Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2500 ggr
Ebbachinook
7/19/09, 12:25 AM

Lite hjälp!

Hej jag är ny har, jag avlar smått på naken råttor och manx råtter. undrar om ni har lite tip till en ny börjare? Tacksam för svar!

Annons:
Ebbachinook
7/19/09, 12:36 AM
#1

Skulle verkligen behöva hjälp den en av mina råttor är sjuka den nyser och så, vet inte vad jag ska göra!

Love-
7/19/09, 12:39 AM
#2

tycker verkligen inte du ska avla på manx

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Ebbachinook
7/19/09, 12:41 AM
#3

Varför då jag tycker dom är söta! Föresten så frågade jag om hjälp till min råtta!

Falurven
7/19/09, 12:41 AM
#4

Varför avlar du just på manx- och nakenråttor? :)

Mvh Nathalie

MangoMelon
7/19/09, 12:41 AM
#5

Varför avla om du är såpass nybörjare att du inte vet vad man ska göra om råttan nyser?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Allamej
7/19/09, 12:43 AM
#6

Jag hoppas och tror att TS är ett trolleri trollera

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Ebbachinook
7/19/09, 12:45 AM
#7

Jag är ingen veterinär hur ska jag veta varför råttan nyser??

Jag avlar på manx och naken för att dom är både söta och ovanliga!

Ebbachinook
7/19/09, 12:51 AM
#8

Jag är riktig och behöver hjälp! jag vet vad det är men jag har ringt en veterinär men dom sa bara att jag ska avliva råttan! Men jag har hört att det går att bota!

Love-
7/19/09, 12:53 AM
#9

tror också de e ett troll efter som h*n inte fattar vrf man inte ska avla på manx

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Ebbachinook
7/19/09, 12:55 AM
#10

Det är klart ja vet varför ni klagar dom har dålig balans!

Love-
7/19/09, 12:57 AM
#11

vrf frågade du då, och hur gammal e du vilka erfarenheter har du

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Ebbachinook
7/19/09, 1:03 AM
#12

jo jag har föttupp råttor i ett år! jag är 14 år. det jag vill veta är vad man kan göra för en sjuk råtta veterinär gick ju inte att prata med!

Allamej
7/19/09, 1:05 AM
#13

Och varför gick det inte att prata med vet.?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Love-
7/19/09, 1:07 AM
#14

om de e 14 har du nog inte tiden och pengarna till att föda upp ändåså jag tycker du ska vänta med det och skaffa mer erfarenhet m.m

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Ebbachinook
7/19/09, 1:11 AM
#15

Råttorna tar jag bara hand om sen hjälper ju min mamma och pappa till med betalning!

MangoMelon
7/19/09, 1:32 AM
#16

Att avla på manx är ingen vidare idé , särskilt inte om man gör det med argumentet att de är söta och speciella.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

dogpoo
7/19/09, 2:12 AM
#17

undra vem som skulle köpa en manx råtta? enligt mig finns det inge ideé att avla på djur som inte kommer få ett bra liv/hem.

DoD
7/19/09, 3:14 AM
#18

Även om de är ett troll borde ni bara svara på frågan, är de ett troll är de ju dessa diskutioner hon/han vill ha..

Jobbigt med troll, hmpf…

Mvh Millan

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Allamej
7/19/09, 3:23 AM
#19

Ok, till TS.

Jag behöver veta varför det inte går att prata med en veterinär och sen be dig söka på sajten om sjukdomar, porfyri och rött snor. Många svar kommer då att uppdagas.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Allamej
7/19/09, 4:38 AM
#20

Förresten, kan du inte vara så vänlig att du lägger in bilder på dina råttor :) Bilder är alltid enklare att arbeta ifrån :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Ebbachinook
7/19/09, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jo visst det kan jag lägga in! Men har bara en sak att säga! Jag är ingen stor uppfödare på manx vet inte ens om man kan kalla det uppfödare för jag har bara 2 manx! Här kommer lite bilder på mina Dubbelrexade som inte tappat sin päls än!

minflock
7/19/09, 1:58 PM
#22

Ursäkta alla ni andra men till Ebbachinooo. Jag ska försöka hjälpa dig att svara på din fråga. Jag vet av erfarenhet och nu kommer väll tråden explodera att man ofta får kritik på saker som inte ens hör till själva frågan. negativ kritik där man utgår ifrån att den som skriver gör djuren illa.

Du ställer frågor och det gillar jag! Du tror inte att du vet allt utan frågar mer erfarna och redan där får du bonuspoäng från mig!

Innan du börjar avla, läs på och skaffa masor erfarenhet. du är ung och har massor år framöver att skaffa det på. Men åter till din fråga

Veterinären sade avliva. Helt rätt att inte lyssna utan gå vidare och skaffa fakta innan. en veterinär sade till mig att jag skulle avliva alla mina råttor för att en vän hade en råtta som var sjuk. dvs använd ditt eget förnuft, vilket du verkar göra. Lider din råtta? Rosslar den osv? Att den nyser brukar vara förkylning. Om den rosslar osv har den ett nedsatt immunförsvar och ta inte ungar på den då detta kan föras vidare till ungarna.

Förkylningstips- stoppa in massor varma flecce filtar, täck buren så den får det varmt och inte dragit. Ge gärna rooibos te utan koffein. Har råttan fullt med snor i näsan som gör att den har svårt att andas kan du testa att spola näsan med natriumklorid. (sterilt vatten) morgon och kväll tills det blir bättre. Om råttan inte blir bättre kontakta en erfaren veterinär med kunskap om råttsjukdomar. Ibalnd räcker det med att ringa då det kan vara långt till en sådan veterinär.

Håll mig gärna underättad. jag är ingen veterinär utan är din råtta dålig är det bäst att kontakta en veterinär. Jag delar med mig av mina erfarenheter men kan inte ställa diagnos! Hoppas att det ordnar sig för din sjukling!

Ebbachinook
7/19/09, 2:59 PM
#23

Tack så jätte  mycket för alla dina tips! Uppskattar det mycket! Jag tänker pröva allt du har sagt! Men just nu har jag tagit bort honom från alla mina andra råttor, då undrar jag om man kan ha honom med dom andra?? Och tack för att du hjälper och inte klagar!

Nicciz
7/19/09, 3:13 PM
#24

#22 Natruimklorid är väl ändå rent salt?

.. aah nu fattar jag. Du menar koksaltlösning såklart.. Oskyldig Vatten och natriumklorid blir sterilt..

minflock
7/19/09, 3:25 PM
#25

#23 Så lite så! Som sagt detta är mina egna tips och behöver inte vara sanning men som jag skulle gjort. Jag blir lite kluven över frågan. Det är inte bra om han får sitta själv men samtidigt om du inte vet riktigt vad han är för sjuk så kan han ju smitta. jag har själv en nysande råtta hemma. Jag har gjort följande. Han bor med dom andra grabbarna för att jag tror han blir så ledsen över att vara ensam och inte blir friskare för det. sedan så vet jag att han kan smitta dom andra, men dom råttor som har bra immunförsvar smittas inte lika lätt och därför för flocksällskapet bor han med dom andra. Det finns en veterinär som jag älskar. Hon går på nätterna och matar sopråttorna och då har man verkligen hjärta och intresse för råttor. Hon heter Gunvor Lydin. En artikel om henne: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ager-tippen-pa-natten-1.710118

Hon är veterinär och jag tror hon skulle kunna ge dig bra tips. Ska själv ringa henne och be om råd, tänkte jag

#24 ja precis. koksaltlösning! Finns på apoteket. Det var ett tips jag fick av min egen veterinär för att rensa ur andningsvägarna från snoret så det blir lättare att andas Skrattande

Bim
7/20/09, 2:44 AM
#26

Jag tycker som alla andra att du ska läsa på mer om råttor och avel. Det finns så mycket som kan gå snett och man måste veta massor!

Hur mycket vet du om råttor? Kan du grunderna? Vad ger du dina råttor för mat, vad har dom för bur osv…

Och du säger att naken och manx är så jättesöta och fina, är det däför du föder upp dom? Tänker du alls på temperamentet?

Hoppas din lilla råtta blir frisk! Och ta snälla inte illa upp för det jag skrev ovanför, jag menar inge illa. :)

Bim
7/20/09, 2:52 AM
#27

Jag sökte på manx för att läsa lite mer om det och hittade det här

Annons:
minflock
7/20/09, 1:38 PM
#28

Hur går det med din sjuka? Blir han något bättre? Jag funderar vidare… Nyser han bara eller låter han som en kaffebryggare med? Låter han som en kaffebryggare har han troligtvis mycoplasma och behöver antibotika. En vanlig förskylning brukar dom klara själva.

Jag har läst igenom hela tråden och måste fråga. Är din fråga i tråden om hjälp till din sjuka råtta eller är det även om avel, uppfödning?

Jag skriver ett litet tillägg ifall du vill ha hjälp med båda. Jag har själv aldrig sett en manx råtta. nakenfiar har jag sett och ja dom är supergulliga. Jag har själv en liten uppfödning och jag tänker följande. Jag har ganska många råttor men endast ett fåtal vill jag avla vidare på. Min nakenfis kommer jag inte avla vidare på för jag kan inte dens bakgrund och hälsostatus tillräckligt bra. I ditt fall tänker jag följande med manx. Om du tar en kull med bäbisar måste det finnas folk som vill köpa dem. Jag tror att det är väldigt svårt att hitta köpare till manx råttor. Det skulle vara väldigt tråkigt om du tog en kull och så sitter du med 10 små bäbisar som ingen vill köpa. Det låter taskigt kanske, men dom flesta söker nog efter en råtta med svans.  Hur söta dom än är.

Av ren nyfikenhet då jag aldrig hört om manx råttor. Vart har du köpt dem?

#27 Nu var ju inte detta till mig men jag tackar ändå för din information! Jag visste inte ens att manx råttor fanns faktiskt Tungan ute

Hoppas att det går bra med din sjukling! Håller tummarna och mina råttor håller tassarna för att han kommer bli frisk snart!

Ebbachinook
7/20/09, 2:15 PM
#29

Det går bra med den sjuka jag har använt koksaltlösning! Det funkar. Manx råttorna fick jag av en som vi känner. Det är lite människor som vill ha några men jag har inte ens tagit min första kul på manx råttorna!

Allamej
7/20/09, 2:35 PM
#30

Lite kom ihåg ang. manx.

Dom tar minste en timme extra att uppnå normal temperatur efter att dom varit uppvärmda.

Man ska aldrig avla på en manxhona eftersom dom inte kan föda normalt pga. missbildningarna inne i kroppen

En av manxgenerna är dödlig i dubbel upplaga. Dvs ungarna dör.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Ebbachinook
7/21/09, 11:12 AM
#31

#30 Hur har du tänkt att man ska få ungar om man inte avlar på en hona?? Du kanske tycker att man ska ta 2 hanar i stället!!

Serena
7/21/09, 11:18 AM
#32

#31 Njäe, vad jag vetkan inte hanar para sig med varandra Flört Men kanske en manxhane och en "vanlig" honråtta. Då kanske inte hela kullen blir manx men en del av den.

Love-
7/21/09, 12:45 PM
#33

#31 meningen e nog att man INTE ska avla på manx särskilt inte av den anledningen "Dem är söta"

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Anvariel
7/21/09, 12:47 PM
#34

#31 Trevligt idé. :D Dock lite otillämpbar.

Är manxgenen recessiv eller dominant? Det låter ju som att den är dominant om man kan para en vanlig hona med en manxhane och få blandade ungar.

Är det någon som har koll på VARFÖR manxgenen är så farlig? OK det där lät lustigt, lite Aftonbladet-kvalitet ("det farliga genen i  kroppen") men ni kanske förstår vad jag menar. Jag menar, att vara svanslös i sig kan ju knappast ge alla de där problemen. Det måste ju vara något annat som avlats med just den där genen i misstag.
Någon som vet nåt?

Annons:
Serena
7/21/09, 12:54 PM
#35

#34 jag har ingen aning om man kan få blandade ungar om man har en manxhane och vanlig hona, det var en tanke. Jag har alltså inget att grunda detta på.

Jag undrar också vad manx har för mer genetiskt fel än svansens längd (korthet?), och varför det verkar vara bundet till manx. . . Genetik överlag är intressant :)

Nicciz
7/21/09, 1:11 PM
#36

Manx genen är recessiv. Så även om TS har en av varje kön får hon tvunget inavla sen.

Om bla manx

Anvariel
7/21/09, 1:24 PM
#37

#36 Men om den är recessiv så… jaaaaaaaaaaaaaaaaa just det ja. :D Där kom mina genetikkunskaper tillbaka. :D Man måste alltså avla en minxhanne med en minx-BÄRANDE hona. Ah. OK. Näää, men vänta nu, sa ni inte att dubbel-minx anlag gör att råttorna dör? Då kan den inte vara recessiv?

Nicciz
7/21/09, 1:29 PM
#38

#37 Det finns flera olika gener som skapar svanslöshet en är dominant och en är recessiv, just de manx man avlar på idag är recessiv och den andra är dominant och dödlig i dubbel upplaga.

Men dra en gissning varför INGEN uppfödare avlar manxråttor :S tro mig den har försökt att etableras

Anvariel
7/21/09, 1:39 PM
#39

Ahaaa… så det finns två olika typer? Jasså. Intressant.

Ja jo, jag skulle då inte avla på råttor om risken finns att 25% (eller nåt) av kullen dör för att de råkade få fel dubbelgen.

Nicciz
7/21/09, 1:44 PM
#40

#39 Det finns säkert massa mer, men just de två jag tänker på är väl kartlagda och forskade på.

Manx är bara ett begrepp för fenotypen svanslös. Vilket jag anser är läxa 1 om man ska avla på de. Och så allt annat som kommer med det då, som deformerade bäcken mm kortare livsläng, svårheten att reglera kroppstemperatur. Vanligt vett i djurhavande. Man lär sig om det djur man har för att ta hand om det på bästa sätt.

Därför blir folk upprörda av sådana här trådar. :S … avla hamstrar vettja.

Love-
7/21/09, 1:49 PM
#41

Råttor SKA ha svans pga av felar anleding som har nämts här och så e det bara annars så kan du som Nicciz sa avla på hamster eller något annat svanslöst djur men råttor ska har svans så är det bara

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Annons:
Ladyinred
7/21/09, 1:52 PM
#42

kom attt tänka på en uppfödare för länge sen (vet ej vem) som jag hört om som sa sig avla svanslösa råttor. Visade sig senare att hon själv klippte av dom när ungarna va små.

Serena
7/21/09, 1:57 PM
#43

#42 Usch vad hemskt! Gillar inte någon typ av kupering på djur, dom ska vara som det var meningen att dom skulle vara.

Ladyinred
7/21/09, 2:03 PM
#44

nä råttor ska ha svans tycker jag. vill man ha utan kan man köpa en hamster. men hon vart tydligen inte så populär när det kom fram vad hon pysslade med.

Serena
7/21/09, 2:13 PM
#45

Ja, eller ett par marsvin, dom är lite mer att ta i :)

Kan jag tänka mig..

Anvariel
7/21/09, 2:19 PM
#46

#44 Dessution är kupering i lag förbjudet numera. Tack och LOV! I Finland höll vi på med kupering mycket längre än i Sverige. Kan ju meddela att det var många uppfödare av t.ex. terriers som tyckte det var skam när de förbjöd kuperingen. För "de såg ju så fula ut med helsvans". Det är nog mycket en fråga om vad man är van med. Jag menar, egentligen är ju allt det vi gör med våra tamråttor "onaturligt" - de ska ju vara vilda egentligen. Svårt att dra gränsen där. För vad "skadar" ett djur? HUR mycket lider djuret? Är det bara icke-naturligt förekommande eller är det ett rent handikapp för djuret i fråga? Svårt sånt där. Som jag alltid tjatar om, kolla på hundraserna - mopsen: "Ja men den SKA se ut sådär. Det är HELT normalt att den inte kan andas ordentligt. Det är bara att se till att man ser att den andas innan man sätter den i bakluckan för annars kan den kvävas.". Jahaja. Och visst är det trist att det ska vara på det viset.

Nähä åter till saken. Det förvånar mig lite det här med att det finns flera olika anlag som ger svanslöshet. Ja, inte det i SIG, men att de alla följs av samma bieffekter. Jag kan förstå att vissa saker blir fel så fort man tar bort en svans. Men att t.ex. kroppstempereringen ändras, det borde ju inte ha något med själva svansbortfallet att göra utan snanare då ett annat anlag som i aveln har följts åt med manxgenen. Det är däför lite konstigt att samma sjukdomar följer med de olika svanslöshetsanlagen. Hmm…

Ladyinred
7/21/09, 2:19 PM
#47

just de ja, de finns ju fler djur utan svans :P

Allamej
7/21/09, 2:25 PM
#48

Eftersom mitt inlägg bara blev skummat och upphov till ilska så klistrar jag in det igen

Läs om läs rätt

Lite kom ihåg ang. manx.

Dom tar minste en timme extra att uppnå normal temperatur efter att dom varit uppvärmda.

Man ska aldrig avla på en manxhona eftersom dom inte kan föda normalt pga. missbildningarna inne i kroppen

En av manxgenerna är dödlig i dubbel upplaga. Dvs ungarna dör.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Serena
7/21/09, 2:27 PM
#49

#46 Ja, det är en svår gräns att dra men personligen så tycker jag att det är fel så fort djuret inte fungerar som det ska, ex. att en kort svans medför att det är svårare att justera kroppstemperatur för råttan, eller att en hund har svårt med "språket" för att den inte har ordentlig svans eller nog rörliga öron. Jag tycker att dessa ihoptrykta nosar (oavsett katt, hund eller annat djur) är plågeri då djuret inte kan andas ordentligt alla gånger.

Och något förvånad blir jag också av att dessa olika gener medför samma problem, som detta med bäckenet exempelvis. Men även sjukdomarna. Lite variation av problem hade inte varit konstigt när det är olika gener.

minflock
7/21/09, 2:42 PM
#50

Nu var inte denna tråd från början om detta, men jag måste få lägga in en fråga som har med denna diskution att göra.

En av mina råttor blev biten svårt i svansen och han tappade sedan halva svansen. Jag funderade mycket på om han kunde leva som råtta pga detta. Men det visade sig att han klarat sig så bra att han fortfarande har samma balans och kan klättra i buren. Men jag visste inte detta om just kroppstemperatur. Kan någon förklara lite mer om detta. Min råtta som har en halv svans, vad innebär det för honom t.ex.?

Ebbachinook
7/22/09, 11:47 AM
#51

Okej Jag har fått mycket mer information nu om manx, så nu förstår jag hur synd det är om dom och jag tänker inte stödja aveln! Men där emot tänker jag behålla mina 2 manx råttor tills dom dör! Så tänker jag lära mig välldigt mycket om råttaveln innan jag fortsätter=)

Anvariel
7/22/09, 11:56 AM
#52

#51 Låter som en bra idé! Ja, naturligtvis ska du behålla din råttor och ta så bra hand om dom som möjligt!!! Det är ju inte RÅTTORNAS fel att de är manx. :) Det är ju dock bra att inte föra lidandet vidare till flera generationer.

Ebbachinook
7/22/09, 12:19 PM
#53

Ja det värsta som finns är ju att orsaka lidande! Spec på djur för dom kan ju inte prata och säga deras mening!

Allamej
7/22/09, 12:53 PM
#54

#51 Jag vill Pussa dig nu! Gah vad glad jag blir när folk fakrtiskt tar till sig information

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Ebbachinook
7/22/09, 3:24 PM
#55

#54 Haha ja det är ju bra att du blir glad, för jag tänker då inte hjälpa dom som vill se harmlösa djur lida!

Annons:
Bim
7/23/09, 12:51 AM
#56

#51 jag säger so  Allamej! DU är så otroligt BRA som tar till dig och inte tänker fortsätta! TACLTACKTACK

Ebbachinook
7/23/09, 1:16 AM
#57
#56 Ja varsågod^^
Upp till toppen
Annons: