Annons:
Etikettråttägare
Läst 6890 ggr
Izziegirl
10/19/11, 8:30 AM

Luftrenare!!!

Måste bara dela med mej!! Fick hem min luftrenare igår…och efter ett par timmar kund man inte känna att det bodde råttor här längre! (Jo…om man stoppar in näsan i själva buren…)

www.sproutinghealth.se

Jag valde modell XJ-2000, som räcker till ett rum upp till 25 m2. Den låter inget och det bästa är att den förbrukar inte mer än 6 W!!! Nu undrar ni säkert vad den kostade…och det är det näst bästa! 600 kr!!!

Den är även rekomenderad av Astma och allergiförbundet! Skrattande

Den är inte heller stor och otymplig…utan hänger på väggen och ser "Hi-Tech" ut! Tungan ute

Annons:
mieeow
10/19/11, 8:48 AM
#1

Har du någon bild? Glad

Izziegirl
10/19/11, 8:51 AM
#2

Har ingen bild…men det finns på deras hemsida!

[Alenzi]
10/19/11, 9:17 AM
#3

Det var den fulaste hemsidan jag sett sedan 90-talet tog slut :P Men tack för tipset, skall spana in den sen. 600 var ju inte mkt.

Magda
10/19/11, 9:26 AM
#4

ååå!!! jag som just köpt en på pixmania för runt 1000-lappen med frakt.. FörvånadSkrikandes

swedensess
10/19/11, 12:28 PM
#5

luckar råttor så mkt att man måste ha en sådan Förvånad

hus-musen
10/19/11, 2:14 PM
#6

#5 Nä det gör de inte om man städar. Mina luktar ingenting så länge det är rent. Eller ja, toa-lätt luktar ju papper så den doften finns ju när jag använder det.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
MuffinsYang
10/19/11, 2:55 PM
#7

Nice,.

Men ja, väääldigt ful hemsida…. xd

Magda
10/19/11, 3:15 PM
#8

#5 det beror nog på hur många man har och om man är jättekänslig för doft..

mikeiko
10/19/11, 3:17 PM
#9

#3 AHAHAHHAHA åh så sant så xD

Izziegirl
10/19/11, 5:43 PM
#10

Hahaha…ja inte blir man inspirerad av deras hemsida precis :) men de verka ha bra produkter till rimliga priser!

Kompisen köpte en luftrenare för ett par veckor sen…modell större…för där bor över 20 råttor! Här finns bara 5 st och jag städar hos mina tjejer varje dag…just för att jag är väldigt luktkänslig!

Tänkte bara dela med mej av nåt bra…

mieeow
10/19/11, 7:54 PM
#11

#10 oj, varje dag Förvånad hur hinner/orkar du?

Izziegirl
10/20/11, 8:07 AM
#12

#11 Mina råttor har inget eget rum, utan jag har två stora burar i "allrummet" (mellan kök och vardagsrum). Så de är i princip i mitten av huset där det händer som mest. Grejar/städar/fixar hos dem ungefär en timme varje dag…och under tiden umgås vi ju. Eftersom de bor så "centralt" får de mycket uppmärksamhet och är med väldigt mycket. Men jag är som sagt otroligt luktkänslig…och min gamla luftrenare gick sönder för ett bra tag sen…och jag märkte tydligt effekten av att ha luftrenare!! Och denna "brummar" ens inte :))

mieeow
10/20/11, 9:01 AM
#13

ah, okej :) funderar på att skaffa luftrenare faktist..

Annons:
[Eraj]
10/20/11, 10:21 AM
#14

Skickade efter min XJ-2000 igår halv två, och idag klockan åtta hade den kommit till utlämningsstället. Mycket snabb leverans! :)

Magda
10/20/11, 10:58 AM
#15

jag har märkt viss effekt av min luftrenare nu! nu har jag ju väldigt många råttor, med bebisar så är de 40st..

#10 vad har din kompis för sorts luftrenare och hur funkar den?

Izziegirl
10/20/11, 8:22 PM
#16

#14 De har verkligen bra service…trots uråldrig hemsida :))

#15 Kompisen köpte modellen större…XJ-3000. Han är supernöjd och har även märkt att hans "gammel-råtter" inte "fnyser" så ofta som innan!!

diddiman
8/7/12, 9:25 PM
#17

Super mycket tack för tipset :D:D Min famlilj har haft lite ont av tåttislukten. så vi köpte en xj 2000. Oj vilken skillnad! Efter en dag med dörren helt stängd till mitt lilla rum där tåttisarna bor kan jag hålla med om att det är riktigt dålig luft och att det luktar en del. Men nu, TADA jätte bra luft efter en heel dag med stängd dörr! Och aldrig något mer gnäll av familjen :D Jag var ordentligt skeptisk när vi skulle köpa den kan jag tala om. Men jag är så nöjd!

Izziegirl
8/7/12, 9:59 PM
#18

Fint att du är nöjd! Glöm bara inte att göra rent inne i den varje månad. Jag är fortfarande väldigt nöjd med min luftrenare :))

Varghund88
8/7/12, 10:27 PM
#19

#18. Är nyfiken på hur du gör? Plockar du isär hela filtret eller rengör du bara där dukommer åt liksom? XD Köpte en likadan för ett tag sedan och rengjorde den för första gången idag. Undrade om du som haft den ett tag kommit fram till något smidigt sätt? ;) Vad använder du och hur gör du? XD

Izziegirl
8/8/12, 10:15 AM
#20

Det är ju lite pill med att göra rent innuti :) Men jag använder BARA vatten och ett gäng tops!

Än så länge har jag bara öppnat luckan på baksidan och gjort rent där man kommer åt…men vilken skillnad det blir varje gång :)

Tror det närmar sej en storstädning av apparaten nu efter snart ett års användning…får se hur det går. Tror att det går att öppna den helt…på nåt sätt :))

Annons:
Melissa V
8/9/12, 8:32 PM
#21

Luftrenare/luftfuktare vi också , fast det genom "dammsugaren" men den använts väldigt flitigt på vintern just för de ändamålet, på sommaren har vi balkongen jämt öppen ändå (råttorna är inte i det rummet) men på vintern blir de lätt instängt och råttlukten som annars är obefintlig blir plötsligt rätt påträngande och då är de verkligen guld värld.
Och såklart när de kommer besök som inte är van vid den speciella råttlukten dom har så kan man slå på den och lägga till nån doft så kan ingen ens ana att vi har massa råttor.
Den tar ju hela lägenheten (ja hela villan om vi haft en) så den tar ju verkligen bort allt så räcker med en timmes användning om dagen för att ta bort allt

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Fjordell
8/10/12, 4:31 PM
#22

Jag beställde en vid 14 tiden nu idag, och de har redan skickat den! Nu håller jag tummarna för att jag blir lika nöjd med den som alla andra verkar vara :)

Izziegirl
8/10/12, 4:39 PM
#23

Kanonbra grej! Min går bara på "halvfart" men gör stor skillnad ändå. De hänger på väggen i ett rum med tre råttor och fyra chinchillor + en kattlåda i!!! Tror att det är bland det bästa köpet jag någonsin gjort :))

Hoppas och tror på att du (#22) kommer bli nöjd :)

Crapsurraren
8/10/12, 5:49 PM
#24

Jag är grymt nöjd med min då sambons allergi minskat mycket sen vi skaffade denna. Luktar inte ett dugg i råttrummet.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Fjordell
8/10/12, 7:35 PM
#25

Åååh nu blir jag bara ännu mer nyfiken! :D Har behövt något sånt här lääänge, då rummet råttorna är i är såpass litet och instängt, lukten blir 10 ggr värre än vad den egentligen är, ingen ventilation finns heller så… borde göra det liiite bättre än vad det är nu ;)

diddiman
8/11/12, 9:13 AM
#26

#25 JAG LOVAR DU KOMMER INTE ÅNGRA DIG ;)

Melissa V
8/11/12, 11:08 AM
#27

tänk på att leftrenare inte ersätter ventilationen, den gör ju inte luften mer syrerik utan tar ju enbart bort de värsta damm och andra små partiklarna men man behöver fortfarande tillföra bra frisk luft

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Fjordell
8/11/12, 12:41 PM
#28

Behöver jag ny frisk luft så öppnar jag fönstret, men kan hjälpa en hel del med denna så luften cirkulerar lite :)

Melissa V
8/11/12, 1:50 PM
#29

jo det är rätt självklart  men många glömmer att luftrenare aldrig ersätter frisk luft

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Lamina
8/11/12, 2:09 PM
#30

Jag vill köpa en XJ3100A. Men tror jag måste försöka lösa det med ventilation först. För någon sådan finns inte i rummet jag har djuren i. Och inte kan jag öppna fönstret då det är för nära marken och katten kommer hoppa ut. Dumt…

Men det vart ju lite OT Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Izziegirl
8/11/12, 2:50 PM
#31

För mej är det självklart att ha god ventilation i rummen där djuren bor! Och att en sån här apparat inte ersätter frisk luft!! Den sammlar "bara" ihop partiklar och "fångar upp" lukten…men den sprutar ju inte ut friskluft!!

Vill man ha friska, pigga och trevliga djur, så får man ju se till att de har så ren och frisk luft som möjligt…

#30 Det finns små spjäll att köpa till fönster. De sätter man in längst upp och då slipper du ha fönstret öppet alls. Sen är det väldigt onödigt att köpa "för stor" luftrenare…det har ju med hur många kvm den ska rena…inte själva styrkan i den. Min "lilla" luftrenare är minst lika effektiv som kompisens (som köpte en större) och då har jag den till grovköket/hallen som är på 15 kvm!

Fjordell
8/11/12, 2:58 PM
#32

Jag har en sån där liten ventil inbyggt i fönstret, då vi tack och lov åtminstone har nya fönster. Men luften är allmänt dålig i hela huset tycker jag… som tur är flyttar vi till en helt nybyggd lägenhet i november, men luftrenaren kommer att komma till användning då också! :) Vill ha den NUU!

Lamina
8/11/12, 3:15 PM
#33

Ja, för mig med, men jag har just flyttat in och visste inte att det inte fanns någon ventilation i något av rummen. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

UlrikaD
8/11/12, 4:47 PM
#34

Hur stor är den? Hittar inte det någonstans. Alltså den billigaste för 600kr.

Jag undrar lite för jag har en parkett som är otroligt trasig och som fastighetsägaren inte tänker göra någonting åt alls. På vissa ställen har den sugit åt sig fukt och där luktar det illa.

Skulle en sån här luftrenare ta även sådan dålig lukt om man ställde apparaten där?

Måste naturligtvis ha en riktig lösning snart men pengarna räcker inte riktigt till.

Och ni som säger att det blev bra luft efteråt, hur länge håller det i sig innan dålig lukt kommer tillbaka? Eller bör man ha på den hela tiden?

Annons:
Izziegirl
8/11/12, 5:09 PM
#35

#34 Den heter XJ2000 och kostar 625:- nu..finns under produkter/luftrenare.

Jag har testat min på en massa olika ställen…t ex nere i källaren (där det alltid luktade lite unket) och jag tyckte absolut att det blev en skillnad!

Apparaten ska hängas på väggen och är ca 30 cm bred, 18 cm lång och 10 cm tjock.

UlrikaD
8/11/12, 5:11 PM
#36

Såpass liten, det är ju kanon.

Undrar om den kan vara värd ett försök. Har ju djur också, och det gör ju inte min taskiga parkett bättre direkt:(

Izziegirl
8/11/12, 5:17 PM
#37

Jag rekomenderar absolut denna "lilla" apparat! Gör kanonstor skillnad och är väldigt billig i drift också. Min är på hela tiden…finns två lägen…just nu står min på "halvfart" eftersom det bara finns tre råttor i rummet. Men tycker också att min "hö-allergi" blivit bättre sen den flyttades till chilla-rummet :))

UlrikaD
8/11/12, 5:23 PM
#38

Jag är ju grymt hö-allergisk och har 20 chinchillor.

Hur tycker du att din allergi blivit bättre?

Izziegirl
8/11/12, 5:39 PM
#39

Jag flyttade för ett par månader sen och fick ytterligare plats för mina djur, så nu är de mer uppdelade. Men jag har bara EN luftrenare och valde sätta den i rummet med råttorna….eftersom de luktar mest :))

Märker stor skillnad när jag är i det andra rummet (utan luftrenare) och t ex städar i burarna. Där är det typ nysningar hela tiden och efter ett litet tag rinner både ögonen och näsan :(

Vill ha en till det rummet också…snart!

UlrikaD
8/11/12, 5:43 PM
#40

Bara det lät ju som om det var värt någonting. Jag kör hö i ena handen och astma-sprayen i den andra. Sen är det tabletter, ögondroppar och en massa väsningar som gäller innan allt har lagt sig.

Jag beställer en nu genast.

UlrikaD
8/11/12, 6:05 PM
#41

Beställde nu, men när betalar man? Trodde man skulle betala med kontokort som vanligt. Men kommer det faktura istället?

Annons:
Izziegirl
8/11/12, 6:10 PM
#42

Jag fick fakturan ett par dagar efter leveransen…blev också lite paff :))

UlrikaD
8/11/12, 6:14 PM
#43

Ok, då vet jag att det var rätt iallafall:)
Inte van att inte betala i förskott.

Izziegirl
8/11/12, 6:16 PM
#44

Hihihi…var inne nyss och beställde en till!! Detta ska jag faktiskt unna mej :))

UlrikaD
8/11/12, 6:26 PM
#45

Ha, ha. Ja, märker man att de fungerar så varför inte. Jag har egentligen inte råd med denna, men något måste jag testa här hemma.

Och jag har ju ett djurrum också, jag tycker ju inte att det luktar illa, men det luktar ju helt klart djur. Som andra kanske inte tycker är lika mysigt som jag:)

Kommer att vänta ivrigt på posten sen då….

123fyra
8/11/12, 6:31 PM
#46

Kanske ska skaffa en sån, eller be mamma köpa ;) då alla här hemma klagar på lukten :)

Jokkan
8/11/12, 7:17 PM
#47

jag beställde en igår jag tror jag kommer få den nångång i början av nästa vecka, jag hoppas den fungerar så bra som folk säger, jag ska även testa och ta hem en kompis som är allergisk mot mina råttor och se hur han mår :P

Fjordell
8/13/12, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Jag beställde ju min i fredags, och idag fick jag den! :D Nu hänger den i råttrummet, så får väl se om även jag blir nöjd med den ;-)

Annons:
Jokkan
8/13/12, 1:45 PM
#49

jag fick min idag också :)

[morat]
8/13/12, 3:24 PM
#50

Ååh, luftrenare! Det skulle passa perfekt i mitt rum då jag har en stor marsvinsbur och en råttbur (utan råttor för tillfället dock) som kommer lukta.

Fast mamma går inte riktigt med på att köpa en, hon säger att "Om man städar burarna så luktar det inte!" vilket är sant, dock luktar det ju fortfarande djur och hö i hela rummet och om jag har dörren stängd under natten när jag sover så luktar det väldigt instängt på morgonen. Obestämd

Skulle kunna köpa en för mina egna pengar men jag kan ju fortfarande inte betala via internet då jag bara är 15 år… får väl försöka tjata till mig en eller något. ^^

Zakaraa
8/13/12, 3:32 PM
#51

Men oj! Det skulle kanske kunna vara något för mig som är överkänslig mot råttorna… och en mamma som klagar på lukten när hon sitter i köket :P (mitt rum är precis vid köket så minsta lilla lukt kan förstöra en middag.. trots att det bara är en svag doft)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fjordell
8/13/12, 3:36 PM
#52

#50 Om du beställer från den här sidan så behöver du inte betala över Internet, utan man betalar hela summan när man hämtar ut paketet :) #51 Eller hur! Har också en klagande mamma, och hon kommer hem imorgon… ska se om hon klagar den här gången då ;)

UlrikaD
8/13/12, 3:44 PM
#53

Kan inte ni som fått era uppdatera här och säga vad ni tycker?

Jag beställde ju min i helgen så jag fick brev idag att den var skickad och kommer om 1-2 dagar:)

strasstass
8/13/12, 8:26 PM
#54

Fantastiskt bra tips! Verkligen värt att prova! Glad

Fjordell
8/13/12, 8:29 PM
#55

Jag är helt stum! Den har redan gjort jättestor skillnad i råttrummet. Luktar inget alls längre och luften känns 10ggr fräschare. Det är helt klart högsta betyg på denna lilla apparat! :D

Annons:
UlrikaD
8/13/12, 8:34 PM
#56

#33 Hur länge har du haft den igång och hur stort är rummet?

Crapsurraren
8/14/12, 12:19 AM
#57

Jag har haft min igång nu i någon månad och jag måste bara prisa denna apparat alltså. Min sambo kan nu gå in i råttrummet och stå där utan att hans ögon börjar klia och allt. Hans allergisymptom har alltså verkligen förbättrats nämnvärt. Så den är helt klart värd varenda krona!

Jag har 6 hanar (4 i övre delen av en Furet Tower och 2 i den nedre)
Hade den tidigare på halvfräs men sen dom börjat markera revir hela tiden pga dom nya 2 grabbarna som dom inte fått träffa ännu så hängde den nog inte riktigt med. Har den nu på fullfräs så den stänger av sig själv när luften är ren så att säga. Väldigt energisnål och bra. Jag vädrar ordentligt och har en fläkt därinne för förbättrad luft med.. Tycker inte att mina små vädringshål gör sån stor skillnad direkt tyvärr.

Men allt som allt så är jag grymt nöjd. Ska bara byta bottenströ nu till stlströ eller aspspån eller så så kommer det att bli helt grymt bra. Borris funkar INTE med 2 hanflockar som markerar har jag märkt :P

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

BeanLady
8/14/12, 8:47 AM
#58

Jag har en Electrolux Z9124 som renar med kol- och hepafilter. Jag är inte allergisk, min sambo är. Vi har tre katter och tre råttpojkar. Jag tycker att luften blivit lättare på något vis. Min sambo kan inte bestämma sig om det verkligen är någon skillnad då vi skaffade den i pollentider. Nu tycker jag iaf att han inte kliar i ögonen lika ofta och gnäller över kli i halsen. Den ska klara 60kvm och det behövs eftersom jag inte har några stängda dörrar i min 66kvm stora lgh.

UlrikaD
8/14/12, 6:51 PM
#59

Nu är min hämtad och installerad. Jag trodde den skulle låta nåt.

Får väl se om det blir nån skillnad här hemma:)

[morat]
8/14/12, 7:23 PM
#60

#59 Hoppas du märker något resultat snart då! Skrattande

Mad73an
8/14/12, 8:01 PM
#61

XJ-800 räcker gott..

[Jessica_91]
10/10/12, 2:28 PM
#62

Några fler åsikter om denna fantastiska luftrenare? Glad

Annons:
Crapsurraren
10/10/12, 9:18 PM
#63

Den funkar superbra till min allergiska sambo. Men eftersom jag ska sälja råttor pga minskad tid och operationer så har jag en till salu om någon i gävle området vill köpa en.. Slänger iväg den för 500 då jag bara haft den i ett par månader.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

DenLin
10/10/12, 9:21 PM
#64

Någon som har erfaranhet av andra luftrenare också som kan jämföra? Är det just denna som funkar så bra, eller är det luftrenare i allmänhet?

Huldan
10/11/12, 12:37 AM
#65

Alltså, vad är nackdelen, baksidan, problemen med denna magiska manick? :o Blir så sugen på att köpa en.

Fjordell
10/11/12, 12:48 AM
#66

#65 Jag är helnöjd med min! Däremot så stör jag mig lite på en enda sak, och det är att den ibland piper, riiiiktigt högfrekvent. Min mamma hör det inte, men det gör jag… Jag vet inte om det kanske är något knas med den, men jag ska skriva till han den där Anders och fråga om det är normalt eller om jag kanske kan få byta in den. Men som sagt, allt annat är helt toppen… enligt mig Flört

Crapsurraren
10/11/12, 2:49 PM
#67

#66 min piper högfrekvent när den är skitig.. Så rengör den ordentligt kanske det slutar? =)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Fjordell
10/11/12, 3:09 PM
#68

#67 Har rengjort den flera gånger sen jag fick den… men ska dammsuga igenom den ordentligt och pilla runt med tops så ser vi om den slutar :)

Smullis
10/11/12, 4:50 PM
#69

Är den "bärbar"? Alltså, kan man enkelt plocka ner den och sätta upp den någon annanstans? ENKELT alltså, inte typ behöva skruva massa osv.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Crapsurraren
10/11/12, 7:55 PM
#70

#69 använd inget metalliskt då det förstår själva joniseringen.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Smullis
10/11/12, 7:57 PM
#71

#70 huh? ^^

Undrar bara om den är check och enkel :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Crapsurraren
10/11/12, 10:27 PM
#72

oj det var menat till #68 inte dig xD

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Fjordell
10/11/12, 10:30 PM
#73

Nejdå, dammsugarmunstycket är av plast + plastborste, sen använder jag bara en lätt fuktad trasa + tops för pillergörat.

zickan
5/21/16, 2:08 PM
#74

Har ännu min kvar och ännu nöjd. Fungerar lika bra i dag som ny för flera år sedan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mellux
5/23/16, 7:53 AM
#75

hittar inte denna modellen längre i hemsidan, tips på vart man kan köpa den i dags läget? :) verkar som nått som skulle passa i vårat lilla råttrum!

Dessa kanske kan fuunka lika bra? http://www.sproutinghealth.se/ozongenerator_nc5328.html

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/luftforbattring/luftrenare/luftrenare-417074/

https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kropp-halsa/luftrenare/rubicson-jonisator-for-mindre-rum-p40440

Mellux
5/23/16, 8:56 AM
#76

såg dock nu att NC-5328 ger ifrån sig stark ozon doft så den är nog inget att ha!Men julas kanske? :)

Annons:
zickan
5/24/16, 2:15 AM
#77

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan&Vifs
5/24/16, 10:59 AM
#78

Man behöver ju inte bara skaffa luftrenare för sin egen skull pga av eventuell råttbajslukt, har man en lägenhet med generellt sett dålig ventilering (som min tex), där det lätt blir dammigt i luften så kan det vara värt att införskaffa.

zickan
5/24/16, 2:43 PM
#79

#78 därför jag har två. När de renoverade lägenheterna när jag flyttade in så gjorde dom nått fel med ventilerna. Tog några år för dom att lösa det problemet. Men tycker ändå det är dålig luft i lägenheter. Själv känslig mot damm också. Har en till större som används ibland. Speciellt under tiden det sopas grus. Men den tar inte bort lukt. Rengör bara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan&Vifs
5/25/16, 2:32 PM
#80

#79 Håller med, samma situation här. Håller på att titta efter en bra modell.

zickan
5/25/16, 10:40 PM
#81

Min stora jag köpte för nått år sedan är en electrolux Z9124.
Den tar inte bort så mycket lukt. Men jag tycker den rengör bra. Speciellt när man kollar filtret senare.. hehe.. 
Då var det en av de bästa på marknaden enligt recensioner. Rekommenderad från allergiförbundet. Verkar ännu va så bra att de fortfarande säljs på marknaden. 
Jag störs inte av ljudet när den inte körs på full effekt. Men brukar ändå stänga av den på nätterna då jag störs av lampan som lyser blått. Men den står annars mest i vardagsrummet där jag vistas mest, där min säng står och där hundarna också är mest och hårar ner. Även den sidan jag har öppen för att vädra. Så den hjälper bra mot pollen. 
Min pollenallergiska kompise köpte denna ett år innan mig och var pga henne jag valde den.

Bästa är att den kör automatisk om man sätter in den på det. Då kör den lågt och relativt tyst. Men drar upp effekten lite till fullt när kommer nån lukt den reagerar på. 
Måste byta hepafiltret på min. Det kostar tyvärr ca 5-600. Men det filtret går att tvätta många gånger innan det behöver bytas. kolfiltret behöver också bytas med jämna mellanrum. En del tror jag man kan tvätta där med. För mig jag köpte 3 eller 5 pack för ca 500. Räcker lite mer än ett år om man kör den hela tiden och har en del damm. 
Men det är också det negativa. Det kostar att hålla den helt fungerande. 

Jag skulle vilja ha en jonisator eller liknande istället. Nått som min lilla denna tråd gjorde reklam om. Som man kan skölja av utan att behöva köpa till nya delar. 
Men jag gillar min ändå. funkat bra under ett par år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan&Vifs
5/26/16, 9:57 AM
#82

#81 Tack för tipset, Zickan, ska kolla upp den. 5-600 spänn är inga problem för mig. Det låter som ett prisvärt val i vart fall. Även om det är kostsamt att byta filter, tjänar jag ändå in på det i och med att jag har en dammsugare med återanvändningsbar påse. 🙂

[svensktillverkad]
5/26/16, 5:11 PM
#83

Kolfiltret i den maskinen behöver du bara byta vart tredje år.

Annons:
zickan
5/26/16, 9:04 PM
#84

#83 Nee, Det är rekommenderat att byta kolfiltret ett par gånger per år annars går den inte använda. Det svarta kolfiltret är det första att dra åt sig de större partiklarna och blir fullt av damm, hår mm.  För bäst effekt var 3de månad. Men använder man inte hela tiden, inte har så mycket i luften som fastnar, inte själv har allergi och inte så petig på resultatet så räcker det 1-2 gånger året eller vid behov. Syns rätt tydligt när det börjar bli dags att byta.  
Hepafiltret däremot är rekommenderat att köpas nytt var tredje år vid normal användning. Om man har ett tvättbart hepa filter. Annars oftare. Det som ingår vid köp brukar va tvättbart.
Iståfall rekommenderat att tvättas minst en gång i halvåret. Max 6 gånger per år. Är man inte känslig på resultatet är det bara vänta på att apparaten själv säger till när det är dags att byta. Men jag tycker man märker av ett tag innan den säger till att det är dags. Ska rengöra min nu. Den är helt full av pollen. Bara väntar på att den ska säga till. Och då bytte jag kolfiltret för två månader sedan och samtidigt rengjorde hepa filtret. 
Men årets pollen har varit hemsk och jag gillar att ha öppet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
5/26/16, 9:06 PM
#85

Mitt kolfilter efter två månader. Snart dags att byta igen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: