Annons:
Etikettoff-topic
Läst 7573 ggr
[Linsenhejhej]
2007-08-03 16:10

Hur gammal blir en råtta?

Jag undrar:

* Hur gammal blir en råtta?

* Hur intelligenta är en råtta?

* Brukar råttor att bita?

Jag har funderat på att skaffa råtta, och skulle gärna vilja få lite fakta om råttor :)

Annons:
Taci
2007-08-03 16:30
#1

* Runt 2 år, finns de som blir äldre såklart.

* Ja, jag vet inte hur jag ska svara på den? Väldigt intelligenta iaf.

* Nej, råttor bits inte om de inte är agressiva eller så, en "normal" råtta bits inte.

Absinthe
2007-08-03 16:34
#2

Råttor blir ca 2-3 år gamla i bästa fall.. =)

Råttor är väldigt intelligenta, de behöver bra med stimulans precis som katt och hund för att må bra.

Råttor som är friska i huvudet bits aldrig, men det beror på vart man köper sina råttor, att skaffa råttor från zoo tex är en stor chansning, jag har fått några väldigt aggressiva råttor från zoo när jag var yngre, men sen har jag ju även varit med om uppfödarråttor som bitit men det är mindre risk att man får bitråttor från seriösa uppfödare, uppfödare som håller koll på temprament och hälsa i sina djur och som vill uppnå något med sin avel, bidra med en bättre råttstam. Jag rekommenderar de som reggar sina råttungar i SRS eller de som kan berätta bak i släkten på sina råttor och eventuellt sjukdomar som dykt upp eller så. Det kan de knappast göra på zoo. Så när och om du skaffar råttor så var kräsen med vart du köper dina råttor, både för din egen skull och råttans skull. =)

Kan säga att råttor är ett helt underbart djur och det är roligt att du är intresserad av dessa små goa varelser.

Lycka till! =)

Story
2007-08-03 19:58
#3

* De flesta blir 2-3 år (på http://www.ratpower.se kan du på ett ungefär räkna ut hur gammal en råtta är)

* Jag har läst en artikel om att forskare upptäckt att råttors intelligens är i nivå med delfiner. Eller någonting. De är i vilket fall väldigt intellegenta och med rätt stimulans kan de bara bli smartare (och gladare).

* Om de är nya och rädda, har ont, är aggresiva eller du har något gott på händerna kan de bitas. Om du stoppar in fingrarna genom gallret får du i vissa fall kanske räkna med ett nyp. Huruvida råttor bits eller inte är nog väldigt individuellt. De bits generellt sätt sällan hårt utan "nafsar" snarare. Du behöver nog inte oroa dig så länge ni är snälla med varandra. Kom ihåg bara att råttor måste ha minst en burkompis!

Lycka till med att hitta några gosiga kompisar!

psyko
2007-08-03 22:50
#4

du verkar redan fått svaret på dina frågor…

Men angående deras intellligent så är de minst lika smarta som hundar;)

Upp till toppen
Annons: