Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1415 ggr
picksy
2011-05-09 22:59

låter när hon andas

min råtta låter konstigt när hon andas, det lixom gnisslar. det har vart så i flera månader och jag har väl inte riktigt tänkt på att det kan vara nåt speciellt utan att hon bara låter så. vad tror ni att det kan va?

Annons:
Jinaum
2011-05-10 00:42
#1

Troligen rossel. Med andra ord slem och liknande. Låter det som en duva/marsvin?

Om hon låtit så länge bör du ta henne till veterinär.

Det kan vara olika. Kan vara förkylning. Lunginflamation eller mycoplasma.

Tills du kommer till veterinär kan du försöka hjälpa med roiboos te, honung och vitlök. Det för absolut inte vara svart te, roiboos bör inte innehålla det då det är ett rött te. Anledning är att svart te innehåller ämnen som råttor inte bör få i sig.

Att ge dem te är dock ingen långgående lösning.

Om hon låtit så ett tag är det bäst att ta dem till veterinär. Det är svårt att säga var rosslet beror på. Men jag tror allt som allt att rossel beror på att det är problem med luftvägarna, troligast slem och sådant. Ungefär som när vi själva är jätte slemiga i halsen och det rosslar om oss.

osiw
2017-01-08 12:42
#2

Jag har en råtta som låter som en duva nu och har gjort det ungefär 3 veckor. Kan få tag i antibiotika men nån som vet vilken sort man ska ge? Har baytril hemma. Har behandlat med örtte och vitlök men ingen framgång. Hon har även porfyrin runt ögonen. Har tyvärr inte möjlighet att ta råttan till veterinär nu.

zickan
2017-01-11 01:19
#3

#2 inte bra att själv medicinar utan att veta på vad man medicinerar mot och vad som är bäst att medicinera med. Bästa är att kontakt en veterinär om råd. Ring upp en och säg hur den låter. Beskriv lite. Fråga om du kan ge baytril och vilken dos isåfall.
Är det sjukdom kan det eskalera och bli så illa att det blir mycket svårare, dyrare eller omöjligt att bota. Så veterinär är det alternativ man skall gå när djur blir sjuka och det inte går över eller blir bättre inom några dagar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: