Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5550 ggr
Bima
2006-02-26 15:22

När råttor klapprar med tänderna

Är det något som råttägare känner igen så är det när ens råttor gnisslar tänder. Det låter kanske hemskt, men är ett rätt så dovt och - iallafall för råttägare - mysigt ljud.

Det är delvis ett ljud de kan göra om de bråkar, men oftast är det i de lyckliga stunderna man hör det.När man myser med råttan i knät, när de burrar in sig i ens hår eller bara av att man klappar dem lite. Tandgnisslingen är då ett tecken på att råttan är lycklig och trivs. Vissa gnisslar mer än andra, en del av mina gnisslade så ögonen hoppade upp och ner, medan andra var lite mer diskreta.

Här är ett videoklipp på vår Leopold när han levde och klapprade sina tänder för att det var så mysigt att bli klappad av husse (ljud krävs): http://www.badongo.com//vid.php?file=Leopold+klapprar+tänder__2006-02-26_Bild_179.avi

Dela gärna med er av era egna upplevelser av råttor som gnisslar tänder.

Annons:
Bima
2006-03-08 20:59
#1

Hmm ingens råttor som klapprar/gnisslar med tänderna? ;)

Filmen brukar ta en liten stund att ladda…

Liinn
2006-03-09 21:16
#2

Jodå, mina gör det ofta, när dem myser eller vill mysa :P

[tiiia]
2006-04-03 23:46
#3

min äldsta råtta gnisslar med tänderna på ett sätt när hon myser, ett sätt om hon är sur på bebis råttan och på ett annat sätt om hon är kissnödig och vill in i buren.. dock är det ytterst sällan hon gnisslar sur =)

Meeko
2006-04-04 00:42
#4

mina gör det, speciellt fettoråttan :P

Amin
2006-04-08 15:49
#5

Túna gjorde det imorse när hon fick sova i min säng.. :)

em4404
2006-04-12 00:57
#6

när vi tittar på tv tar vi ut råttorna i soffan. efter en tids springande lägger dom sig till ro uppepå soffryggen. Det är ofta som dom knastrar med tänderna och pluppar extremt mycket med ögonen. Har en film på det men inte på denna data. Så ska ladda upp den sen :D

Annons:
BlackRiver86
2006-04-14 23:23
#7

mina lägger sina nedre tänder framför de övre, och lixom drar fram och tillbaka med dem… är det så ni menar? det gör de bla. när de blir putsade av varandra. upptäckte att de gör det idag nämligen Glad

etten
2006-04-15 00:05
#8

inte alla mina gör det. men ena hanen jag har är extrem. han verklingen poppar med ögonen och gnisslar med tänderna. ser lite roligt ut ibland..=)

Bima
2006-04-17 17:58
#9

etten: Haha ja en del tar verkligen i så att ögonen poppar. *s*

Bellona
2006-04-18 13:10
#10

det finns två olika knastrande med tänderna, en när de myser och ett där de är upprörda. Min 700g kille såg rätt läskig ut i helgen när han var förbannad. han är storbyggd och med rest ragg såg han enorm ut och så de ilsket klapprande tänderna :P

fiiiyah
2006-08-29 18:47
#11

"klapprandet" med tänderna är ett trivselbeteende, råttan känner sig trygg och har det mysigt o.s.v, men råttan gör även så innan den går till attack mot en annan råtta, råttan lixom vässar tänderna innan den anfaller.

 Ha det brrAA  Skrattande

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Honestyisdead
2006-08-30 03:58
#12

När vi hade våra första 3 råtthanar blev jag jätte rädd första gångerna min älskling Musse klapprade. Hans ögon såg ut att nästan skjutas iväg från huvudet på honom :P Läste senatt det var normalt ;)

Min sista råtta som blev aggressiv reste ragg,burrade ihop sig och gick med sidan mot den han var sur på. dock inget klapprande.

came_hanna
2006-09-11 17:49
#13

heheheheheehehehehehehehhehehehehhehehehehehehehehehehe

när jag läser det får jag nästan utbrått……jag visste inte att de kunde vara så extrema…..hihi

Annons:
Lollomoo
2016-02-07 15:28
#14

Jag trodde att det inte var bra att råttor gnisslar tänderna men tydligen var det ju bra!

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar

ScarletMajesty
2016-02-07 17:14
#15

#14 det beror helt på knastret. Är det skarpt och låter högre och är i situation med att de är aggressivt beteende är det inte bra. Knaster då de myser är bra, och betyder att de är jättenöjda

Upp till toppen
Annons: