Annons:
Etikettrif-och-ifokus
Läst 14552 ggr
mikeiko
4/10/11, 11:39 PM

Artiklar WANTED

 

Har funderat lite kring texter jag saknar här på RiF, kring ämnen som det ofta frågas om.

Många texter kan faktiskt vara jättekorta, men informativa - och finnas mest för att vi alla ska kunna länka dessa som svar på återkommande frågor. Också för att användare/medlemmar inte alltid ska behöva göra en tråd för att få svar på något de undrar, utan ska kunna hitta informationen själva om de så önskar :)

Här får man gärna skriva vad man saknar, och om någon känner sig manad att skriva en artikel/kortare text om det som efterfrågas så skulle det vara toppen! Jag kan fixa bilder om det behövs, hojta bara till här i tråden!

Här är några texter jag saknar!

o Om Snedskalle

o Viktguide och hur man lättast väger en råtta - viktkurvor för olika åldrar hanar/honor, samt tips för smidig vägning.

o Om rangordning - om råttornas olika roller i flocken

o Hur jobba med under- och eller överviktiga råttor - Text om matning, "diet", aktivering etc.

_______________________________________________

o Burinredning - Vad bör INTE finnas? Tips och bilder! Kan skrivas i punktform! "Systerartikel" till denna! PÅGÅENDE! Stort tack till kolpa!

o Att medicinera din/dina råttor - Väldigt kort text, tips och tricks för råttor som avskyr medicin.  - PÅGÅENDE! Stort tack till Zolah!

_______________________________________________

o Städartikel - Kort text, tvätt- och städtips, tips på produkter, smidiga städtips för burar, hur ofta etc. KLAR! Stort tack till Zolah!

o Pysseltips - om aktivering/leksaker, grejer till buren etc. Kan vara i punktform! KLAR! Stort tack till :') och Gahich!

o Kloklippning - Väldigt kort text, hur/hur ofta, behövs det ens? KLAR! Stort tack till Zolah!

o När honor löper (hur ofta, vad kan hända etc) - Väldigt kort text, gärna ridbild och/eller öronviftarvideo! KLAR! Stort tack till :')!

o Att gå till veterinären - Kort text, få veterinärer är råttkunniga, se till att dina råttor behandlas på rätt sätt! - KLAR! Stort tack till Zolah!

o Den åldrande/sjuka råttan - vårdtips och symptom - KLAR! Stort tack till Zolah!

o Att resa med råttor - tips, vad behöver de, vad ska man tänka på, temperaturer, drag etc. - KLAR! Stort tack till Alenzi!

o Att könsbestämma råttor - KLAR! Stort tack till zickan!

o Hantering av råttor som bits/är rädda/stressade/dominanta - KLAR! Stort tack till gulzebra!

o Den dräktiga råttan - hur hanterar man en dräktig råtta och en kull. KLAR! Stort tack till cosmonita!

o En tydlig instruktion för nya råttägare med saker man ska tänka på, punkt för punkt. - KLAR! Stort tack till Miss Lalona!

o Råttans kroppsspråk - text om knaster, piska med svansen, uppburrning etc. - KLART! Stort tack till zickan!

o Om porfyrin - Kort text, bilder - KLART! Stort tack till zickan (och mig själv ^-^)!

Någon som är i skrivartagen? :D

Annons:
gulzebra
4/11/11, 12:11 AM
#1

Genetikartiklar tycker jag vore bra, från en simpel grund till det mer komplicerade.
Utrustning utöver bur och sånt vore bra det också. Transportburen tycker jag tex hamnar väldigt mycket i skymundan, trots att den är livsviktig vid tex brand. Där är förresten också en idé - vad man gör om det börjar brinna, och hur man förebygger att det går åt helvete (skylttips, förvaring av transportbur osv så man kommer ut snabbt eller brandmännen lätt kan få ut råttorna och ev andra djur).
Fördelar och nackdelar med olika burmodeller. En smidig lista med + och - på både vanliga och mindre vanliga modeller vore bra!

En artikel om bitande råttor har jag skrivit till min hemsida. Om det är en artikel som duger så kan den få lånas hit :) http://gulzebra.tk, under ohälsa.
Tror det blir svårt att få till en bitråtteartikel som passar alla dock, helt enkelt för att det är ett så sjukt splittrat ämne.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mikeiko
4/11/11, 1:33 AM
#2

#1 Jag tyckte din bitartikel var väldigt bra! Ska kolla med övriga Medarbetare angående den bara!

Lamina
4/11/11, 2:15 AM
#3

Bra Artikel, GZ. Flört

Jag har faktiskt tänkt skriva en artikel om att medicinera råttor. Men har liksom inte kommit mig för än… Det händer väl någon gång i framtiden om ingen annan får för sig att skriva en. :p

Hade även tänkt skriva en lista över alla artiklar A-Ö för att lättare hitta den artikel man vill ha (och kanske några man inte visste att man ville ha). Ägnade en hel dag åt att samla ihop alla artiklar och sortera dom. Återstod bara att lägga upp listan och länka dom, vilket jag tänkte göra nästa dag. Nästa dag bestämde sig datorn för att crasha och dö och jag hade inte direkt lust att göra om det… Men det kommer det också så fort modet faller på. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
4/11/11, 2:28 AM
#4

Tackar! Då kanske jag inte har glömt femtielva miljarder detaljer som borde finnas med som jag får för mig att jag gjort då… Oskyldig Prestationsångest ftw typ :P

#3: Do it! :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fawo
4/11/11, 11:28 AM
#5

Jag skulle gärna vilja kunna läsa mer om hur Avel verkligen går till. Från introduceringen till att ta hand om bebbarna. Vet att många får oplanerade kullar hemma utan att veta riktigt vad man ska göra, vore perfekt om man kunde läsa i EN tråd här på RiF istället för att leta i massor av olika forum o trådar :-)

Också intressant om rangordning osv! Hoppas någon skriver något bra o intressant Glad

// Fawo (;

cosmonita
4/16/11, 4:12 PM
#6

Jag kan ev skriva om dräktighet-förlossning-ungarnas utveckling. Vad man ska tänka på osv. Dvs hur man hanterar en dräktig råtta och kullen. Har lite ont om tid nu men om det inte är bråttom så kan jag fila på det under några veckor?

Annons:
Zolah
4/16/11, 5:21 PM
#7

Jag har funderat på göra en enkel artikel för nybörjare med teckningar, undrade om nån ville hjälpa att komma på information osv?

mikeiko
4/16/11, 7:04 PM
#8

All hjälp är välkommen, och det är ingen brådska nej :D

Terato
4/22/11, 11:23 AM
#9

Jag kan skriva nåt om genetik om ni vill!

Men då gör jag nog en serie i så fall, som amaira har gjort på mus.ifokus.

Ska man fatta genetiken måste man nog gå lite från början liksom.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
4/23/11, 11:46 AM
#10

#9 Jättebra! :D

TrueStory
4/23/11, 5:37 PM
#11

Sitter och klurar lite på en "skaffa råttor" artikel. Om det är något intressant och ingen annan hunnit före?

Zolah
4/24/11, 4:23 PM
#12

men finns det någon som kan hjälpa mig med en artikel?

[Alenzi]
4/25/11, 7:05 PM
#13

#9 Ja tack SNÄLLA gör det!! XD

Annons:
mikeiko
4/25/11, 10:55 PM
#14

#11 Vi har ju den här artikeln, men var det något annat du tänker på eller saknar i den?

#12 Kan du presentera din idé lite närmre, typ, du vill illustrera till en text…eller?

Zolah
4/26/11, 7:36 AM
#15

14# ja, och skriva. men behöver nån att bolla med då så man tar med det som behövs.

[Alenzi]
4/29/11, 10:47 AM
#16

Jag skulle tycka det var spännande med en artikel om råttans kroppspråk :)

Om ingen kommer till skott innan mig, så kan jag tänka mig att författa en liten text om att resa med råttor.

mikeiko
4/29/11, 4:12 PM
#17

#16 det får du jättegärna skriva ihop! Ingen som anmält intresse om det än :)

[Alenzi]
4/29/11, 5:16 PM
#18

#17 Kroppspråket ger jag mig inte på, men visst - jag kan fila på en researtikel :3 Dock kommer det nog dröja i alla fall ett par veckor innan den är klar. Minst. Har sjuuukt mkt i skolan och det övriga livet just nu, suck.

mikeiko
4/29/11, 6:54 PM
#19

#18 Okidok :D

Zakaraa
5/1/11, 2:50 PM
#20

Jag kom på en sak som kunde vara bra att ha, det är väll inte direkt en artikel kanske mer en samlingstråd men det jag har letat efter nu är en massa mönster till olika hängmattor, tunlar osv
Finns många trådar med bilder ovs men inga mönster!
Jag är så okreativ så jag behöver mönster för att kunna sy så det skulle vara en väldigt rolig och användbar tråd.
Inrednings-mönster helt enkelt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
[Ratass]
5/1/11, 3:03 PM
#21

#20 ett fyrkantigt tyg, ståltråd i alla hörnen, häng upp.. klart.

Zakaraa
5/1/11, 3:08 PM
#22

#21 tänkte med på riktiga hängmattor som man syr med minst 2 lager tyg. Dubbla hängmattor,  tunnlar, påsar, och allt vad man kan tänka sig att ha

De där enkla hängmattorna du pratar om går bara sönder och är tråkiga, har kört med dom i snart ett år och är övertrött på att det är så tråkigt i buren ;)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Ratass]
5/1/11, 3:16 PM
#23

aldrig vart med om att deg år sönder, man väljer ju själv vad man vill använda? Att köpa en irma fleece filt från ikea så kan man ju göra minst 10 hängmattor av :P

Men ja, ja förstår var du menar.

finns ju så många pysseltrådar men man skulle ju kunna göra en enda tråd som man lägger upp bilder, steg för steg och sådant. lite mer avancerde grejer än tex, göra en stege av diverse diskställ :P

Zakaraa
5/1/11, 3:20 PM
#24

#23 Jo precis, är IRMA jag kört på nu men dom blir så sköra efter en tvätt så de går bara sönder för mig :P
Har lite fina tyger hemma just nu så jag vill göra lite rolig inredning till burarna ^^

Ja jag fick igenom pysseltrådarna men jag hittade inga beskrivningar, vilket är jättesynd. En samlingstråd med alla möjliga mönster steg för steg är något jag tror fler än jag skulle gilla :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Ratass]
5/9/11, 8:22 AM
#25

Jinaum tipsade om den här sidan http://www.dapper.com.au/toys.htm

Leksaker och andra tips, dock på engelska. Tänkte eftersom vi pratade om mönster och sånt, jag kanske skulle kunna översätta den sidan, lägga till andra bilder och tips om jag kommer på nått och mönster som hör tipsen till.

mikeiko
5/10/11, 12:40 PM
#26

#25 Låter som en toppenidé, den sidan var verkligen jättebra!

[Ratass]
5/10/11, 1:08 PM
#27

Ok :) men då kör jag på den då :)

Annons:
mikeiko
5/10/11, 1:29 PM
#28

#27 :D

Allamej
5/10/11, 5:06 PM
#29

Kom bara ihåg att länka till den sidan i din artikel.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Ratass]
5/10/11, 5:17 PM
#30

självklart :) ja ska inte ta all creds ;P

[mysvensk]
6/6/11, 6:04 PM
#31

Jag skriver gärna om städning och rengöring!

Jag kan det hyfsat bra nu då min mamma har lärt mig att bli ett städfreak!

mikeiko
6/7/11, 1:09 AM
#32

#31 Låter bra! :D

Nicciz
7/23/11, 12:03 AM
#33

Är den här up2date :) alltså de som säger klar är klar och de tomma inte? :)

mikeiko
7/23/11, 12:11 AM
#34

Japp, har varit rätt stillastående här dock. Kolla igenom kommentarerna bara, ifall nån sitter och jobbar med en text redan :)

Annons:
cosmonita
7/23/11, 8:03 AM
#35

Kan man inte säga att min avelsartikel täcker in den dräktiga råttan?

mikeiko
7/23/11, 8:32 AM
#36

#35 Ja det har du verkligen rätt i :) Jag fixar!

Zolah
7/23/11, 12:06 PM
#37

o Den åldrande/sjuka råttan - vårdtips och symptom

håller på skriva om den

alexfifan
7/25/11, 7:27 PM
#38

Skulle kunna försöka ge mig på viktguiden :) Testa mina gamla skrivarkunskaper… haha :)

http://rattbus.blogg.se

you can't face the problem, if the problem is your face......

mikeiko
7/25/11, 9:32 PM
#39

#37 & 38 Åh härligt! :D

GeishaoChick
8/15/11, 9:51 PM
#40

Jag skulle gärna vilja se en artikel om hur man gör om man ska flytta. Vet inte om det ingår i artikeln "Resa med råttor"

[Alenzi]
8/16/11, 1:31 PM
#41

#40 Åååh gud jag måste göra klart den där artikeln känner jag :P Har skrivit det mesta, en kväll till så är det klart. Skall försöka få undan det jag har att göra och se om jag kan få tummen ur innan skolan börjar Skäms
Har ännu inte nämnt något om flytt, men det kanske vore användbart; dock förstår jag inte exakt vad det är du menar borde behandlas?

Annons:
mikeiko
8/16/11, 3:40 PM
#42

#40 Hur menar du, förutom transport?

#41 Yay :D Om #40 har något som kan vara bra att skriva lite om får du gärna lägga till det, om det inte redan finns med i texten förstås!

[Dominik]
9/12/11, 5:26 PM
#43

Ojojoj ni måste skriva många artiklar!

Zolah
9/12/11, 5:27 PM
#44

Jag har en på min want lista - Svans vård

mikeiko
9/12/11, 6:19 PM
#45

#44 Hehe den särskrivningen fick mig att tänka på svanar och ja ba o.O

Lägger in i #0!

Zolah
9/12/11, 6:23 PM
#46

#45

ledsen :c aldrig varit bra på att inte särskriva saker.

mikeiko
9/12/11, 6:32 PM
#47

#46 Det var bara roligt juh + att det var ju inte som att jag INTE fattade vad du menade sen :)

Exxozzie
9/23/11, 1:05 PM
#48

Har det kommit in någon städartikel? Annars kan jag skriva om hur man städar sin Ferret Tower. Men jag vill ha lite bilder med också, så det kan ta några dagar (tills nästa storstädning) i så fall. :)


Annons:
mikeiko
9/23/11, 3:46 PM
#49

#48 Om ingen annan paxat den får du jättegärna skriva!

Exxozzie
9/23/11, 4:07 PM
#50

Inlägg 31(?).

Vet inte om den är paxad eller inte, så du/ni får säga. :)
Finns det något som borde vara med och så?


mikeiko
9/24/11, 5:36 PM
#51

Ah, nu ser jag…men testa att PMa henne och kolla om det fortfarande är aktuellt :)

Exxozzie
9/26/11, 11:15 PM
#52

#51 Hon sa att det var okej så jag har börjat på artikeln. Kan jag mejla den till dig eller om det går att PM:a? Men jag ska som sagt ta lite bilder också. ^^


mikeiko
9/27/11, 12:53 AM
#53

#52 PMa mig när du är klar, så får du min mail då :)

Lamina
9/27/11, 2:13 PM
#54

Haha, har helt glömt att jag har artiklar att skriva, istället sitter jag och tänker ut nya saker att skriva om. När jag får fri tillgång till dator igen tror jag att jag kommer knåpa ihop en artikel om att vara föreberedd på allt, vad händer om något händer? Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ninja
11/9/11, 8:27 PM
#55

En artikel om grundläggande genetik finns på sajten sedan några år tillbaka. Inte läst den på några år så vet inte om det kanske är något som behöver ändras, tilläggas etc, men det är väl bara att ordna isf.
Jag skrev även en artikel om skätsel av äldre råttor en gång i tiden, men den publicerades nog aldrig här.. vet inte om den finns kvar någonstans, kan kolla upp det.

Artiklel om viktguide/hur man väger råttor borde vara snabbt ordnat, det kan jag nog slänga ihop någon dag. Samma med att resa med råttor, det borde inte heller bli allt för avancerat.

Annons:
mikeiko
11/9/11, 11:45 PM
#56

#55 Vänta nu, har jag efterfrågat en genetikartikel..minns inte nu :P

Du får jättegärna kolla upp/skriva de andra så snart du har möjlighet och bara PMa mig när du är klar sen! :D

Ninja
11/10/11, 4:28 AM
#57

#56 Nej det var jag som var otydlig, det har diskuterats i kommentarerna. :P

Itasca
1/18/12, 11:29 AM
#58

Jag saknar en tråd om hur man tar hand om deppade/deprimerade råttor Flört

mikeiko
1/18/12, 4:53 PM
#59

#58 Borde passa in under "Den åldrande/sjuka råttan - vårdtips och symptom", bara nån vill sätta ihop en sån text…

mikeiko
2/3/12, 5:44 AM
#60

Exxozzie/mysvensk - Städartikel (Tvätt- och städtips)

alexfifan - Viktguide och hur man lättast väger en råtta

Alenzi - Att resa med råttor

Zolah - Den åldrande/sjuka råttan - vårdtips och symptom

Ratass - Pysseltips

Hur går det för er? Har gått ett tag nu… :)

Efterlyser även fler skrivsugna artikelförfattare för de andra titlarna i #0!

[Ratass]
2/7/12, 9:42 AM
#61

Oh, sorry! Hade helt glömt bort! Har haft alldeles för mycket för mig!

[Alenzi]
2/12/12, 11:16 AM
#62

Jag har inte glömt den, men den ligger i träda.. har ganska mycket just nu, på alla håll och kanter -.- Om någon vill ta över är det fritt fram att höra av sig, annars kommer den. Men det dröjer nog ett tag.

Annons:
Zolah
2/14/12, 2:23 PM
#63

jag har problem med att veta hur jag ska sätta ihop sakerna :/ men jag kan försöka i helgen har all info etc

Ninja
2/14/12, 5:00 PM
#64

Jag har massor av artikelskrivarlust, men heltidsjobb och halvtidsplugg stjäl så mycket tid för tillfället..

mikeiko
2/15/12, 1:09 PM
#65

Nytt tillägg till #0!

o Att könsbestämma råttor

Ninja
2/15/12, 1:12 PM
#66

Nu ska jag skriva en uppsats i skolan, och tänkte att det kan ha med råttor att göra, varför inte göra en artikel direkt liksom. :) Så; vad ska jag fördjupa mig i?

mikeiko
2/15/12, 1:22 PM
#67

#66 Take your pick! :D

zickan
2/16/12, 6:14 PM
#68

Jag fixar könsbestämma. Kommer upp i mars

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
5/5/12, 11:36 PM
#69

*petar lite på skribenterna* :)

Annons:
mieeow
5/6/12, 8:06 AM
#70

hade det inte varit lättare att skriva om man hjälps åt? t.ex att två skriver en artikel, så det blir av och att men kan diskutera med varandra om man har idétorka eller något :)

jag har mycket i skolan just nu, och är inte SÅ mycket råttexpert, men när jag har tid kan jag ändå försöka komponera ihop något, gärna med hjälp av någon :)

ett tips om man bor långt ifrån och ska skriva något tillsammans är att använda "type with me" sök på google, då skriver man på ett dokument där flera kan skriva samtidigt, från olika datorer. bara man har länken ^^ och om man stänger ner fönstret och sedan skriver in länken till det dokumentet igen så är allt kvar, då det är online Flört

Zolah
5/6/12, 11:28 AM
mikeiko
5/6/12, 2:37 PM
#72

#70 Det går så bra så, inga som helst krav på att man måste stå ensam för en text :)

Zolah
5/6/12, 10:20 PM
#73

ok :3 hade varit trevligt om man hade kunnat dela upp det jag redan har skrivet med folk så dom kunde sätta upp vissa delar ^^

mikeiko
5/6/12, 11:20 PM
#74

#73 Skapa en tråd och efterlys det du vill ha hjälp med vetja :)

mikeiko
6/13/12, 12:38 AM
#75

<<<<<<<<<< Puttar på alla skribenter >>>>>>>>>>>

Fridborg
6/13/12, 9:33 PM
#76

Jag skulle förvisso kunna göra en artikel hur man lättast väger råttor, brukar väga mina relativt ofta och alla e olika svåra men jag har mina knep :) Kan ta bilder också :)

Annons:
mikeiko
6/14/12, 12:40 AM
#77

#76 Jättebra! :D

Virkan
6/15/12, 4:40 PM
#78

Det skulle vara intressant med en artikel om råttans kroppsspråk (ex knaster, piska med svans, uppburrad osv) :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

zickan
6/16/12, 5:25 PM
#79

Köns artikeln är färdig och publicerad

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
6/16/12, 8:06 PM
#80

Jag kan testa att göra en artikel på att klippa klor. Osäker om det är så enkelt att spela in själv när jag klipper. Men kan kika på det.

Om porfyrin, gjord?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
6/17/12, 12:07 AM
#81

#78 Håller med! Lägger till det i #0.

#79 Underbart! :D

mikeiko
6/17/12, 12:10 AM
#82

#80 Skulle vara asbra! :D

Är den? o.O Har jag missat eller är jag bara trött nu? :P

mikeiko
6/17/12, 12:15 AM
#83

Har uppdaterat #0 för att förtydliga lite vad jag menar med vad jag är ute efter :)

Annons:
zickan
6/17/12, 1:17 AM
#84

#80 haha meningen blev galen kanske. Jobbar lite långa pass sista tiden så min skalle är på semester ^^.

Menade är artikeln Om porfyrin skriven.

Jag har massa vikt tabeller från div parningar och kullar. Brukar väga alla råttor minst en gång i månaden och råttungar dagligen till någon dags mellan rum. Skriver upp i kollegieblock som inte slängs. Borde kunna få fram några kurvor av det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
6/17/12, 3:02 AM
#85

#84 Nej den är inte gjord. Kan vara väldigt kort egentligen, typ förklara vad det är, hur de kan få det och så. Samt bilder, det har jag tyvärr inga och har inte hittat några som är royaltyfria.

Hör av dig till Fridborg om dina vikttabeller, hon verkade vilja sätta ihop och fota för den artikeln! :D

zickan
6/17/12, 11:16 AM
#86

#85 Då testar jag med kloklippning och porfyrin. Se om jag kan få till något :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
6/17/12, 12:10 PM
#87

#86 Ja Zickan, skulle uppskattas att få dessa tabeller. Jag har suttit och fnulat på hur jag ska göra dessa. Men resten tänkte jag väga mina råttor på olika sätt och visa hur man gör med bilder.

zickan
6/17/12, 12:34 PM
#88

#87 ja precis. Jag ska försöka få ihop tabeller. Förhoppningsvis kan jag få ihop en viktkurva från en råttas hela liv. Det vore lite kul. Men första månaden i livet har jag ett par kurvor av.
Har även dräktighets vikter http://www.zickans.com/drktighet.htm
Påbörjat en artikel som jag tänkte köra från dräktighet och upp mot råttan avlider av ålder. Men bara kommit till första stadiet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
6/17/12, 12:36 PM
#89

#88 Jag brukade göra diagram med kurvor på mina gamla rexkillar, men det kom bara till ett par månader :/ Så det vore som sagt väldigt uppskattat om du hade lite tabeller.

mikeiko
6/17/12, 5:39 PM
#90

Åh vad glad jag blir när alla är så duktiga och engagerade! :D

Annons:
zickan
6/17/12, 6:07 PM
#91

#89 tror viktigaste är just 5 första veckorna. Sedan en ungefär vikt vid 2 mån och uppåt. Så svårt att sätta några ordentliga siffror. Alla råttor växer så olika. Men jag kan försöka skriva ihop några exempel

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
6/17/12, 6:09 PM
#92

Fridborg&zickan - bra också att nämna att zoo/grossistråttor ofta är mindre i växten än uppfödarråttor, så att tabellerna får ses som riktlinje för en viss typ av råtta.

zickan
6/17/12, 6:25 PM
#93

#92behöver dom inte vara. Men man kan tillägga i artikeln att storleken är väldigt varierande beroende på kost hos den dräktiga honan och under ungarnas uppväxt. Få gånger kan det handla om genetiskt små och dåliga linjer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
6/17/12, 6:29 PM
#94

#93 Men de brukar väl vara mindre överlag just eftersom de separeras från mamman tidigare?

Fridborg
6/17/12, 6:48 PM
#95

#94 Ja, kan ju säga så mycket som så att alla mina zooråttor överlag är mindre än uppfödarråttor. Tror inte zoo/grossistråttor får lika mycket näring under uppväxten som de får hos en engagerad uppfödare.

zickan
6/17/12, 6:49 PM
#96

#94 kanske olika på grossisterna och personalen på zoo. Här är det åkello, aldrig sett ungar under 5 veckor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
6/18/12, 5:25 PM
#97

Tooodilooo - uppdaterat en hel del nu och länkat runt, ska fortsätta med resterande sedan. kontrollera gärna om länkar och dyl funkar.

Annons:
Fridborg
6/18/12, 7:04 PM
#98

Jag saknar verkligen en artikel om när det är dags att släppa taget, tecken på att råttan har ont/lider och vad som är generella ålderstecken och vad som e sjukdomstecken. När man ska till veterinären eller när det är bäst att låta råttan somna in hemma (även fast jag vet att många är emot det). Ja, en guide för den som vill bestämma sig när inte allt är glasklart. Vore ju bra att någon med lååååång erfarenhet skrev den.

Zolah
6/18/12, 8:32 PM
#99

tror det jag håller på att skriva innehåller en del av det du vill ha fridborg, det är rätt ' lätt' läsning men allt kommer ju till den individuella situationen och ägaren.

har bla beskrivning om hur man kan se att en råtta har ont och hur pass mycket

Fridborg
6/18/12, 8:35 PM
#100

#99 Ah, det är ju jättebra! Även om man haft råttor länge är det inte alltid man kan precis ALLT :)

Zolah
6/18/12, 8:36 PM
#101

Precis :) också svårt att veta var man bör söka också

mikeiko
6/18/12, 8:58 PM
#102

Wunderbar Zolah!! :D

Zolah
6/18/12, 9:13 PM
Ratzo
6/26/12, 11:41 PM
#104

Tycker att det ska finnas en artikel om hur man ska vänja råttorna vid vatten Glad (vet inte om någon redan har tipsat om det här men jag skriver det ändå!)

I can't drown my demons, they know how to swim.

Annons:
anette1992
6/26/12, 11:58 PM
#105

Jag hade mina i badrummet idag för att de skulle få bekanta sig med duschen, den ena tyckte det var mysigt att stoppa huvet i vattenstrålen. Tror man får låta dem ta det i sin egen takt från att de är små.

Det är ju bra om de kan bli vana vid vatten så man kan bada dem utan problem…

För övrigt är det många bra artiklar här. :)

Ratzo
6/27/12, 12:03 AM
#106

#105 Jag köpte mina när de var 10 månader och då hade de aldrig badat, blir det svårare att vänja dem då? För när dem är i badkaret så vill dem bara klättra upp på mig.

I can't drown my demons, they know how to swim.

anette1992
6/27/12, 12:41 AM
#107

Jag är nybörjare på råttor egentligen. Dock hade jag en råtta när jag var liten som aldrig hade badat förens han var ca ett år, det var fullkomligt omöjligt att få honnom att bada.

Jag tror att med tålamod och om man tar det steg för steg och lockar med mat osv så kommer det gå till slut. Det är den strategin jag har i alla fall. Att inte tvinga dem och skrämma upp dem. :)

Ratzo
6/27/12, 1:11 AM
#108

#107, Tack :)

I can't drown my demons, they know how to swim.

mikeiko
6/27/12, 2:16 AM
#109

#104 Hm, jag hade för mig att vi hade en sån redan…men hittar inte o.O

Vet dock att vi ofta brukar länka till flera bra YouTube-videos :)

Ratzo
6/27/12, 2:22 AM
#110

#109 Tack! Ska kolla in videon :)

I can't drown my demons, they know how to swim.

mikeiko
6/27/12, 2:31 AM
#111

#110 Här är en bra för just att bada dem själv (alltså för rengöring mer än att de själva är i vatten).

Annons:
Ratzo
6/27/12, 2:39 AM
#112

#111  det är så jag gör med mina ^^

I can't drown my demons, they know how to swim.

mikeiko
6/27/12, 2:42 AM
#113

#112 Dåså, då har du full koll :D När man torkar dem gillar vissa råttor att man torkar mothårs, och man kan (om de inte är skrämda av maskiner) använda en hårfön på låg värme också.

Ratzo
6/27/12, 2:55 AM
#114

#113  jag brukar vira in dem i en liten handduk och torka lite slarvigt och sen sätter jag dem i transportburen så får dem sitta där och torka sig :)

och  borstar  dem med en liten dockborste som jag lånat av min lillasyrra :p

I can't drown my demons, they know how to swim.

anette1992
6/27/12, 10:46 PM
#115

Himla bra video! :)

Fridborg
7/14/12, 2:29 PM
#116

Orkade inte läsa alla nu så nån har kanske redan frågat, men en artikel om allrgier, hur man vet att man har, symptom alltså och vad man kan göra åt det, vilka som är mest allergena osv.

mikeiko
7/14/12, 2:41 PM
#117

#116 Vi har ju den här :)

Fridborg
7/14/12, 2:44 PM
#118

*Segborg*

Annons:
blondiie
7/26/12, 12:02 PM
#119

Har läst dom flesta artiklar som finns men fundera på en där man förklara hur man får råttor tama eller hur jag ska förklara. Som de va en tjej som smsa mig och fråga om jag sålde min råtta för hon "ville ha en som redan är tam". Eller kanske något om råttors betende?

(Har dock inte läst va ni skirivit i detta inlägg.)

Fridborg
7/26/12, 12:26 PM
#120

#119 Råttor blir ju tama av att an hållit på med dem redan från födseln och ja, du har ju läst artikeln :P, men jag tror tjejen som smsade dig inte ville ha en råtta som bits och som man kan ta upp och kela med direkt utan att man behöver få förtroende för den på flera veckor.

blondiie
7/26/12, 12:57 PM
#121

#120 även om hon skulle ta en råtta från, dig säger vi, som är gosigaste du har och alltid vill sitta i knä, måste ju ändå hon lära känna råttan och få råttans förtroende innan de händer med henne.

Fridborg
7/26/12, 1:00 PM
#122

#121 Var inte så säker på det, fick kontakt direkt med de omplaceringstjejerna jag tog och de var redan då ett år :) Vissa är födda att älska allt och alla ^^ Hade dessutom 3 killar som sprang direkt till mig och myste första gången vi sågs, så ;)

blondiie
7/26/12, 1:04 PM
#123

Ja, då hade du tur :) Enda som gjort så va pojken i kullen som jag såklart tog med mig hem ^^ Men dock kunde jag inte ha kvar han och ägaren som fick han avliva han för han tydligen attackera henne :/

Varghund88
7/26/12, 11:36 PM
#124

Råttungar från en seriös uppfödare är redan tama när man köper dem. Alla råttungar jag har träffat hos bra uppfödare har älskat att bli pysslade med och kommer rusande så fort en burdörr öppnas.

Om jag hade varit du så hade jag tipsat tjejen om att kolla upp bra uppfödare. (: Gärna kolla upp och besöka flera olika tills hon hittar en uppfödare hon gillar – sedan är det bara att vänta tills de får en lämplig kull (;

blondiie
7/27/12, 11:50 AM
#125

Jo, ha tyvärr aldrig kunnat träffa en seriös uppfödare själv är för fattig :( Men försöker så gott de går, men ska troligast åka idag och köpa två honor från min skola som dom säljer på en djuraffär. Kan tyvärr inte åka direkt till skolan då de är stängt skulle ha ringt igår i så fall :/ Men vet 100% att råttorna är från skolan och hur dom blir behandlade där. Samt att om någon hona skulle vara dräktig så är de helt och fullt affärens fel. Men får se hur de blir.

Jag tipsade henne om att kolla om de fanns uppfödare men eftersom hon va 16 sa jag att hon måste ha målsman för att köpa av uppfödare, så hon åkte på Arken och köpte EN hona :( Så nu får hon bo ensam i vad som ser ut att vara för liten bur dessutom… (Har bara sett på bild, därför kan jag ej avgöra hur stor den är)

Annons:
mikeiko
8/7/12, 8:51 AM
#126

*pokeh på alla glada skribenter* :D

Zolah
8/7/12, 10:29 PM
#127

Yes ska dra igång igen snart, kan inte säga exakt när. måste hitta lägenheten och busa med råttor i malå först :3

Fridborg
8/8/12, 8:30 PM
#128

#126 Jaaaajaaaa! Men du vet att jag haft fullt upp på senaste :P

mikeiko
8/8/12, 8:53 PM
#129

Jao jao, bara en påminnelse :D

Zolah
8/29/12, 1:58 PM
#130

Klaaaaar!

bara mindre saker kvar som inte igentligen är viktigt :) kommer göra dem som vanliga trådar ( slutdiskussion och källförteckning )

zickan
8/29/12, 5:09 PM
#131

Orkar inte läsa vad alla skrivit i tråden. Är det någon som håller på med dessa?
Kloklippning, svansvård eller råttans språk?

Jag har ytterligare lite tid att slå ihjäl nästa vecka på jobbet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
8/29/12, 7:46 PM
#132

#130 Yay!! :D

#131 Ingen som skriver om dem nej, så gör jättegärna det!

Annons:
mikeiko
8/29/12, 8:46 PM
#133

#130 Har länkat in dina texter i "vanliga råttfrågor" :D

Zolah
8/29/12, 8:53 PM
#134

#133

Neato :) har även länkat in allt i 'huvud artikeln' för VSHT ^^

zickan
9/17/12, 7:18 PM
#135

Okej nu har jag funderat i all evighet. Vad är VSHT förkorning för?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
9/18/12, 11:11 AM
#136

Vanliga sjukdomar hos tamråttor

VSHT :)

mikeiko
11/1/12, 7:44 AM
#137

*pokeh på alla glada skribenter* :D

zickan
11/6/12, 2:15 PM
#138

Sorry, min skalle har inte medverkat sista tiden. Men tror mini semestern från allt på Gotland har gjort sitt. Artikel om råttans språk bör kunna komma upp snart. Har inte mycket kvar och bilder kan alltid läggas till i efterhand.

Har inte börjat på svansvård eller kloklippning. Men ska försöka ta en massa bilder nu på fredag när det fixas inför utställningen. Skriva ihop något borde gå rätt fort.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ioma
11/11/12, 3:35 AM
#139

Jag önskar en artikel med alla färg/tecken/hårlag på samma sätt som denna: http://mus.ifokus.se/articles/4d713863b9cb46222d04fc88-fargvarianter?4d7124efb9cb462141047e56-1

MED bilder intill varje sort.

Här har jag bara hittat en med alla förkortningar och varianter helt utan bilder som inte säger mig som newbee ett skvatt ;-)

Gråter

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Annons:
mikeiko
11/11/12, 9:33 AM
#140

#139 Vanliga råttfrågor > Vilka varianter finns egentligen? :)

Ioma
11/11/12, 2:24 PM
#141

Ahh tack den har jag missat.

Men kan man inte ta in en bild på varje i själva artikeln?

Det är mycket lättare att få en översikt på det hela då.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

mikeiko
11/12/12, 12:32 PM
#142

#141 Jag tror inte att vi haft tillgång till alla helt enkelt, men här är en bra sida för det du eftersöker :)

Ioma
11/12/12, 1:08 PM
#143

Ahh nä det förstår jag.. Lite svårt att samla precis alla sorter men kan ni inte gör det med dem som finns bilder på? Eller annonsera efter bilder på dem?

hade varit skoj att ha en sådan artikel här oxå.

Tack ska genast gå in och kika på länken du gav.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

mikeiko
11/13/12, 11:05 AM
#144

#143 Det är ett stort projekt, som vi kanske tar tag i längre fram, just nu koncentrerar vi oss på bilder till befintliga artiklar samt artiklar som är under produktion :)

zickan
11/13/12, 5:21 PM
#145

Jag håller på med sådan artikel på min hemsida. tar jätte lång tid och lär ta ett par månader till. Beroende på hur upplägget blir så kanske jag kan lägga in den här när den blir mer klar. Men svårt att få till alla bilder. Så det blir mycket länkar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
11/13/12, 11:32 PM
#146

Jag är sugen på skriva något, men jag vet inte vad.

Annons:
mikeiko
11/14/12, 12:25 PM
#147

#146 DO IT! :D Något i listan i #0 som lockar kanske? :D

Zolah
11/14/12, 1:30 PM
#148

har kollat igenom och det känns som jag vet för lite om dom flesta

mikeiko
12/11/12, 3:24 AM
#149

Jag stoppar in dessa i #0 igen, ifall nån känner att de tagit på sig något de inte hinner göra.

Städartikel (Tvätt- och städtips)

Viktguide och hur man lättast väger en råtta

Att resa med råttor

Pysseltips

wintermynta
12/30/12, 1:15 AM
#150

Hur går det med skrivandet? Behövs det fortfarande artiklar?

Ratzo
12/30/12, 1:33 AM
#151

Får vem som helst skriva?

I can't drown my demons, they know how to swim.

mikeiko
12/30/12, 11:09 PM
#152

#150 Allt i #0 gäller än! Uppdaterar den varje gång vi får in en ny text :) Vi kommer få en om råttans språk så som det ser ut, annars behövs alla de andra fortfarande!

#151 Jadå :)

Zolah
1/8/13, 12:51 PM
#153

o Kloklippning - Väldigt kort text, hur/hur ofta, behövs det ens?

Jag kan göra den här :3

Annons:
mikeiko
1/8/13, 8:50 PM
#154

#153 Awsumz!! :D

Melissa V
1/17/13, 3:44 PM
#155

Jag ska sätta igång med språket, haft lite mycket nu men ser ljusare ut i dagarna, ska bara renskriva det och kolla stavningen

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


zickan
1/17/13, 5:49 PM
#156

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Melissa V
1/17/13, 5:53 PM
#157

aha då kasserar jag min

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


mikeiko
1/18/13, 12:09 PM
#158

#157 Så tråkigt, den som var så bra :( Hade ingen aning om att zickan hade en på g, än mindre att det fanns en publicerad…

#156 Men zickooo du måste ju berätta i modtrådarna när du har nya texter! Annars vet jag ju inte att kommunicera detta med andra skribenter, samt att göra länkar i "vanliga råttfrågor"!

Melissa V
1/18/13, 12:17 PM
#159

#158 nej jag förstod att du inte visste det så ingen fara

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


zickan
1/18/13, 7:18 PM
#160

#157 är ju bara lägga upp den med. Gör väl inget att det finns flera av samma saker.

#158 Borde sagt till i denna tråd om det. Men trode den syntes när den lades upp. Lade den först i ofärdiga artiklar kategorin med text i början av artikel om hjälp till rättstavning och koll på att meningarna såg okej ut.
Men fick inge respons så jag raderade det och slängde upp den och bad Lancia läsa igenom så inget såg allt för avigt ut.
Den är fortfarande inte rätt stavad eller kontrollerad så meningarna är okej.
Inge idee att försöka lägga in länkar. Det klumpas bara ihop för mig just nu. Samma med den artikeln. Jag kan inte göra mellan slag mellan varje punkt så två saker sitter ännu ihop i beteende artikeln.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
1/18/13, 7:24 PM
#161

Det i inlägg #131 är färdig skrivet. Men de andra två artiklarna kommer jag inte åt på ett tag. Ligger på min andra bärbara med strul på laddaren. Måste sätta in den hdd i den andra bärbara och det har jag inte orkat göra.
Men samma där. Skriver någon annan artikel så publicera det också. Gör väl inget om det är fler av samma saker. Jag kan även ta bort artiklar och bara ha de på min hemsida om de inte hinner publiceras innan någon annan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Melissa V
1/18/13, 8:08 PM
#162

Din såg ju bra ut zickan, ingen mening med dubletter, blir bara rörigt för medlemmar. Jag kan ju kika igenom din om jag har något du inte tagit upp och kanske kan komplettera med det istället, tyckte jag såg lite jag saknade när jag skumläste

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


zickan
1/19/13, 2:50 AM
#163

#162 det får du gärna göra :-). bara skicka över till mig eller någon Medarbetare så läggs det in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
3/12/13, 10:27 PM
#164

o Att medicinera din/dina råttor - Väldigt kort text, tips och tricks för råttor som avskyr medicin.

Skulle kunna ge mig på denna också, har ju medicinerat lite.

men det jag saknar kunskap om är ju det som inte ges via mat spruta ( brist på bättre ord )

-

Plus, så är klo artikeln snart klar, vet inte om den blev så kort som önskat ? ^^; ska bara fixa bilderna till den :)

Undrar även vad mer som skulle kunnas göra?

mikeiko
3/15/13, 12:51 PM
#165

#164 DO IT! :D Om folk undrar över något/vill lägga till något så brukar det visa sig i kommentarerna sen :)

Det blir säkert toppen ^-^

Oj, ja, menar du av texterna i #0?

kolpa
5/14/13, 7:20 PM
#166

Hej, undrar om det är något kvar att skriva om?:)

mikeiko
5/14/13, 7:44 PM
#167

#166 Allt som står i #0 :)

Annons:
Apootie
6/1/13, 5:43 PM
#168

Hej! Jag skulle vilja lämna ett önskemål om det inte redan finns (vilket jag inte tror).

Jag skulle då tycka att det var jättebra om RiF hade en tråd om "Första hjälpen" för råttor. Har exempelvis läst flera trådar om råttor som satt i halsen, och när det väl händer kan det vara bra att man har snabb tillgång till hjälp (iallafall jag skulle skriva ut den artikelsidan för att kunna läsa hemma). I artikeln skulle det förstås inte bara finnas tips för om någon satte i halsen (med beskrivning hur man hjälper råttan på olika sätt) utan även andra saker. Och i den artikeln även samla ett "första-hjälpen-kit" som man borde ha hemma (t.ex. så läste jag någon gång om saker som var väldigt bra att ha hemma ifall vissa saker hände).

MVH Naomi 🙂

mikeiko
6/2/13, 1:49 AM
#169

#169 Har sen länge själv tänk sätta ihop en sådan artikel, men helt glömt av det. Bra att jag fick en påminnelse nu, ska sätta mig och fixa ihop den :D

[melinih]
6/2/13, 10:12 AM
#170

#168 #169 En första hjälpen tråd hade varit SUPER!!!

mikeiko
9/6/13, 10:36 PM
#171

#170 Den är på G, har haft lite fullt upp med annat bara :)

kolpa
9/7/13, 2:42 PM
#172

Kan tänka mig att göra en tråd om vad man inte ska ha för inredning i buren… Ska jag göra en vanlig tråd då? Om den finns kvar!

mikeiko
9/7/13, 3:32 PM
#173

#172 Lättaste är annars om du bara skriver en text om PMar till mig, så lägger jag ut den som artikel men creddar dig som artikelförfattare :)

kolpa
9/7/13, 3:34 PM
#174

#173 Okej så gör jag =)

Annons:
Gahich
9/26/13, 6:30 PM
#175

Kan nog tänka mig att göra en artikel om: Pysseltips - om aktivering/leksaker, grejer till buren etc. 🙂


Blodfot
9/26/13, 7:00 PM
#176

Jag skulle gjärna vilja ha en artikel om hur man bäst tvättar råttor

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

mikeiko
9/27/13, 8:58 PM
#177

#176 Finns bra info om detta i den här artikeln, men jag länkar in den i Vanliga Frågor under "Sjukdomar och vård" nu så blir det smidigare att hitta :)

Hur badar man en råtta?

Hur tvättar man en råttas svans?

mikeiko
9/27/13, 8:59 PM
#178

#175 Får du jättegärna göra! :D

Gahich
11/26/13, 9:50 PM
#179

Det har gått ett tag men nu sitter jag och skriver artikeln till #175, kortar ner den till "aktivering i buren" för att det ska bli lite mer specifikt. Har tittar runt bland artiklarna som redan finns och hittar ingen sån artikel!


mikeiko
11/26/13, 11:27 PM
#180

#179 Tummen upp :)

Gahich
11/27/13, 12:01 AM
#181

Om det fortfarande är aktuellt med en "olika hängmattor - mönster" så gör jag gärna den!


Annons:
mikeiko
12/2/13, 3:22 AM
#182

#181 Absolut, den blir säkert poppis! :D

mikeiko
6/28/14, 6:28 PM
#183

putt ^-^

fridanordqvist
6/28/14, 8:03 PM
#184

åh, känner att jag skulle vilja skriva nånting, men är inte så jättekunnig än!
Inget tips på enkla saker att skriva om? Och får man bolla idéer med dig när man skriver? ^^

RaGooN
6/28/14, 8:12 PM
#185

Skulle gärna se mer artiklar om Genetik, färg och arv. Hur beteenden och dylikt ärvs, även mer om färger som är lite lättare att förstå. Hade varit väldigt kul att se mer!

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

mikeiko
6/30/14, 6:12 PM
#186

#184 Det vi efterlyser står i #0 :) Men kommer du på något helt annat du vill skriva om som vi saknar så är det bara att hojta till! :)

mikeiko
6/30/14, 6:16 PM
#187

#185 det här är det vi har under genetik, och avel, men du ville ha någon enklare version, förstår jag rätt?

Utseende och genetik

Vilka varianter finns egentligen?

Jag vill läsa mer om grundläggande genetik!

Hur skriver man ut en råttas gener?

Vad betyder "Standard"?

Vad innebär "hårlös råtta"?

Avel

Hur får jag tag på aktiva uppfödare?

Vad innebär "selekterad färgavel"?

Jag vill läsa mer om avel och etik!

Hur vet man att en råtta är lämplig att avla på?

Jag funderar på att avla på min råtta. Vad ska jag tänka på?

Hur ser man om bebisen är en hane eller hona?

Zakaraa
10/12/14, 6:43 PM
#188

Tror en artikel som är behövlig är "Hur ser man att råttan är sjuk, allt jag kunde hitta var artikel med symtom på smärta i olika grader men jag tror det är en otroligt nyttig artikel just att urskilja tecken på ohälsa, ex uppburrad päls, kisande ögon osv.

(en ny artiklar wanted tråd kanske bör skapas (eller rensa upp denna och uppdatera huvudinlägget) då det är så många kommentarer så det är svårt att gå igenom allt för att se vad som saknas eller vad som redan blivit skrivet, en tanke bara.)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
mikeiko
12/25/14, 6:19 PM
#189

#188 Hmm, tänker du att den som finns nu kanske ska förtydligas?

Jag håller #0 uppdaterad, så det som är gjort/skrivet flyttas alltid ned :)

Zakaraa
12/25/14, 8:07 PM
#190

#189 Det finns ingen "Hur ser man att råttan är sjuk" vad jag kan hitta i mina sökningar bara en "olika smärtgrader" och de är ju inte riktigt samma sak.

Sett (främst vid tillfället min kommentar skrevs, därav den skrevs) väldigt många bilder på råttor som inte alls sett särskilt krya ut och just därför tror jag det är en otroligt nyttig artikel för både nya och gamla ägare.
Nu säger jag ju inte att de råttorna behövt vara sjuka för bilder kan självklart ljuga men även av erfarenhet av trådar och konversationer (både här, privat och lite andra råttrelaterade sidor) att det saknas kunskap om hur man kan se ifall sin råtta är frisk eller "mindre frisk".

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: