Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5449 ggr
[m00nfl0wer]
8/6/08, 1:16 AM

Blöder ur örat - Tumör?

För att göra en lång historia kort.

Jag och min sambo fick en (lever ensam på grund av tidigare slagsmål med burkompis) råtta av våran f.d granne. Hon har berättat att han blödit från örat en gång men visste inte om det kom inifrån eller om han hade kliat sig. Här om dagen visade det sig att det rann inifrån örat. Jag fick självklart panik och ringde min moster som kan lite om olika djur.

Hon berättade att råttor (albinoråttor?) lätta får en tumör som gör att det blöder ur öronen och att det är ofarligt, dvs att råttan inte alls lider av detta och kan leva ett normalt liv ändå. Inte så att jag misstror henne men känner mig ändå elak att hålla våran råtta vid liv.

Han äter bra, gör ifrån sig som han ska, springer runt i buren på kvällar och nätter. Sover på dagarna, men det har väl med att albinos är ljuskänsliga? Jag är inte helt lost vad gäller gnagare då jag haft massa olika sorters möss, hamstrar, ökenråttor etc. Men just tamråtta är jag ny med.

Den är albino om det har någon betydelse. Han är ca 1år gammal och köpt från djuraffär.

Är det så? Kan han leva med detta? Eller ska man avliva? Ahh, jag känner mig jättetaskig som låter honom blöda ur örat (Det har iofs bara hänt två gånger under hans liv)

-

Tänkte även passa på att fråga. Kan man köpa en kompis till honom trots hans ålder?

Annons:
Babbett
8/6/08, 1:28 AM
#1

Om det är en tumör som blöder så borde hans allmäntillstånd vara påverkad. Jag skulle ta honom till vet. (någon som har bra koll på råttor och möjlighet att röntga).

Jag hade en råtta som blödde från örat och tänkte att det var kört! Jag åkte till Roslagstull och de röntgade och hittade inget. Vi stoppade in blodstillande vadd och satte på bandage…det här var typ i april. Råttan lever och är pigg, glad och kelig!

[m00nfl0wer]
8/6/08, 1:34 AM
#2

Okej. För han är helt som vanligt. Som sagt, äter bra och så, lika nyfiken som vanligt.. dvs är inte konstig på något sätt.

Jag tror det var ganska längesen han blödde första gången. Säkert för mer än ett halvår sedan. Och enligt f.d grannen så var han helt som vanligt då också.

Ska försöka ta upp honom i morgon och titta i örat. Det blöder inget nu och finns inga spår av det runt om. Uhm, han som inte gillar att bli uppburen då hans f.d ägare inte hade tid för honom, därför vi tog över honom. Hon tänkte avliva honom eller så bara för att hon inte ville ha honom. Hon fick honom mot sin vilja när hon fyllde år i dec förra året.

Annars får jag ringa vet här i trosa i morgon. Ahh, jag som har telefonfobi.

Girlie
8/6/08, 1:38 AM
#3

Jag har också haft en råtta som blödde ur örat, det slutade och eftersom hon betedde sig helt normalt så valde jag att avvakta och det kom inte tillbaka under hennes livstid. Pratade samtidigt med en uppfödare som sa att hon haft samma sak på två av sina dumbo (min var också dumbo) men att de även där försvunnit och råttorna mådde bra i övrigt. Så om han inte verkar allmänpåverkad tycker jag det är onödigt att välja avlivning i första hand.  :)

LimE-6
8/6/08, 11:58 PM
#4

Hmm.. tyvärr vet jag inget om det du skriver, vill egentligen bara säga att du inte bör lyssna på allt moster säger då hon inte alls kan så mycket som hon påstår och att allt hon säger stämmer inte alltid! Fick den erfarenheten i påskas då hon bl.a sa att man visst får ha EN råtta då den blir mer tam! Jo tjena.. jaja.. hoppas det går bra med råttan =)

Du kan alltid höra av dig till mig om du vill ha hjälp med något, ställer gärna upp =)

[m00nfl0wer]
8/7/08, 12:18 AM
#5

Hehe. Jag tvivlar inte på henne, men jag tror inte att hon är allvetare. Därför ringde jag även en veterinär och hon sade att det inte lät så bra.

Råttan blödde så vi åkte in akut och avlivade. Hann inte skapa något band med honom så det känns inte så jättemycket. Ska köpa två st unga, bl.a en dumboråtta. Dom är såå söta!

[m00nfl0wer]
8/7/08, 1:15 AM
#6

Och till mig sade hon att man ska ha två råttor, minst.

Annons:
Ladyinred
8/7/08, 9:23 AM
#7

det har hon rätt i :)

LimE-6
8/8/08, 2:32 AM
#8

#5 du gör som du vill men nu har jag iaf informerat dig..

amanujacko
12/15/16, 9:48 PM
#9

Vet ni vilken antibiotika en råtta ska få vid öroninflammation?

komigentam
12/18/16, 10:20 PM
#10

Gå till en kunnig vet så ger dom dig rätt.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
12/20/16, 2:41 PM
#11

Denna tråd är sedan 2008 ;).. Veterinären bör kontaktas när det kommer till medicinering. Så man medicinerar mot rätt sak. Med rätt mängd. Inte bra att självmedicinera om man har hemma. Inte ens jag som medicinerat många med snedskallez öroninfektion osv kommer ihåg helt hundra på vad. Mins jag inte fel har baytril gets. För mig jag läst att ett par även fått vibrabord.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: