Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 4293 ggr
GeishaoChick
2013-01-09 16:14

Mina matfrågor :)

Hej! Jag är väldigt försiktig med vad jag kan och inte kan ge mina råttor. Här har jag en lista med vad jag skulle vilja ge mina råttor, men är osäker på om jag ens kan! Jag äter mycket av denna slags variation av mat och älskar att dela med mig min mat till mina älsklingar!

Groddar (Smörgås krasse och så)
Spenat (både fryst, kokt och rå)
Kronärtskocka (konserverad i olja eller kokt)
Rå bacon
Kidneybönor
Sockerärtor
Mango
Rå svamp
Sparris
Ruccola
Dadlar
Fröer av olika slag (typ physilium, alfalfa, sesam, quorn, etc)
Rå pasta
Gojibär
Blåbärssoppa (Ekströms)

---

Blir gärna tacksam över era svar, var gärna kort och tydlig med om jag kan eller ej.
Har jag fler matfrågor kommer jag skriva i denna tråd igen :3

Hoppas nån har tålamod att ge mig svar <3
Tack på förhand!

Annons:
Honestyisdead
2013-01-09 16:19
#1

Kan såhär direkt avråda från bacon d det innehåller alldeles för mycket salt.

chade
2013-01-09 16:37
#2

Bacon någon gång då och då är ingen fara, fast jag skulle nog inte servera den rå, eller äta den själv rå

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zakaraa
2013-01-09 16:52
#3

Lite OT men Bacon är inte rått, det är rökt :)
Går utmärkt att äta ostekt (det är som sagt tillagat), eller hur man ju tillagar det.

Men till råttor skulle jag inte ge det just pga skälet som #1 säger, då det är rökt är det väldigt salt så kan du istället ge rå nötfärs (blandar med äggula är mumma)

#0 När du säger "rå pasta" syftar du då på okokt pasta?
Pasta kan svälla i magen så det är kanske inte det bästa. Tänk även på att inte ge för mycket av kolhydrater, av samma anledning som vi människor inte bör äta mycket för kolhydrater :) 

Blåbärssoppan, hur mycket socker är det i den? Någon gång då och då skadar nog inte och det är säkert mumma men tänk på sockerhalten :)

När du ger råttorna mat kan du enkelt tänka på tallriksmodellen :) Då får du en balanserad och bra mängd av de olika delarna

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Honestyisdead
2013-01-09 17:05
#4

#3 Tyvärr finns det mycket fuskbacon som inte alls är rökt utan bara har rökarom.

Ser ingen anledning alls att de det när man kan ge rena köttprdukter istället.

Elinisa
2013-01-09 17:12
#5

Går alldeles utmärkt:

Groddar (Smörgås krasse och så)
Spenat (både fryst, kokt och rå)
Kronärtskocka (konserverad i olja eller kokt)
Sparris
Ruccola
kidneybönor    (kokta, förståss)

Går bra, fast ge med måtta:

Rå pasta (sväller inte mkt mer än annat Torrfoder. Den består oftast av veterkärnor, vilket i en el annan form redan finns i torrfoderblandningen. Däremot innehåller pastan mycket energi -vilket kan skapa små tjockisråttor)

Fröer av olika slag (typ psyllium, alfaalfa, sesam, quorn etc.) (Samma som ovan, mycket energi. Smalisar kan äta mera av detta än tjockisarna)

Ge som godis, alltså bara lite:

dadlar            (maassor av socker)

mango          (söt frukt, rätt mkt socker)

blåbärssoppa     (sötad, rätt mkt socker)

Gojibär      (torkad frukt= rätt mkt socker(=energi) naturligt)

Olämpligt:

Bacon (Väldigt fett& salt, ok med liten smakbit)

Ang rå svamp:  Blir snabbt äckligt i rumstemp, så se till att den äts upp relativt snabbt.

Så tänker jag iaf :-)

Kidneybönorna fick vara i "alldeles utmärkt -kategorin", fast man kan tänka på att inte basera färskmaten på dem, -som potatis ungefär; bra som tillbehör, men innehåller hyfsat mkt kolhydrater, så ta det lite lugnt med dem. Bättre att ha blandat av groddar, bladgrönsaker& likn. som bas då (Dvs. spenat, broccoli, haricorverts, blomkål, grönkål, alfaalfa-, mungbön-& rädisgroddar, gurka, squash osv..)

 "Tyvärr" finns det få saker som är sådär direkt NEJ eller JA om man kan ge det eller inte, -förutom endel råa grönsaker& en bra torrfoderblandning, då.. Det gäller att veta vad man kan ge mycket av "som en bas", vad man ger mindre av "tillägg/tillbehör"& vad man bara ger lite av "godis" -& så om det är något direkt olämpligt, som ädelost, tex (Om det nu stämmer, -har inte kommit mej för att kolla upp det.)

Hoppas det blev någolunda tydligt :-)

Zakaraa
2013-01-09 17:17
#6

#4 fast man märker ganska tydligt vilket kött som är rått och vilket som är tillagat. Men vist kan det finnas dåliga märken som fuskar men jag skrev som sagt även att man inte bör ge till råttor just pga anledningen du gav i #1, att det är för salt. :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Honestyisdead
2013-01-09 17:38
#7

#6 Med tanke på att folk inte märkte skinnad på oxfile och grisött så tror jag inte det är så himla lätt för alla att se om köttet är lättrökt eller inte. :)

Men strunt samma som sagt, det är både salt och fett. :)

GeishaoChick
2013-01-12 12:41
#8

Hur är det med Alfalfagroddar och vanliga groddar? Ska man skölja dom först?

elut
2013-01-12 13:09
#9

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

Spenat* - Hämmar bildandet av röda blodkroppar och är ofta väldigt salt, men är ändå nyttigt på andra håll. Kan ges, dock inte för ofta.

Där kan du läsa om de du inte ska ge, då kan du nog ge allt annat ;)

GeishaoChick
2013-01-12 13:39
#10

Jag vet att denna tråd finns, men det finns många matfrågor som inte står med i den listan, och det är också tack vare den listan jag har blivit helt paranoid på vad jag får och inte får ge mina råttor.

Zakaraa
2013-01-12 14:39
#11

#10 Den listan kan man ta med en nypa salt :)
Jag har slutat kolla i den, mest för att det saknas källor så man inte kan kolla up pdet själv :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

elut
2013-01-12 14:50
#12

Jag tycker de är bättre att lyssna på den ist för att chansa och ge de :)

Zakaraa
2013-01-12 14:54
#13

#12 fast enligt den listan kan man i stort sett inte ge någonting alls. Då är det ju mycket bättre att göra en egen research istället.
Jag går inte efter den listan, just för käll-bristen, utan min egen research så att "chansa och ge" för man ju inte direkt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
GeishaoChick
2013-01-13 16:21
#14

Undrar också hur det är med kokta ägg med skal? Vad händer om dom äter skalet? Har en råtta som äter allt som en dammsugare och har läst att skalet kan innehålla bakterier?

Zakaraa
2013-01-13 16:26
#15

Det är inga problem att de äter skalet, det kan snarare vara bra då skalet innehåller kalcium osv. Råttor maler ju ner det så det blir inga flisor kvar som kan skada. 
Inte hört att skalet ska vara bakteriefyllt men som med det mesta så dör bakterier när man kokar produkten :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

elut
2013-01-13 16:28
#16

Första gången kan man hjälpa de genom att knäcka de lite i bordet eller rulla de mot bordet :)

Mymlan&Vifs
2014-10-23 15:28
#17

#14 Har bara gett kokt ägg med skal till mina råttor en gång. Jag tvättade ägget innan jag kokade (vilket jag också gör de få gånger jag själv äter ägg, sån är jag). Därmed är ägget råttvänligt.

Gällande ruccola så har jag själv struntat i att ge det till mina råttor eftersom man vissa gånger får med ruccolablad i påsen som är ovanligt bittra eller väldigt kryddiga i smaken, ungefär på samma sätt som bittermandlar ibland hamnar bland sötmandlar. Men det är mer en smakfråga än en fråga om huruvida det är skadligt eller ej.

[MikaelaR]
2014-10-23 16:28
#18

är quorn ett frö, är inte det vegetariska biffar?

Zakaraa
2014-10-23 16:31
#19

#18 Quorn är svampprotein så det är varken frö eller "biff"

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[MikaelaR]
2014-10-23 16:43
#20

#18 Jag vet redan att Quorn är svamprotein och jo dem gör visst "Vegetariska biffar" av quorn TS skrev Fröer och brevid stod quorn så blev förvirrad av vad hon menade.

Annons:
Zakaraa
2014-10-23 17:26
#21

#20 Jo att de gör biff Av qourn stämmer så klart men du skrev att qourn Var veg. biffar det var därför jag rättade så ingen läser fel :)

Misstänker att TS blandade ihop Qourn och Quinoa, det sistnämnda är frö och orden är liknande så kan vara det :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: