Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 9943 ggr
myismyname
2009-07-10 03:48

Okokta makaroner farligt?

Nu har jag hört en hel hög människor säga att okokt pasta är farligt att ge sina råttor eftersom det sväller i magen. Stämmer detta? Om ja, vart finns detta att läsa om?

Skulle någon av de som säger att okokt pasta är farligt att ge berätta varför det inte är farligt att ge råttor Torrfoder för hundar, havregryn och annat torrt som kan finnas i torrfodret som ju också sväller?

Jag har inte precis tänkt mata råttor med okokt pasta, jag är bara nyfiken på varför just okokt pasta skulle vara så farligt, men inte annat som sväller.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
myismyname
2009-07-10 03:48
#1

Ursäkta om inlägget blev lite luddigt, jag är trött :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

chade
2009-07-10 07:53
#2

Jag läste nyss en tråd om det och tänkte fråga samma sak!
Så jag skriver en liten rad här för att senare få veta, haha :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Allamej
2009-07-10 12:23
#3

Varken jag eller mina råttor anser att okokt pasta är farligt, ingen har någonsin reagerat med annat än glädje när dom får det.

Okokta flingor som vi har i musli är ju precis lika benäget att svälla så personligen så förstår jag inte skillnaden.

Vad man måste komma ihåg är, råttor är klyftiga. Om dom skulle bli serverade något som gör någon av dom sjuk så kommer dom inte att äta det igen. Dom har minne som elefanter.

och dessutom. När en råtta äter så pulveriseras maten rätt duktigt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

jussivuori
2009-07-10 12:46
#4

Uppfödaren jag köpte mina råttor ifrån sa till mig att inte ge dem okokt pasta eftersom dem inte mår bra av det.. okokta flingor sväller inte lika mycket som mackaroner och håller sig inte lika fasta som makaroner.

Terato
2009-07-10 13:27
#5

Alla tycker och tänker olika om såna här saker.

Jag tror dock inte att det är någon fara att ge dem okokt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

jussivuori
2009-07-10 13:47
#6

Det beros ju lite på vad man har gett dem innan med. :P Jag tror nog inte heller det är så farligt men jag hlr mej till det hon sa.

Annons:
Ladyinred
2009-07-10 13:53
#7

för att svälla så krävs mycket vätska vilket kan leda till uttorkning som i sin tur kan få effekter som tex njursvikt som resultat. men det är enkelt åtgärdat för råttor dricker precis som alla andra djur när de är törstiga. så har de bara tillgång till vatten så är de ju lungt.

myismyname
2009-07-10 14:35
#8

#4 Vet du vart hon hittat den informationen? Att okokta makaroner skulle vara farligt? :) Jag är nämligen nyfiken på att läsa det.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

hus-musen
2009-07-10 14:48
#9

Allting i stora mängder är farligt. Allt som sväller kan vara potensiellt farligt om djuret inte har tillgång till vatten och annan mat.Pasta är inte farligt så länge det ges annan mat oxå.

Qui dormit, non peccat

 


xcess
2009-07-10 15:20
#10

Mina får vanlig pasta både kokt och okokt därimot verkar mina inte gilla min glutenfria pasta??

myismyname
2009-07-10 15:39
#11

Det är väl något med den glutenfria som inte faller råttor i smaken :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

xcess
2009-07-10 16:14
#12

Ne den är kanske inte lika god, det gör ifs inget för den glutenfria är mycket dyrare, lite jobbigt att göra olika i bland bara

Ricko
2009-09-19 00:17
#13

Ja jag och 2av mina sysok än glutenallergiker men tror mig råttor gilllar både vanlig pasta och gluten pasta.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
Grodan
2009-09-19 01:18
#14

Jag ger inte mina råttor pasta alls. Pasta är alltså något som inte står på matsedeln här hemma varken för mig eller mina djur. Däremot kan jag köpa nudlar av olika sort (ej kryddade) och smula sönder i djurens torrfoderblandning. Det är lika mycket bukfylla som pasta, men de gillar det så det får jag unna dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickanW
2009-09-19 01:20
#15

Allt handlar väl om mängden. Att äta lite okokt pasta är såklart inte farligt, men att hälla i sig mängder gör nog att man får ont i magen! Även vi människor!

Terato
2009-09-19 07:43
#16

Råttor ska ju faktiskt ändå ha ganska hög andel kolhydrater i sitt foder(mer än människor). Så egentligen borde det inte vara någon större fara att ge pasta. Man kan köra dinkelpasta eller fullkornspasta. Men måttligt, förstås.

Tänk på att det som kommer in ska ut. Har man tjocka råttor bör man även fundera på om de får röra på sig tillräckligt. Gamla trötta gubbar behöver förstås mindre energirik mat över huvudtaget än busiga småtjejer. Men ofta tror jag största problemet sitter i att råttorna rör på sig för lite.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
2009-09-19 20:26
#17

#16 Kolhydrater är inte svårt att mata råttor med. Säd, fröer och nötter innehåller otroliga mängder. Det innehåller dessutom så mkt mer.

Pasta anser jag är bukfylla - näringfattigt halvfabrikat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
2009-09-20 17:39
#18

Japp, jag tror att många inte tänker på hur rikt på kolhydrater torrfodret är!

Och det finns ju som sagt fler bättre kolhydratrika alternativ att ge än pasta..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mymlan&Vifs
2014-10-23 15:18
#19

När jag lagade lasagne blev det två pastaplattor kvar som jag inte kommer att använda. Bröt sönder dem till små bitar, ungefär lika stora som tiokronor. Nån gång då och då har jag lagt i ett par i råttornas Torrfoder så får de något gott och knaprigt. De tycker självfallet om det, men jag skulle i annat fall inte köpa pasta som mat till mina råttor i första hand. Detta var mest för att jag själv inte hade någon användning av det som blivit över.

Upp till toppen
Annons: