Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 6667 ggr
Grodan
12/12/07, 10:20 PM

Caramell & Coffee

I Finska råttklubbens Standard finns en variant som heter Caramell. Du kan titta på Standarden här: LÄNK!!!

Färgen har importerats till Sverige och dyker upp här lite då och då. Man säger att genotypen på Caramell är aabbrr och det stämmer i de fall rubinögonen är mörka! Dock har man iakttagit varianter av Caramell med ljust rubinröda ögon som i parning med Chocolate inte gett Chocolateavkomma. Jag skulle gissa på att genotyp på dessa Caramell med ljust rubinröda ögon är 

  1. aabbmmrr - rubyeyed coffee (chocolate mink)
  2. aabbggrr - rubyeyed coffee (chocolate blue)
  3. aaggmmrr - rubyeyed coffee (blue mink)

En fråga dök in… kan en råtta vara aabbggmmrr?

Coffee finns som OS-variant i Sverige. Den har oftast varit synlig i svartögda varianter. Nyligen har jag skådat Rubyeyed Coffee. Jag tror att Coffee är av följande genotyp

  1. aabbgg - blackeyed coffee
  2. aabbmm - blackeyed coffee
  3. aaggmm - blackeyed coffee
  4. aabbggRr - rubyeyed coffee
  5. aabbmmRr - rubyeyed coffee
  6. aaggmmRr - rubyeyed coffee

Blue, gg, och Mink, mm, beteer sig alltså rätt spännande med anlaget för rubinröda ögon, r. Det räcker med ett anlag för rubinögon - att råttan är heterozygot för r-genen - för att det ska slå igenom, dvs ge rubinröda ögon (och bleka ner färgen en aning, men endast en aning).

Pratar vi om tickade varianter som A-bbggRr, A-bbmmRr och A-mmggRr har vi namn som Havanna Agouti etc…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lells
12/12/07, 10:34 PM
#1

Blöö, jag borde ha gått på hemspråkskruserna lite oftare så jag kunnat läsa de där Oskyldig Mikkutakikuu parastanemma saina

Grodan
12/12/07, 10:40 PM
#2

Titta på foton räcker långt! Jag kan inte själv finska! Dock har de engelska beteckningar på färger och varianter samt foton…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lells
12/12/07, 11:33 PM
#3

Jaja :P Men endååå…

Nicciz
12/12/07, 11:44 PM
#4

Det låter som den genkombon du rabblade upp på min finska pojke….  Skrattande hittar inte lappen….

Ninja
12/13/07, 12:16 AM
#5

Tänkte fråga om Rr verkligen kunde ge rubinögon, men det gav du visst svaret på längre ner.. Skrattande är Gg och Mm tillräckligt för att bleka färgen, eller är det bara det dubbla recessiva som gör det?

Hmm.. en aabbggmmrr skulle vara ganska ljus va? Med så mycket blekande menar jag. Vet dock inte om det är möjligt, men vad talar mot att det går? Och vad talar för?

Bim
12/14/07, 4:25 PM
#6

Haha! Jag kan översätta! :P Är halvfinsk. :)

Annons:
zrcoowl
3/1/08, 7:18 PM
#7

Tar upp tråden igen. Då jag ska örsöka föda upp coffee skulle dte vara väldigt kul att se vilka här på forumet som har coffee. Skulle vara intressant att se stamtavlor och vad som ligger bakom. Gärna bilder på dina/dian råttor. Laddar snart upp bilder på mina!:)

zrcoowl
3/1/08, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ladugårdens Spelleater (Sven)

 ![](../ShowFile.aspx?BinaryId=81da32f4-af74-4ee3-af58-325a3830ecd2&Filename=Bild 281.jpg)

zrcoowl
3/1/08, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ladugårdens Spelleater (Sven)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=1ecf5de1-18f3-41c2-b61e-f6bb382d95bb&Filename=Bild 284.jpg)

zrcoowl
3/1/08, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Asterixin Big Brother (Pelle)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=50a5388f-8a40-4320-9994-7b6cf3200476&Filename=Bild 302.jpg)

Bullerbytjejen
3/1/08, 7:41 PM
#11

åååhååååå sveeeeeeen <3

zrcoowl
3/1/08, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Asterixin Big Brother (Pelle)

 ![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9b6b1810-98c6-4353-b770-6474def998d5&Filename=Bild 313.jpg)

zrcoowl
3/1/08, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Asterixin Kirpeää (Krusbär)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=935c0bee-cbaa-4bf2-b9e2-9b9b6127d1db&Filename=Bild 264.jpg)

Annons:
Grodan
3/1/08, 7:54 PM
#14

zrcoowl, de ser helt klart ut att vara aabb, men resten? Har uppfödarna sagt något om genotypen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zrcoowl
3/1/08, 7:57 PM
#15

Jag kan inte bokstäver i sånna sammanhang… Generad

ratpaw
3/1/08, 8:08 PM
#16

aabb = chocolate

Sven är väl coffee = aabbmm

Grodan
3/1/08, 8:10 PM
#17

Behöver du ju inte kunna, vad jag undrar är om uppfödarna till de råttor du visar på foton har haft någon teori om vilka färger som är inblandade? man kan ju säga coffee av chocolate och blue (dvs en english lilac för att förstå) eller coffee av chocolate och mink eller varför inte en coffee av mink och blue. Dock tror jag inte att en mink-blue frå den chokladaktiga färg som råttorna ovan har.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zrcoowl
3/1/08, 8:11 PM
#18

Fast sven är inte aabbmm då det står att det är black eyed coffee. Sven är rubin ögd…

zrcoowl
3/1/08, 8:13 PM
#19

Det som har fått fram de coffee jag har. Är chocolate och blått (även lilac men ja… de är ju de färgerna) och någonting blekande som t.ex. champagne, caramell m.m.

Sigge62
3/1/08, 8:53 PM
#20

aabbmm= coffee (standardiseret)

aabbmmRr=coffee med rubyeyed (ustandardiseret)

aabbgg=Lilac (standardiseret)

aabbggRr= Lilac med rubyeyed (Ustandardiseret)

aaggmm=Quicksilver (Standardiseret)

aaggmmRr=Quicksilver med rubyeyed (ustandardiseret)

aaggrr= Blue Beige (standaridiseret)

aaggmomo=Platinum red/rubyeyed (Standardiseret)

aaggmomorr=Platinum R.E.D. (standardiseret)

Chocolate kan også bruges som variant til Dove istedet for mink.

aabbrbrb= Chocolate Dove

aammrbrb=Russian Dove

Caramel er jo bare endnu en kombifarve, hvor der avles med chocolate.Skrattande

Annons:
Grodan
3/2/08, 8:18 PM
#21

#20 Det kan vara lämpligt att tala om vilket land detta gäller!

I SRS (Sverige) går Coffee som Ostandardiserad. Beige är inte uppdelat, utan det finns bara Beige.

Lilac står för en färg som är ljust mink variegated i SRS. Tyvärr fel, men men…

Benämningar som inte finns i SRS är Platinum, Dove, Quicksilver, Caramell…

Vid huvudtaget behöver vi i SRS gå igenom genotyp och namnvalet av varianterna. Att ha flera olika genotyper med samma benämning är klantigt tycker jag. Som min danska stamtavla där det står Dove som färg på flera råttor och så har jag fått reda på nu att Dove kan ha flera olika genotyper. Dumt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nicciz
3/2/08, 9:10 PM
#22

Jag gissar då att det är engelsk standard Sigge62 pratar om eftersom danskarna följer den… Glad

Och om nu inte platinum finns i SRS är det ganska konstigt att man kan regga råttor som det, iofs är det samma med finska importer. Dem reggas som tex caramell om de sägs vara det.

#0 Nyligen har jag skådat Rubyeyed Coffee

Är det min finne du syftar på där???? :)

Sigge62
3/2/08, 9:31 PM
#23

Ja, det ville være praktisk, om ni brugte de samme standarder som man bruger i resten af verden.Skrattande

Især når ni afholder utställningar, så ville jag jo gerne komme og vise mine pragtfulde råttar frem, men det kan jo være svært, hvis ni ikke engang har dem som standardiserede.Glad

wintermynta
3/2/08, 9:55 PM
#24

Nicciz:Den finska stamtavlan eller den danska är väl ett värdebevis som inte får förfalskas? Dvs man måste föra över alla uppgifter som står där utan undantag.

Nicciz
3/2/08, 10:22 PM
#25

#24 Näe inte riktigt, för på svenska regpappret ska svenska begrepp användas och du ska skicka med en kopia på finska stamtavlan. (vet dock att det var prat om att ändra detta och har ingen dagsfärsk info)

Men när jag pratade med registratorn sist för ca 3v sedan skulle jag iaf ändra finska uppgifter så de stämde med svenska begrepp. Men man ska ju inte ändra färger, det här handlade om self och silver alltså, s- och s/ har jag för mig. Så jag menar ju inte att man istället för caramell ska skriva tex coffee ut eller ngt annat eget påhitt. Det var mest ett inflikande om att även fast det inte finns i SRS så finns det exemplar… eeh om du förstår vad jag menar *s*

Fast min platinum registrerade kille är svensk uppfödd och ingen import som man alltså behöver föra över ordagrant utan att förfalska. :)

Grodan
4/7/08, 7:16 PM
#26

I England är

  • Coffee = aabbmm (Chocolate och Mink)
  • Lavender = aaggmm (Blue och Mink)
  • Lilac = aabbggRr + aabbggmmRr

Vi har i Sverige ALLA dessa varianter under benämningen Coffee!!! Vilket ju är ganska fel! Helt klart behöver vi samla ihop alla ovanstående till utställning och låta domare o råttpersoner i SRS ta en ordentlig titt!!!

Jag saknar fortfarande beskrivning på tre till varianter som också går som Coffee…

  1. aabbgg - blackeyed coffee
  2. aabbmmRr - rubyeyed coffee
  3. aaggmmRr - rubyeyed coffee

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
4/7/08, 7:35 PM
#27

Platinum är väldigt likt det som kallas Ruby eyed blue i Finland, eller Blue diluted.

Sedan Srs samarbetar med både Finland och England när det gäller standard så kan vi nog hålla oss rätt mkycket till deras..

Annons:
Grodan
4/7/08, 7:40 PM
#28

Platinum anses i England vara en mockmink blue, aaggmomo


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
4/7/08, 8:00 PM
#29

Flyttad till tråden Vilken färg har Barney?

zickan
4/7/08, 9:07 PM
#30

Flyttad till tråden Vilken färg har Barney?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
4/8/08, 1:59 AM
#31

Flyttad till tråden Vilken färg har Barney?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sarian
3/5/09, 10:23 AM
#32

Grodan du har rätt; dom bästa caramel för utställningar är inte aa bb rr,  men har ngt annat att göra med recessiver (tex mink eller blå, eller även p) möjligtvis några är även helt utan b (eller Bb ) dvs aa mm rr

Har man 'äkta' caramel (aa bb rr ) är det för bruna och för mörka att ställa ut i standardklass.

Personligen tycker jag caramel borde vara lite mörkare med 'toffeebrun' färg, inte för ljusa gula färg. Men några andra domarna tycker den ska vara mkt ljusa, nästan som mörka cream.

som domare tittar jag första på ögonen, dom ska inte vara för mörka!

Så det är bara att balansera med genotyp och fenotyp :)

Från min senaste kull med chocolate x caramel fick jag riktig nätta svarta bebisar :D (och caramel och chocolate) dom svarta är inte mörkt brun, men svart!

andra sak med caramel är att den mörkar väldigt mycke med åldern, så har du mkt bra färg på unga djur är den för mörka som senior, dom bästa jag har haft har varit för ljusa som juniorer.

Grodan
3/7/09, 6:11 PM
#33

#32 Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Dramatik
6/21/14, 5:53 PM
#34

Puttar denna, skulle gärna vilja se fler coffee/caramell-råttor! :)

Annons:
Grodan
6/21/14, 6:20 PM
#35

Hm… denna är så gammal. Idag har vi benat ut ganska mycket av färgvarianterna jag rabblar upp i #0, många av dem benämns inte ens som Coffee. Jag tror att denna tråd kom upp då jag blev förvirrad över att man för 7 år sedan kallade så många olika färger för samma sak, det var ofta mkt svårt att veta vilken variant de pratade om.

Så jag tror att man kan låsa denna tråd och göra nya mer up to date…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Dramatik
6/21/14, 6:52 PM
#36

#35 Det är nog ingen dålig idé. :)

Grodan
6/23/14, 5:27 PM
#37

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: