

TACK! ❤️ Fick ett lyckorus när jag läste ditt tips!😃Hann inte läsa mer än till "ta av benen" och av ren impuls så åkte benen av på 5min haha. Har haft ett jäkla problem med att dom ständigt vill in i soffan underifrån och det slutade inte där heller, utan väl inne så gick dom på insidan och använde det till att bädda med inuti soffan. Det är så typiskt mig att inte tänka på de mest simpla lösningarna när problem uppstår, och istället göra de mer komplicerat än det egentligen behöver vara (får en att känna sig en aning korkad ibland dock xP) och ett plus är att jag gillar låga möbler och har redan planer på att göra om i rummet så win-win!🙂

Tack ännu en gång, nu ska mina busar få komma ut o springa av sig🙂Förhoppningsvis så kan jag ha dom ute i betydligt längre perioder utan att man behöver spetsa öron och ögon. Håller detta nu så kanske jag till och med kan ha buren öppen 24/7 (eller aa, iaf när jag är vaken till en början) som är vad jag ville från första början.🙂

Peace be with you.

malin.maria
2014-08-26 23:38
#12

#11 Vad härligt att jag kunde hjälpa till och kul att dina tåttisar får vara ute mer! Lycka till med ommöbleringen! :)

Vänliga Hälsningar

Malin

fridaanna87
2014-08-27 09:01
#13

Jag önskar att jag kunde göra så på min säng, har tänkt tanken men då jag bor i en liten etta så använder jag det utrymmet till förvaring.. Annars är det ju himla smidigt!

Annons:
Bananbullar
2014-08-27 13:27
#14

#13 Har också förvaring under min säng. Men har satt fast ena sidan med kardborrband och på så sätt kan jag enkelt ta bort skyddet och komma åt det som är under.


Josse016
2014-08-27 14:01
#15

Jätte smarta tips Ts och #4 varför har man inte tänkt på detta förut :o

Pizzan
2014-08-30 05:22
#16

#12 Ja tycker både jag och råttorna 😃Än så länge funkar det bra, var ganska kul första gången jag släppte ut dom, efter jag tagit bort benen. Dom såg lite konfysa ut till en början när dom sprang runt soffan och inspektera och insåg att dom inte kunde ta sig varken in eller under den längre, hihi.😉

Peace be with you.

Upp till toppen
Annons: