Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1451 ggr
KickanW
3/31/09, 4:36 PM

Orddiskussion - Smutskastning

Jag kan börja med att förtydliga att detta inte är något slags försök till provokation eller liknande utan jag är bara intresserad av er uppfattning.

Vad betyder ordet smutskastning för er? Vad ska man skriva för att ni anser att det är smutskastning?
Är det anledningen till det man skriver som spelar roll, hur man skriver det eller vad den andre uppfattar?

Tänk igenom det innan ni svarar och skriv sedan allt ni vill!

Annons:
Absinthe
3/31/09, 5:47 PM
#1

Smutskastning för mig är något som sker för att verkligen förstöra för någon annan, kan ske öppet eller bakom ryggen.

Många kanske uppfattar något som någon annan skriver som smutskastning fast de kanske säger dessa saker för att få en person att tänka om på något som många andra har reagerat över likaså. Att leva i förnekelse kan leda till att man ser rött på allting? Att det är lättare att se rött än att förstå innebörden av någon annans ord vad som egentligen verkligen menas med dem? Kanske handlar lite om hur man hanterar kritik också, men smutskastning är väl oftast, vad jag tycker, osanna saker som sprids runt för att jävlas med någon.

Men det är och kommer nog alltid vara ett ämne att ta upp på forum, detta sker väl hela tiden på ett eller annat sätt. Lite storhetsvansinne finns nog alltid i människor, de som är låga försöker klättra och de som har klättrat försvarar sin position? Djuriskt..

Nä, bubblar nog mest, bara lite tankar som dök upp hos mig..

SweGizmo
3/31/09, 11:28 PM
#2

putt - kan bli en bra tråd. hinner dock inte skriva själv.

Min blogg: SweGizmo.se

sockerrattan
3/31/09, 11:41 PM
#3

Det är väl att inte hålla sig till fakta? Det är åtminstone en sak…

Mia//


Lancia
3/31/09, 11:43 PM
#4

Det största problemet uppstår väl (förlåtmiggud) när folk som varken kan uttrycka sig i- eller tolka text sätter sig vid en dator. Samtidigt som många uttrycker sig utan att tänka sig för hur det de skrivit verkligen låter, så finns det många som är onödigt snarstuckna också. Många blandar äver ihop saker som fakta, uthängning, personangrepp och smutskastning, som är fyra vitt skilda saker.

Känner att min überförkylning sätter stopp för att jag ska orka skriva och utveckla mer än sådär just nu. Jag följer dock trådens utveckling med spänning och återkommer så fort jag har ork att föra en vettig dialog. :)

KickanW
4/1/09, 12:43 AM
#5

Jag tycker ofta man blandar ihop negativ kritik och smutskastning.

Jag tycker framför allt att syftet till det negativa avgör om det är smutskastning eller ej. Om jag skriver någonting om någon endast för att förlämpa denne, eller ge honom/henne ett dåligt rykte… Men inte funderar över vad det är jag skriver, då är det smutskastning.

Om jag däremot skriver någonting för att upplysa, förbättra, lära tycker jag inte det är smutskastning… Även om det jag skriver är jättehårt och kanske t.o.m. elakt.

Om jag t.ex. skriver "Du försökte döda mig", och faktiskt anser mig ha grund för det påståendet tycker jag inte det är smutskastning.

Självklart spelar det ju också roll hur man skriver något. Om man inte vill att folk ska tro att man smutskastar bör man ju göra det konkret och fokusera på ämnet i fråga. Men jag tycker ändå inte det avgör om det är smutskastning eller inte.

Ladyinred
4/1/09, 12:45 AM
#6

jag har för dåligt grepp om vad uttrycket innebär för att kunna ha en åsikt om saken.

Annons:
allobosia
4/1/09, 1:20 AM
#7

Hm att sprida falska rykten om en person eller någons uppfödning.

Jag tycker även att det gäller när man sprider ut info om andras misstag bara för att höja sin egen ''status''

KickanW
4/1/09, 1:29 AM
#8

#7: Nu var du väldigt specifik. Jag menar rent allmänt, ordet! Inte i något speciellt sammanhang.

Nicciz
4/1/09, 1:39 AM
#9

Enligt definition i Nordsteds svenska ordbok betyder smutskasta att sprida ut nedsvärtande och lögnaktiga påståenden.

Enligt definition i brottsbalken ett kränkningsbrott likt ärekränkning/förnedring och döms efter upplevelsen av den drabbade. Kan ge enligt lag fängelse eller böter i straffskala.

Enligt definition av mig är det bara sjujäkla barnsligt men ack så vanligt.

teachingbirds
4/1/09, 1:43 AM
#10

När man medvetet sprider felaktig negativ information om någon med syfte att skada denna.

Detta gäller alltså inte för mig om man omedvetet råkar sprida negativ information. Men då kanske det är bäst att inte säga nåt om man inte är säker om det stämmer eller inte.

allobosia
4/2/09, 5:23 PM
#11

#8 Det var egentligen inte meningen att det skulle bli så specifikt så men jag kan inte formulera mig på något annat sätt :P

MangoMelon
4/3/09, 3:09 PM
#12

#10 håller med dig. Alla gör misstag och släpper en groda ur munnen nångång. Om man gör detta misstaget och verkligen inser att man har sagt fel i misstag som någon annan kan fara illa av så anser jag inte att det är smutskastning.

Däremot så tycker jag det är smutskastning om man medvetet säger saker om folk bakom ryggen på denne så att den andre lider av det. Eller om man är en grupp som medvetet går in för att förstöra för den andra på ett sätt som inte syns, alltså så att det inte märks.

Min personliga åsikt är att det är så jäkla barnsligt att hålla på med att försöka förstöra för andra, och dessutom är det bara dåligt för ens eget rykte. För nångång kommer det ändå fram och då kan personen lätt bli stämplad som "den som pratar bakom ryggen".

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

taylor__lambert
3/27/15, 4:14 PM
#13

Denna var ju intressant! Själv tycker jag att smutskastning är när någon talar osanning för att få någon eller något att se dåligt ut.

Däremot om man talar om för världen hur man upplevt något, plus att det finns fler som har samma åsikt så ser många det som smutskastning men själv tycker jag att det är bra fakta att ha i minnet, sen ska man ju självklart skaffa sig sin egna uppfattning om det hela än att bara lyssna på andra.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
zickan
3/28/15, 5:29 PM
#14

#13 jag håller helt med dig där. Ibland är linjen tunn. Men tycker det är skillnad mellan att prata illa, ljuga, hitta på bara för att man ogillar någon/något, vill förstöra osv. 
Mot t.ex att man själv varit med om nått och berättar om den grejen, sin erfarenhet, sin åsikt osv.

Det är tråkigt att många i råttvärlden just nu tror folk pratar så mycket skit. En del gör det. Många gör det inte. 
Blir man kontaktad av en person som frågar - vad tycker du om denna personen/dessa råttor. Vad har du för erfarenheter. Då måste man ju få svara på vad man själv tycker. Det anser inte jag vara smuttskastning. Då är det ju en person som vill ha ens ärliga åsikt. Och den personen bör ju fatta att de man då skriver är ens egen åsikt, erfarenhet osv inte vad alla anser och inget som den personen som frågade bör sprida vind för våg. Vilket tyvärr sker. 
Folk har snackat massa skit om mig att jag spridit massa skit. Men det är ungefär på denna vägen den spridningen skett. Nån frågade o min åsikt. Jag skrev den. De delade min åsikt till 10 andra pers och för personen/råttan jag skrev min åsikt om kommer ju direkt tycka jag spridit massa skit. 
Tyvärr nått man bör akta sig för i råttvärlden är att den som oftast är nära en person är oftas även den som snackar skit. Tagit två sådana snackare till uppfödare  på bar gärning med att spara konversationer där de snackar skit om uppfödare de sammarbetar med. Alltså rå elakt skvaller jag inte ens frågat om. 
På så sätt får en trejde person ofta ta smällen för att snacka skitet då de där vännerna inte kan skylla på varandra. Utan tar nån annan de kanske inte gillar att skylla på istället. 

Men tycker inte det är okej att däremot söka upp folk för att prata skit om denne om det inte är nått som skett man vill att andra skall ta del av. Nått som hänt som andra bör veta om. Att nån köpare precis omplacerat råttor för att skaffa ungar istället. Det är nått man bör varna andra om. Sådana personer tendenserar att snart annonsera ut även ungarna som vuxna. Eller skicka över nått en uppfödare gjort för man själv inte vågar ifrågasätta den uppfödaren utan gärna vill diskutera saken med nån annan först.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

taylor__lambert
3/28/15, 7:32 PM
#15

#14 ja, det är väldigt tråkigt när det sker att folk säger saker som inte är sanna :/ likaså när folk tror att man snackar skit bara för att när det kan vara som så att man faktiskt upplevt det så som man skrivit.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

zickan
3/28/15, 9:57 PM
#16

Precis. Och ju sämre en person mår psykiskt ju mer tror de alla är ute efter en fast de inte ens tänkt tanken själva.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: