Annons:
Etikettråttägare
Läst 1343 ggr
Rafen
2008-11-09 16:35

Råttor med hund och barn

Hej! Jag tänkte höra lite vad ni tycker. Jag har haft en råtta tidigare och nu funderar jag på att skaffa igen. 2st i så fall så de inte blir ensamma.

Vi har en son på 1 år och en liten hund. Är det någon som har erfarenhet av attt ha hund samtidigt som råttor och hur har det fungerat? Samma sak med barn.

När jag hade råtta tidigare så sprang han mycket ute på golvet och jag hade buren öppen när jag var hemma. Men med hund och barn är det ju svårt. Skulle vara tacksam om ni kunde ge tips eller skriva lite erfarenheter av detta, ni som har.

Annons:
Maliceangel
2008-11-09 16:47
#1

Jag har både hund & råttor. Skaffade råttorna först så hunden har ju växt upp med dom. Mina råttor provocerar min hund så enormt mycket, men det funkar bra ändå. Dock får hunden se och nosa men inte röra. Det har hänt att han pussat dom nån gång men råttorna bryr sej inte. Dock är det inget han får göra, pga att det kan vara obehagligt för råttorna, kan jag tänka mej. Lär hunden att när råttorna är ute ska hunden ligga stilla, inte hetsa upp sej osv. Min hund ville i början leka med råttorna, inget jag tillät. Är ju så lätt att det händer olyckor. Hundar vet ju inte hur starka och tunga dom är jämnfört med så små djur.

[Devo]
2008-11-09 17:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har två vovvar (Whippet) och det fungerar utmärkt.

Den ena är väldigt facinerad av råttorna och vill gärna putsa dem i rumpan Tungan ute Den andra tycker att råttorna ska sitta i bur och inte störa honom. Han gör dem inget utan brukar gå iväg om de blir allt för närgångna.

Självfallet lämnar jag aldrig hundarna själva med råttorna trots att jag litar på dem.

Mymlan
2008-11-09 17:36
#3

Min hund vallade en hamster *guld* som hade rymt från buren och hon små groffade inte för skrämma den utan för tala om för mig här är ngn som ej ska vistas på golvet.

Råttorna bryr hon sig ej om men kan stå nosa utanför buren då de får sin geggamojja..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

idisen95
2008-11-09 20:13
#4

jag har hund och råtta(barn9 o13) märta är faktiskt rädd för råttan frammifrån men bakifrån är hon inte deminsta rädd hon e rädd för nar den hade ungar så kom hon nära henne iutanför och då tror jag råttan nafsade på märta och hon blev rädd hunden har vi haft mkt längre än råtta

hus-musen
2008-11-09 20:15
#5

beror alldeles på.. jag skulle inte låta en bäbis komma i närheten av mina råttor, bäbisar kan vara lite hårdhänta o jag vill inte att råttan ska bita. sen är det ofta så att bäbisar o småungar luktar mat eller har mat på fingrarna, viket kan vara intressant för en råtta=) o så är det allergin, men ni har ju redan hund.

beror de på vad ni har för hund, ibland går de bra ibland inte.. en del ser råtorna som nån sorts valpar, andra hundar vill leka vilket kan leda till att råttorna skadas. sen finns ju de hundar som har stark jaktinstinkt, de kan stressa råttorna i onödan alt döda dem. jag har låtit mina träffa min killes hund o de går skapligt men jag törs inte låta råttorna springa på golvet utifall tiken får lust att jaga dem!

råttor är inte särksilt bra för småbarn så jag hade nog väntat tills ungen är större faktiskt, men vill du verkligen ha råttor så kan du ju ha dem i ett annat rum där itne hunden o barnet får vara ensamma=)

Qui dormit, non peccat

 


Babbett1
2008-11-09 21:03
#6

#5 "råttor är inte särksilt bra för småbarn"

Vad bygger du det uttalandet på?

Annars håller jag med om att en 1-åring är för liten för att hålla på med råttorna själv.

Men det förhindrar inte att föräldrarna kan ha råttor! Barn har bra av att växa upp med djur i allmänhet och se att de har känslor och att de är trevliga varelser.

Jag har råttor, hund och barn, lilltjejen var 4 år när vi skaffade de första råttorna. Båda mina barn uppskattar råttorna och hunden bryr sig inte så mycket. Han pratar lite med dem utanför buren efter att vi gått hemifrån tror jag…och plockar upp gott skräp från golvet runt buren (som bajs och råttmat). Om råttorna är lösa så har hunden varit i ett annat rum… (nu är han så van att jag inte stänger av mellan rummen längre….de är inte lösa utan tillsyn dock).

Annons:
hus-musen
2008-11-10 09:52
#7

#6 därför att råttor är relativt små djur och som sagt så kan de bita om de blir hårdhänt hanterade! och de kräver ganska mycket uderhåll, har man tid med det om man har en bäbis?

så nej jag tycker inte att de är bra för småbarn och jag hade inte skaffat några om jag hade ett litet barn. men som jag oxå skrev så kan man ha buren i ett annat rum där inte barnet får vara ensammen i.

Qui dormit, non peccat

 


idaleck
2008-11-10 10:47
#8

#7 Men även om man skaffat barn måste man ju kunna ha egna intressen? Nog för att råttor är tidskrävande, men jag vet folk som har barn och intressen som kräver väldigt mycket mer än vad råttor kräver.

Så länge man ser till att ett litet barn inte själv hanterar råttorna så ser jag inget problem? Och att bita om de blir hårdhänt hanterade? Jag skulle snarare tro att de slingrar sig ur en ettårings grepp lätt som en plätt och sticker iväg nånstans.

hus-musen
2008-11-10 11:03
#9

#8 så länge barnet är litet så anser jag att barnets bästa går först.om det innebär att jag får skjuta upp mina intressen ett år eller två så skulle jag göra det.

Qui dormit, non peccat

 


idaleck
2008-11-10 11:07
#10

#9 Jag har ju inga barn så jag kan inte med säkerhet veta, men jag TROR att man kan ha både barn och intressen..

Babbett1
2008-11-10 11:11
#11

Jag håller med Ida, barn hindrar inte att man kan hålla andra intressen vid liv. Spec. om man nu "råkar" ha en pappa till barnet/barnen också.

Jag tycker det vore trist för barnet också att inte få ha djur runt sig från början! Trådskaparen har redan en hund och är ant. van vid att fördela tiden rätt mellan barn och djur.

Nicciz
2008-11-10 14:29
#12

Jag har iofs ett stort barn nu, men hon var 2 när jag skaffade råttor ordentligt igen. Och en ny hund fanns det inte tid för förens två år sen.

Nu är dottern 9 och hunden 2. Och vi hade råttor när hunden kom vilket oxå kan spela roll. Fast mest beror det nog på hundens personlighet. Våran tror han är en 55kg råtta. Han putsar dem och lär dem unga att acceptera honom, han är försiktig och busar bara med dem genom att buffa till dem med nosen. Han har några favoriter som hellre är med. Och några bryr han sig inte om. Några av våra springer löst på golvet med honom.. en leker han ofta med, och hon brukar putsa hans tänder och sno hans ben och mat.

Men kort och gott, en bebis.. från späd och upp till 5 kanske äldre skulle jag aldrig ha oövervakad med en råtta, (beror ju på barnet oxå :P) lika lite som jag skulle ha hunden ensam med ett så litet barn. Och tiden hittar man bara man vill Glad

monsi
2017-02-25 08:13
#13

Rekommenderar varmt råtta om man har små barn. Råttor är de som tål mest om barn ex råkar tappa den eller råkar ta lite hårt. Sen är det för mig som förälder självklart att inte lämna barnet själv med djuren av säkerhet för både barn o djur. Hund o Råtta beror på hur du är som hundägare o lite spelar rasen på hunden in men har själv haft ex tax som är jakthund han sov tillsammans med mina råttor så hund o Råtta beror mycket på hur man fostrar hunden.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
zickan
2017-02-25 20:58
#14

Tråden är från 2008. Får gärna starta en ny om samma ämne. Dom som är med och diskuterat detta har nog inte varit inne på rif under nått år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: