Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2472 ggr
Cis-j
8/25/12, 3:14 PM

baytril dosering?

Haalllå där
Eftersom jag är allmänt rörig och go i huvudet så behöver jag hjälp med doseringen till min Zirkon (se "Hängig och kall om svansen"-tråden). Hon har fått utskrivet
baytril vet tablett 15 mg 10 st.
Vi har en våg som klarar av att väga 0.0001 g så det är fint.
Zirkon väger uppskattningsvis 350-400.
Hur mycket ska hon ha? ggr/dag? hur många dagar?

Annons:
Teuthis
8/25/12, 4:02 PM
#1

Står det inte på förpackningen+

Jag skulle ringa förskrivande veterinär annars.

Cis-j
8/25/12, 4:39 PM
#2

Eftersom råttor är så små djur är förpackningen till för katter. Jag har ingen aning om hur många mg/kg kroppsvikt det ska vara (står konstigt nog inte på förpackningen), därför jag skriver ut här. Tycker mig läsa till att det används baytril ganska flitit till råttor och någon borde ju veta vad de doserar till sina älsklingar.

Veterinären som skrivit ut antibiotikan är en distriktsveterinär och kom ut för att sy ett öppet sår på en ko. Alltså ett djur som väger nånstans från 500 kg och uppåt. Alltså väldigt svårt för henne att dosera ett så litet djur som en råtta. Alla smådjurskliniker här i närheten har stängt på helger, det enda som är öppet är skara djursjukhus där de suger på råttor. Sen är närmsta duktiga vet på exotiska avdelningen blå stjärnan i gbg, men eftersom jag har haft en levande anatomiko och vi har opererat henne idag så har jag inte hunnit åka dit, och vi har bara en bil hemma.

Så är det någon som vet doseringshalterna så vore jag oerhört tacksam. Hoppas bara jag kan rädda livet på min rådis.

Lancia
8/25/12, 5:13 PM
#3

Är lite upptagen nu, kollar strax. Har doser här hemma på tidigare förpackningar. Så sätter en tass här så ja inte glömmer bort det. :)

Cis-j
8/25/12, 8:48 PM
#4

Åh det vore jättesnällt! kom precis hem från jobbet nu och skulle mer än gärna ge henne medicinen :)

Lancia
8/25/12, 9:03 PM
#5

"20 mg/kilo i 14 dgar åt råtta" står det på den förpackningen jag hittade, och det stämmer med doser jag fått ge även vid tidigare behandlingar. Så 1/3-1/5 tablett per dag, ca, borde det ju bli.

Cis-j
8/25/12, 9:11 PM
#6

oj, okej. Jag läste nämligen på fass att det skulle vara 5mg per kg kroppsvikt. Men det är ju bra, då vet jag att jag inte överdoserar om det skulle bli mer än 2 mg. Men gav du det två ggr/dag eller bara en gång?
Tack så jättemycket för att du tog dig tid! :)

Annons:
Lancia
8/25/12, 9:26 PM
#7

Det har varit lite olika från vet till vet om dom tyckt att man ska ge en eller två gånger per dag. Jag har oftast gett en gång/dag. Har ju med halveringstiden att göra, stog det något på FASS om det? (Jag minns inte riktigt hur det var med det)

Sen var det jag som räknade lite fel där, tabletten är ju på 15 mg, och det är 20 mg per kilo. Tänkte inte på att den var bara 15. Så ~1/2 och inte så lite som 1/3 bör det bli.

Visste vart förpackningen låg, så det tog mig ingen tid alls. :)

Cis-j
8/25/12, 9:36 PM
#8

Det stod 1 gång/dag, men jag läste här någonstans i någon tråd attde skulle ge 2 ggr/dag..

haha jag hänger inte med på din uträkning, menar du inte 2 mg istället för 20? för annars blir det ju nästan en och en halv tablett, och då räcker ju inte förpackningen för 14 dagar? :P

Lancia
8/25/12, 9:56 PM
#9

Gaah, allt jag skrev försvann! Nytt försök.

Tabletten är på 15mg per tablett med 10 tabletter per förpackning. Doseringen är 20mg per 1 kg råtta vilket blir 10 mg per 500gram råtta. 10mg på en 15mg-tablett blir 2/3 av tabletten. Eftersom din råtta ligger på 350-400 gram så blir ~1/2 tablett korrekt dos. (jag råkade skriva 1/5 i #7 först, men jag menade en halv. Korrigerat nu.)

Cis-j
8/25/12, 10:27 PM
#10

Okej, ja då är jag med! Men ska jag strunta i det fass skriver om 5 mg/kg kroppsvikt då? Och ge 10 mg/dag istället för 2? Det är ju så stor skillad ju :( blir helt nojig :P

[kendras]
5/5/16, 4:09 PM
#11
[kendras]
5/5/16, 4:18 PM
#12

#9 kan du kontrollera att det du skrivit är rätt för jag ska nämligen dosera min råtta ikväll.

komigentam
5/5/16, 4:24 PM
#13

#12 Tråden är från 2012, ring & rådfråga din vet. istället :)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
[kendras]
5/5/16, 5:59 PM
#14

#13 jag vet att den är från 2012 men hon verkar ändå kunna mycket om djur då hon är djursjukvårdare m.m så jag ville dubbelkolla med doseringen.

Som TS säger.. det finns bara instruktioner för katt på förpackningen och alla veterinärer har stängt t.o.m måndag då det är röda dagar och vi ska ge det ikväll.

Mymlan&Vifs
5/6/16, 9:31 AM
#15

Den där dosering ska väl din veterinär räkna ut åt dig? Vägde de inte din råtta på kliniken? har du inte fått dosen inräknad bör du ringa upp veterinären/kliniken som tog emot råttan, och be dem om hjälp. Det är ju jätteviktigt att dosen är korrekt!

Upp till toppen
Annons: