Annons:
Etikettsläktforskning
Läst 5412 ggr
Gahich
7/17/12, 3:19 PM

Gins bebisar - hur går det för er?

Nu har alla Gins ungar från hennes två kullar (Disneykullen och glasskullen) flyttat tilll sina nya hem (förutom en som bor tillfälligt hemma hos zickan).

Därför undrar jag hur det går för alla ungar? lägg gärna upp lite bilder så man får se hur dem ser ut nu Skrattande

Mamma Gin njuter av livet med sina nya fyra burkamrater, god mat, stor bur och massa bus!


Annons:
Fridborg
7/17/12, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sandwich (nu Julian) var rädd i början och fick hänga med mig i 3 dagar innan intron. Vi fick oerhört bra kontakt med varandra och han älskar att ligga och mysa i BH:n! En otroligt snäll kille som blivit storebror åt nya tillskottet, bebisen Virus. De går knappt att separera! Det är som att han sa till Virus: Kom, häng med mig, jag ska ta hand om dig!

Här ligger de tillsammans inne i min tröja <3

Fridborg
7/17/12, 3:27 PM
#2

För övrigt gick intron oerhört bra när de väl fick kontakt och han kunde flytta direkt in i buren efter det och snodde Lores plats, men det gjorde inget, Lore hittade en ny :)

Fridborg
7/17/12, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ännu en bild :)

ceccie
7/17/12, 4:25 PM
#4

Här kommer en hälsning från calippo(magnus). Han går otroligt bra med pojkarna. Det är som att han alltid har bott där.

Fridborg
7/19/12, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En dagsfärsk bild :)

zickan
8/4/12, 5:00 PM
#6

Går bra med killen här. Men han vill gärna ha ett permanent hem snart. Letar du?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
ceccie
8/4/12, 5:12 PM
#7

#6# får hoppas att får ett nu när folk börjar komma hem ifrån semestern.

sarakaka
8/4/12, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här bor två ungar från Disneykullen:
Pi (Askungen) och My (Pocahontas).

Pi har sjukt mycket spring i benen. Hon är jättebusig och är sällan stilla. xD Hon är social och hur gosig som helst. Pi har dock nyligen börjat barbera My vid örat. Jag tar ut dem varje dag och de har en bra bur med stimulans så jag vet inte riktigt vad det beror på, de fungerar jättebra tillsammans annars. :/

My är lite lugnare än Pi, mer åt det gosiga hållet. När jag tar ut dem är Pi jätteäventyrlig medan My gärna springer tillbaka till mig och kollar att jag är kvar och är hos mig en stund. :)

De har bra temperament, inte visat några tecken på aggression, är mysiga och har växt bra. :)

Introduktionen med de andra råttorna gick inte jättebra dock… Ester, Elsie och Hilma var snälla men Alma var aggressiv mot dem vilket gjorde dem rädda och oroliga och mådde inte bra av att vara i buren med de andra så de får bo själva tills vidare. :) Vill inte sära på de andra råttorna (Alma) då de fungerar bra tillsammans de fyra.

Det är sjukt svårt att få bild på dem, särskilt Pi som aldrig är stilla… Men kan lägga upp ett par stycken :)

Pi

sarakaka
8/4/12, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

My :)

sarakaka
8/4/12, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Pi ville inte titta in i kameran…

sarakaka
8/4/12, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Men det gjorde My! Bilderna tog jag för en minut sen :)

Fridborg
8/4/12, 5:57 PM
#12

Julian är hur mysig som helst, vi har verkligen fått kontakt. Han är fortfarande väldigt rädd för katten :/ Men han litar på mig till 100%. En dag var han ute i min tröja i sängen och kände för att strosa på egen väg. Plötsligt kommer en bixt farande när han fått se katten och SWISCH in i min bh. Hur kan kunde komma dit så snabbt fattar jag inte xD Men jag e glad att vi har en så bra connection att han väljer att gömma sig hos mig och inte under kylskåpet eller något annat dumt.

DuBetMig
8/23/12, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har tre syskon här från Glass-kullen.
Här är hanan Eskil (fd Igloo), silver black european berkshire
Väger idag 528 gram, stor men inte fet :)
Han följer förövrigt med till stora pet i september :D

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Annons:
DuBetMig
8/23/12, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Systern Ben (fd Twister), seal point himalayan.
Väger idag 346 gram.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

DuBetMig
8/23/12, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och sist (och iofs minst) Kasey (fd Tiptop), Black husky roan.
Väger idag 307 gram.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Anvariel
8/23/12, 2:28 PM
#16

#10 Ååååh, han ser ut som min Bella! Nu vill jag bara hem och pussa stor fin råttmage! <3<3

zickan
8/23/12, 5:20 PM
#17

Killen här hemma letar ännu hem?. hur går det att leta gahich`?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cederin
8/23/12, 7:36 PM
#18

Tarzan från disneykullen har det bra här. Först så klickade vi inte så bra, han var osäker och hamnade i tjafs med de andra råttorna. Dock har allting löst sig nu och vår relation blir bara bättre! Du har sett mina PM.

Medarbetare på Naglar och Hår

:holmgreen:
8/23/12, 8:46 PM
#19

Piggelin från glassbebisar/Nu mera Vitani bor här hos mig. Vi hade en väldans svår introducering och de gick verkligen inte ihop så vi saktade ner rejält och det tog väldigt lång tid. Nu bor de dock tsm och har gått bra hittills. :) Hon är en underbar tjej som alltid ska vara med och busa runt överallt. Bilder kan jag fixa sen ;)


Cederin
10/2/12, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Uppdaterar här igen med en bild Glad
Tarzan heter som tidigare någon gång sagts Kiru nu, han blir bara större och större. Har ingen tillgång till våg just nu men han är bra över 500 gram, kanske till och med 600!

Just nu behandlas han med Baytril, han låter ansträngd från lungorna och har rosslat några gånger, dessutom varit förkyld ganska länge så vi får se om det biter på honom. Han verkar dock inte "sjuk" i övrigt om man säger så, men ändå så har han ju lite otur.

Matvrak och sömntuta är vad han är, han sitter hela tiden vid torrfodret eller sover i någon hängmatta. Dock är han piggare när han kommer ut ^^

Medarbetare på Naglar och Hår

Annons:
Fridborg
10/2/12, 6:29 PM
#21

Julian är en riktig busunge! Han börjar snart nästan bli en favorit, han är så himla glad hela tiden! Han e dessvärre ganska rädd utanför buren pga katten, men vi har det urmysigt inuti buren och om jag sitter precis vid luckan så att han känner sig trygg att springa hem :)

ceccie
10/2/12, 7:47 PM
#22

Calippo har blivit en don juan. I alla fall så tror han det. Han är väldigt förtjust i tjejer. Han har rymt några gånger för och tråna för tjejerna. Men charmg är han:-)

DuBetMig
10/3/12, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Eskil (Igloo) är en riktig bjässe och växer fortfarande. Han var med till stora pet och åkte hem med två A i pet och en tvåa i standard (dock med bland annat kommentaren "bra avelshane" i bedömningen). Fin kille som funkar alldeles utmärkt i flocken!

Även Ben och Kasey här (Twister och Tiptop) vilka är helt underbara, inga strul alls! Slänger med en bild på Kasey då jag inte tycker att tidigare bilden på henne inte gör henne rättvis. <3

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Fridborg
10/3/12, 11:34 AM
#24

#23 Åååh nu blev jag ju sugen på att ställa Julian! Blir i såna fall Pet-klass, han har förmodligen lite för mycket silvrering för domarna, och jag måste jobba med hans häng. Om brorsan blir en bra avelshane kanske det finns lite utrymme för såna tankar på Julian med, med rätt hona förstås. En kompis ville låna honom men jag sa blankt nej.

DuBetMig
10/3/12, 9:38 PM
#25

# 24 Eskil har också (enligt mig lite för mkt) men fick ingen kommentar om det. Funderar på att ha Eskil i avel senare, men kommer isåfall vänta tills han är minst 1½ år.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
10/4/12, 8:37 PM
#26

#23# oj vad fin din eskil har blivit. :-)

DuBetMig
10/11/12, 10:39 PM
#27

Hur går det för er med era råttor från kullarna? Inget negativt som uppstått? Tänker försöka ha Eskil (Igloo) i avel senare, därför jag undrar c:

#26 : Tack, en riktigt snygging är han :D

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Annons:
Cederin
10/12/12, 8:19 AM
#28

#27 Tarzan (Kiru) från första kullen verkar ha något nedsatt immunförsvar och har rosslat, behandlats och blivit bättre men har fortfarande en liten ansträngning i lungorna. Min vän som har två från andra kullen hade också haft defekter i hälsan med sina minns jag :/

Medarbetare på Naglar och Hår

DuBetMig
10/12/12, 4:38 PM
#29

#28: testat att ge kang jang? (höjer immunförsvaret).
Vad är det för "fel" på din väns? har hon rif så kanske du kan be henne skriva här? :)

**Btw: vill gärna veta positiva grejer också, så jag inte snor tråden totalt! Men var ärliga och lyft inte endast fram allt bra ifall det finns något negativt med era råttor :) 

**Mina tre från glasskullen (Twister, Tiptop och Igloo) har inte rosslat öht så här är det bara "tiptop" ;)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Gahich
10/12/12, 4:48 PM
#30

Va kul att tråden fortsätter uppdateras! :) Mamma Gin mår hur bra som helst här hemma, aldrig varit sjuk eller ngt annat problem. Hon lever livet med sina vänner!:) Synd att några småttingar (som kanske inte är så små längre) har rosslat och så… Håller tummarna för att alla blir/ håller sig friska!:)


ceccie
10/12/12, 5:25 PM
#31

Jag har inget negativt att säga om calippo varken psykiskt eller fysiskt. Inget rossel ingenting. Han smälter kanon bra in i flocken.

Cederin
10/12/12, 7:43 PM
#32

#29 Jag vill ju inte bara hänga ut liksom men hon har RiF, tror hennes råtta hade fått en tumör i nosen enligt veterinären. :/ Klarade sig inte tyvärr. Hon har tyvärr inte tid att skriva här just nu då hon håller på & flytta och inte ens kommer ha internet under ett tag

Medarbetare på Naglar och Hår

ceccie
10/12/12, 8:26 PM
#33

Om jag ska beskriva calippo. Han är varken liten eller stor hane. Han har bra svärta i det svarta. Lagomt silverad i mitt tycke. Varken för mycket eller förlite. Ska troligtvis ställa ut honom på stora vår.

DuBetMig
10/13/12, 1:02 AM
#34

#32: Vet inte om jag tycker det är att hänga ut, men du behöver itne säga några namn. Det är lugnt för mig, men det är ju superviktigt att det kommer fram att de haft t ex tumörer. (Här på rif eller höra av sig till uppfödaren, som jag nu antar inte har förmedlats.)

#33: Kul! Då ses vi nog! :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Annons:
ceccie
10/13/12, 9:08 AM
#35

Cancer är viktigt att få information om. Helst i yngre dagar. Jag har en antecknings bok som jag fyller i allt om mina egna djur. Bara för att kunna ha lite extra koll .#34# jajamen det gör vi nog. Vill ha en standard bedömning av mina ambers färg, så jag vet vad jag ska jobba med för o förbättra, och då kan calippo hänga med och få bedömning av sin färg. Han åker väl ner pga sin mag fläck, men det spelar ingen roll.

DuBetMig
10/13/12, 12:27 PM
#36

#35: hur ser hans magfläck ut?
Eskil (Igloo) fick avdrag eftersom att teckningen går upp i armhålorna o att den var egentligen lite bred. Men fick dock kommentaren "Bra avelshane" så haha x)
Gick hem med en tvåa i standard, men ville bara se vad han gick för liksom, var finska dommare där så tänker ställa honom i standard igen för att få bedömning av svenska :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
10/13/12, 12:45 PM
#37

#35# han är self black med liten magfläck, så den kommer han få nerslag på. Men jag är intresserad av och få höra om färgen. Så det blir standard bedömning om han ställs ut. Ska såfall ställa ut min egen uppfödda amber hane så jag vet hur jag ligger färg mässigt. Kommer inte så ofta på utställning.

DuBetMig
10/13/12, 12:58 PM
#38

#37: Aah, I see :) Ser fram emot att träffa dig isf då! och lilla Calippo (igen) haha :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
10/13/12, 1:07 PM
#39

#38# ja han är underbar . Jag är glad att han är frisk hitills. Och att han går bra ihop med gammel råttan. Fast hädan efter ska jag ha råttor med härstamning så det inte blir tråkigheter.

DuBetMig
10/13/12, 2:39 PM
#40

#38: Samma här! Men är otroligt glad över mina tre från glasskullen! =)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
10/13/12, 6:12 PM
#41

#40# jag ångrar inte min en sekund. Så jag är nöjd med honom.

Annons:
sarakaka
10/14/12, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Är sjukt nöjd med mina gosepluttar också! Verkligen sjukt busiga råttor, ingen av mina andra råttor har varit så busiga! :D

My (Pocahontas): 305 g.
Pi (Askungen): 320 g.

Ingen av dem har varit sjuk. Pi har barberat My lite på kinden men hon har slutat med det. My är lite blygare än Pi. Pi har jättebra häng. De är båda sociala. Först var de lite kräsna med maten, troligtvis för att de åt annan mat hos Gahich, men nu äter de allt jag ger dem. :)

Fridborg
10/15/12, 8:23 AM
#43

Jag ångrar mig inte heller för en enda sekund! Han växer som individ varje dag och blir bara mer och mer gosig!

Gahich
10/16/12, 11:23 PM
#44

Hej alla rått-mattar/ hussar!

Sitter här med något av en klump i magen för att jag inte känner att jag inte fått allt att gå så bra som jag velat med Gin och hennes ungar…

Antar att jag jämför mig med alla "proffesionella" uppfödare viket får mig att känna mig riktigt misslyckad. Därför vill jag bara ta mig friheten att förklara lite:

det var rent impulsivt när jag valde att hämta Gin och alla ungar i stockholm, det gick på någon dag från att jag såg annonsen tills jag hade dem hos mig, ville göra något bra för råttvärlden och tyckte så synd om dem.

detta skedde under våren på mitt studentår, alltså hade jag fullt upp redan innan dem kom. Skulle höja mina betyg, gå på alla studentaktiviteter, söka jobb till sommaren, fixa allt inför studentdagen och mycket mer.

jag la ner all min tid jag hade utöver det på råttorna. Gjorjde allt i min makt för att dem skulle ha det så bra som möjligt. betalade massa pengar för veterinärvård, mat och burtillbehör med en ekonomi på ca 1500kr/ månad. Jag träffade inte min syster eller familj speciellt mycket under den tiden och jag och min pojkvän grälade väldigt mycket eftersom jag aldrig hade tid för honom eller någon annan utöver råttorna.

Läste som en galning om dräktiga råttor, hur man tar hand om ungar m.m. här på rif för att allt skulle bli rätt. Jag hade bara haft mina egna råttor (hade råttor för flera år sedan men har haft ett uppehåll i några år) i några månader när dessa kom, kände mig därför lite som en nybörjare eftersom jag precis fått min nystart i råttägandet.

Tror inte att jag var riktigt redo att ha så många råttor hemma hos mig och speciellt inte råttungar. Men jag gjorde allt för att dem skulle ha det bra. tankar som "tänk hur dom haft det nu om du inte hade tagit hand om dem" var sådant som fick mig att känna mig lite bättre.

När alla ungarna hade flyttat till sina nya hem kändes det som jag hade gått in i väggen, var totalt slut. Det gjorde att jag inte hade någon kontakt knappt med råttköparna och det ångrar jag otroligt mycket.

Det känns som att andra tror att jag bara ville bli av med råttorna och sen inte brydde/ bryr mig mer. men så är det inte, jag bryr mig fortfarande och vill gärna veta hur alla har det. Det är det som känns som mitt största misslyckande, att jag inte var så duktig på att hålla kontakten med råttköparna. Det var verkligen inte min mening att vara så dålig med kontakten, men jag var totalt slut när ungarna åkt till sina nya hem. Om någon har problem med sin/ sina råttor från mig får ni jättegärna höra av er så ska jag försöka hjälpa er (eller ta tillbaka dem om det skulle vara något, inte för att jag tror att någon vill det men man vet aldrig).

Vill bara att alla ska veta att det var väldigt jobbigt för mig (men jag ångrar absolut inte mitt val att ta hem dessa råttor till mig och skulle absolut göra om det!) men att jag gjorde mitt bästa för dem och hoppas att ni märkt det!

jag hoppas alla köpare är nöjda med sina råttor från mig och att ni även kan förstå mig och "förlåta mig" om ni tycker att jag gjort något fel/ dåligt.

Jag älskar min mamma (ja jag kallar henne fortfarande för mamma, det är hennes nickname, mammaråttan) Gin. Hon är väääldigt stor jämfört med mina andra råttor och älskar mat mer än allt. de är kanske inte så konstigt med tanke på vad hon fick äta innan hon kom hit. Glad

Sen vill jag även säga till alla andra där ute att det är mycket svårare än man tror att ta hand om en kull råttungar! det kostar väldigt mycket och kräver otroligt mycket tid och engagemang! så tänk till ordentligt innan ni bestämmer er för att skaffa en kull råttungar!


Gahich
10/16/12, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Skickar med en bild på mamma Gin som jag tog alldeles nyssGlad


DuBetMig
10/17/12, 12:34 AM
#46

# 44: Tycker inte du har något att be om ursäkt för, du räddade livet på Gin och båda kullarna! Skönt att du verkar börja "komma tillbaka" igen! :')

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
10/17/12, 5:59 PM
#47

#45# jag håller med du bet mig. Om du skulle börja föda upp tottar, så skulle jag köpa fler råttor av dig. För du är en trevlig tjej. Enda problemet jag har med min är att han är förtjust i tjejer, om han försvinner så finns han på tjej buren. Säkert en gen efter pappa;-)

sarakaka
10/24/12, 8:59 AM
#48

#44 Åh, vad tråkigt att det blev så jobbigt och sådär! Men försök se det som en personlig prövning, och som du Klarade! För råttorna är jättefna och jag är innerligt nöjd med råttorna från dig och älskar dom jättemycket! Du gjorde ett jättebra jobb och det är förståeligt att man inte riktigt orkar. Men du har ju alltid svarat om man skrivit något. :) Tack så jättemycket för fina underbara söta råttor!<3

Annons:
DuBetMig
11/29/12, 8:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

**Lite dåliga nyheter från mig.
**
Jag beslutade för 2 veckor sen att Eskil (Gin's Igloo från glasskullen) skulle få flytta då han inte riktigt passade in i min flock på 4 av 5 lika gamla hanar. Han fick flytta upp till Sundsvall (Jag bor i Arobga) till en tjej och då slog han om totalt. Blev aggressiv, började piska svans, burra upp sig, dra sig mot saker, huggas (tjejen fick alltsammans 5-6 hugg och fick börja käka antibiotika) samt hennes ena son blev också biten.

Vi beslutade att ta bort honom eftersom att det inte var snällt mot honom att få åka hela vägen tillbaka från Sundsvall på grund av hans allmäntillstånd.

Idag, den 29/11, fick han somna in.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Fridborg
11/30/12, 7:41 AM
#50

Nej vad tråkigt! Julian (Sandwich) har ett underbart temperament, men hyresvärden har inte satt på värmen ordentligt så han och de andra har blivit lite småförkylda så får ta och ringa om det.

Sov gott Eskil!

zickan
11/30/12, 8:04 AM
#51

Den siste killen som min kompis tog fungerar okej. Är okej i buren, något kaxig och kan stryka sig mot saker. Rätt stel att hantera men håller sig ändå i skinnet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
11/30/12, 8:09 AM
#52

Vad tråkigt det med! Jag e supernöjd med min kille. Det är lite rangbråk mellan honom och Paris (Masterpiece) efter att Lore dog, eftersom de va näst i rang efter honom, men absolut inga skador och de går och lägger sig i hängmattan och myser direkt efteråt!

Helt avslappnad vid lyft, låter mig pussa magen hur länge jag vill och göra vad jag vill med honom trots att han en månad efter ankomst var så rädd för katten att han knappt vågade röra sig. Otroligt fin magteckning (ska ta kort snart), är mycket lenare än mina andra hanar. Rätt mycket silvrering men inget som syns vid lite mörkare ljus. Underbar råtta helt enkelt!

ceccie
12/2/12, 9:39 AM
#53

Calippo funkar i flocken. Har studerat honom i buren bland dom andra. Inget och anmärka på. Han är inte lika avslappnad som julian. Men det beror på att han har myror i byxorna och måste vara på hundra ställen samtidigt. Calippo har gjort så att jag har hittat tillbaka min kärlek till silverblack igen.

Mika-S
12/2/12, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Jag har lilla Törnrosa/Carmen här hemma. Hon är en riktigt mysig och lugn tje. det första hon gör när hon kommer ut ut buren är att lägga sig i min famn och knastra och ploppa. Hon kan ligga så i flera timmar. Om jag då försöker lyfta bort henne kan hon bli sur. Hon är bestämd på andra plan också om jag vill få ut henne ur buren när hon inte är sugen på det så blir hon då även rätt sur. Så jag får hel enkelt gå fram och tillbaka till buren ett antal gånger tills hon bestämt sig att hon ska ut och då hoppar hon direkt upp på axeln och är lika mysig som hon brukar.

I flocken går hon bra. Har ganska lång rang och kommer bra överens med alla. Fast även mot dom kan hon vara bestämd och om hon tex ska äta från en speciell plats så får ingen annan ta och putta bort henne få då kan dom få ett litet nyp.

När jag haft förkyldning i buren så har hon hållit sig frisk. Medans dom andra råttorna har varit kraftigt förkylda har hon inte ens nyst en enda gång vad jag hört.

När det kommer främande är hon blyg. Springer hellre och gömmer sig i min tröja än är framme och hälsar som dom andra råttorna.

Hon är också väldigt liten i storleken. Inte underviktig eller så men känns nästan ssom hon väger hälftten gämfört med mina andra större tjejer.

Men allt som allt är hon en helt underbar tjej med personlighet som tusan!

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

ceccie
12/2/12, 11:50 AM
#55

#54# underbar liten dam.

Annons:
Mika-S
12/2/12, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

#55 Jo, hon är helt fantastisk! En riktig favorlit här hemma. fast bara av mig, mina föräldrar tycker hon är supertråkig som aldrig vill hälsa på dom utan bara sitta och mysa med mig. Hihi :D

Här är hon tillsammans med en av mina andra tjejer. Den andra är inte större än en normal hona utan det är bara Carmen som är pyttepytte. :)       (Dom är inte så tjocka som dom ser ut på bilden :P)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

ceccie
12/2/12, 2:04 PM
#57

Min hane är också liten i storleken.

Fridborg
12/2/12, 2:15 PM
#58

Jag måste fått värsta superråttan… Julian e riktigt stor! Väger typ 550 gram

ceccie
12/2/12, 2:47 PM
#59

#58# jo du frideborg du fick kanske fick atleten i kullarna. Mina egen uppfödda gossar är mer kompakta medan calippo är mer långsmal. Inte spinkig utan har ändå tyngd.

DuBetMig
12/2/12, 3:16 PM
#60

Eskil vägde som mest (vad jag har koll på) 609 gram, då vid 5 månader och ABSOLUT inte tjock! ;)
Systrarna är lite olika dock - 328 och 381 gram på dom. :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
12/2/12, 6:17 PM
#61

Jag har inte vägt calippo. Måste bara köpa en digitalköksvåg, nästa gång jag är i örebro. Ah att man köper allt annat på claesolsson förutom den berömnda vågen.

Fridborg
12/2/12, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Haha, lilla Julle <3

Annons:
sarakaka
12/9/12, 2:56 PM
#63

Jag tycker att Pocahontas och Askungen är små i storleken. :O
Inte jätte men de är nätta flickor. Det kan hänga ihop med att de är så OTROLIGT busiga jämfört med de andra råttorna jag har haft. De sover inte mycket alls tycker jag. Känns som att de alltid är uppe och igång. :)

Gahich
12/19/12, 10:12 AM
#64

#49 gud va tråkigt att höra! vila i frid lilla Eskil. Rynkar på näsan

det verkar som om alla töser är motsatsen mot sin mamma i storlek. Gin är gigantiskt, väger helt klart dubbelt upp mot mina andra tjejer. Och är väldigt kompakt, inte alls "långsmal".

va skönt att det går bra med alla andra råttisar från gin Glad


ceccie
12/19/12, 11:16 AM
#65

Calippo visade lite dominans men det gick över . Var ungdoms grej visade det sig

DuBetMig
12/19/12, 12:02 PM
#66

Twister (Ben) och Tiptop (Kasey) har fått varit med om sin tredje introducering och dom har varit så duktiga! Aldrig problem med dessa två :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Cederin
12/19/12, 12:10 PM
#67

Kiru är frisk i nuläget men väger enormt! Bra bit över 600, men inte sjukligt fet iallafall. :)

Medarbetare på Naglar och Hår

:holmgreen:
12/19/12, 2:22 PM
#68

Piggelin har också visat dominans men nu verkar det ha gått över. Annars är hon frisk osv. :)


ceccie
12/19/12, 3:55 PM
#69

Jag var skit rädd att calippo skulle utvecklas till ensam råtta. För jag vill att han ska få bo här resten av sitt liv, och inte bli nån vandrings pokal.

Annons:
ceccie
2/10/13, 12:51 PM
#70

Calippo mår bra. Tänk att han snart blir 1år.:-)

ceccie
2/17/13, 9:33 PM
#71

Calippo finns inte mer. Hittade honom död i buren i morse. Sov gott calippo. Tack för den tid vi fick.

Cederin
2/17/13, 9:37 PM
#72

R.I.P Calippo! :( ❤️

Medarbetare på Naglar och Hår

ceccie
2/17/13, 9:40 PM
#73

#72# tack

Mika-S
2/17/13, 9:42 PM
#74

Nej vad hemskt! :( Beklagar. Rest in peace!

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Fridborg
2/18/13, 12:45 AM
#75

Åh nej, lilla Calippo :( Julian, Sandwich, har dessvärre blivit överdominant. Jag har letat nytt hem med ljus och lykta men verkar inte finna något. Kan inte ha det såhär hur länge till som helst dessvärre :/ Så synd, för mot mig är han goast i världen!

Fjordell
2/18/13, 2:00 AM
#76

#71 Beklagar…🌺

Annons:
ceccie
2/18/13, 4:58 AM
#77

#75# calippo var underbar mot människor, men inte mot andra råttor. Så på ett sätt så är det skönt att jag slapp ta beslutet. Han har det bra där han är nu, jag saknar honom. Men jag tror att han har det bättre där han är nu. Jag ångrar inte att jag köpte honom. Han hade det bra här under sitt liv. Man blir nästan grinfärdig . :-) jag ska i alla fall minnas honom med värme. Tack i alla fall för att jag fick ha honom den tid som jag fick .

Gahich
2/18/13, 7:30 AM
#78

Men va hemskt :( du har ingen aning om varför han dog? verkar finnas mycke dominans bland ungarna, jag har inte märkt något på mamma Gin. Ska få utökning i flocken om 2 veckor så håller tummarna att de ska funka bra för Gin då med. Hur går de för alla andra ungar?


Cederin
2/18/13, 12:51 PM
#79

Kiru mår prima, fortfarande så lyser det igenom lite osäkerhet men han är helt frisk och glad i övrigt :) han är fortfarande enorm men det är mest muskler nu faktiskt!

Medarbetare på Naglar och Hår

Cederin
2/18/13, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Bild på honom i dagsläget, huvudet har vuxit sig väldigt brett ;) Ägg är gott!

Medarbetare på Naglar och Hår

:holmgreen:
2/18/13, 8:57 PM
#81

Här går det sådär med piggelin nu. Hon har visat tecken på dominans förut, det gick dock över för stunden och jag trodde inte att det var så mycket mer med det.

Nu har min gammel tant i buren börjat bli svagare men samtidigt är hon och har alltid varit väldigt dominant av sig, detta och piggelin som gärna vill ha ledar positionen blir inte den bästa kombinationen.

Gammel tanten vill alltså inte låta piggelin ta över och det blir kaos i buren. Inte särskilt kul och hittills har de inte skadat varandra men man vet aldrig vad som kan hända. :/

Jag ska dock åka och ta bort gammel tanten så snart som möjligt (pga tumörer), så förhoppningsvis löser det sig.

Slänger med lite bilder nu när jag ändå håller på ^^ Piggelin är himalayan tjejen. :)


ceccie
2/18/13, 11:10 PM
#82

Jag har tyvärr ingen aning till varför han somnade in. Det såg ut som att han sov, i hängmattan. Men han hade gått vidare. Han var sitt vanliga jag, och ett par timmar senare var han död. Huvudsaken är att det gick fort för honom.

Gahich
2/18/13, 11:19 PM
#83

#82 ja skönt att det gick så snabbt och lungt, att han bara fick somna. Men det skulle vara intressant att veta vad som orsakade det, eftersom han var så pass ung.


Annons:
ceccie
2/18/13, 11:29 PM
#84

Det hade varit bra med obduction, nu i efterhand.

DuBetMig
2/24/13, 7:20 PM
#85

Här funkar det bra med Tiptop och Twister. Twister har blivit en riktig liten tjockis dock! Inga tecken på dominans eller aggressivitet på dessa två.

Trist med Calippo!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

ceccie
2/24/13, 7:33 PM
#86

#85# det tycker jag också, det är tomt hemma i hanburen. Men han slapp plågas det är huvudsaken. Skönt att det är bra med dina tottingar. :-) . Jag kommer att följa den här tråden. Jag gör allt för mina djur, men plötsliga dödsfall kan jag inte råda för.

zickan
2/24/13, 11:00 PM
#87

Grabben som var en sväng här förbi för att få sällskap när syskonen hittade hem,  var på mina hanar lite till och från. Juckade mycket på de han kom åt att göra det på. Främst var det min ena hane som var utsatt. Men blev aldrig värre än så. Han försökte några gånger att jucka på halvbröderna som är ledarna på flocken och de tog det mer relativt ro. Sade ifrån när det blev för mycket.
Gick jätte bra när han väl hittade ett hem i en lite mindre flock. Men när smekmånaden var över så var han mindre skoj. Stel att hantera, strök sig mycket utanför buren. Tjaffsade med kompisarna så mycket att han fick bo själv. Sedan dess har jag inte hört nått mer om honom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mika-S
3/27/13, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Idag är en dag att fira!                                                           GRATTIS GRATTIS till alla Disneyråttisar som idag blir 1år gamla!

Här hemma firas Carmen (Törnrosa) med extra god mat och väldigt mycket bus och mys. Känns som tiden har gått väldigt snabbt och absolut inte att hon har blivit ett helt år.

Just nu ligger Carmis knastrande i famnen min och trivs som fisken i vattnet!                                                                                        Hon är allt underbar lillflickan. 😘

GRATULERAR ännu en gång för våra små Disneysar! 🥳

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

ceccie
3/27/13, 5:56 PM
#89

Grattis disney kullen

sarakaka
5/18/13, 5:55 PM
#90

Mysis (Pocahontas) fick en akut hjärnblödning och har dött. :(

Annons:
Fridborg
5/18/13, 5:57 PM
#91

Har också tråkiga besked. Julian (Sandwich) fick flytta men klarade inte av flytten och blev aggressiv så den nya familjen valde att avliva honom för ett par dagar sedan :(

:holmgreen:
5/18/13, 5:59 PM
#92

Nej vad tråkigt! :(


:holmgreen:
5/19/13, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

En nyvaken Vitani, aka smutsfia (Piggelin).


DuBetMig
8/18/13, 7:37 PM
#94

Har tråkiga nyheter. Tiptop (Kasey) har senaste dagarna insjuknat, och det verkar tyda på någon form av hjärnblödning eller stroke.

Vinglar och bakbenen vill inte följa med riktigt, så jag har bestämt mig för att hon ska få somna in i veckan.

Syrran Twister (Ben) är hälsan själv, har gått ner lite i vikt så hon är inte så ruggigt tjock längre. Trevlig, social och full av bus.

Hur går det för era små rådisar?

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

sarakaka
8/18/13, 8:55 PM
#95

#94 Det låter precis som min My (Pocahontas). Hon fick en hjärnblödning/stroke och fick allvarliga motorik och balansproblem. Avlivade henne direkt.
Hennes syster mår jättebra men kommer tyvärr bli ensam snart…
Hennes burkamrat har blivit sjuk och hon går inte ihop med någon annan… :/

Gahich
8/20/13, 11:04 AM
#96

jag har också tråkiga nyheter.. Mamma Gin fick en tumör som snabbt växte sig större och har fått vandra vidare till andra sidan! 😇


sarakaka
8/20/13, 1:44 PM
#97

Beklagar, vila i frid mamma Gin!🌺

Annons:
sessi
11/27/14, 10:08 PM
#98

tänkte bara höra om det är någon av gins ungar som lever fortfarande

Schiizop
11/27/14, 10:41 PM
#99

Vill också höra om någon finns kvar o:

sessi
11/28/14, 8:37 AM
#100

ja jag gick egenom gamla rått papper och hittade all information om calippo.  råttan som jag tog från kullen . blev bara lite nyfiken.

:holmgreen:
11/29/14, 3:03 PM
#101

Vitani (Piggelin) avled för ca 2-3veckor sen. Det var fruktansvärt jobbigt då hon och jag hade ett mycket speciellt band. Jag har aldrig sörjt så mycket som jag gjorde den här gången, hon var verkligen speciell för mig. Hennes bortgång slog hårt på både mig och de kvarvarande flockmedlemmarna, där siffran nu är nere på 2.

Mot slutet blev hon verkligen gammal, i kroppen dvs. Hon var fortfarande väldigt klar i huvudet och busig som få trots åldern. Hon gick bort under natten och kvällen innan fick jag 5 timmar med henne där hon låg hos mig och sov. Kände på mig att det var slut så då fick vi iallafall ett hejdå.
Mitt älskade hjärta 🌺


sarakaka
3/13/15, 10:31 AM
#102

Alla råttor jag har haft har jag avlivat hos veterinär p.g.a. sjukdom. Pi (Askungen) är den enda som har dött hemma. Hon dog en plötslig död när jag var ute i någon timme. Särskilt på slutet var hon så mysig det bara går att vara. Sov i flera timmar varje dag i tröjan på min mage och knastrade.

Upp till toppen
Annons: