Annons:
Etikettavel
Läst 1555 ggr
mizzive
2009-08-02 23:45

Ang. uppfödare vs uppfödare och avelsförbud

Jag har en liten fundering.

Alla pratar så stort om att det SKA vara uppfödarråttor med stam. Man ska inte avla på zooråttor osv.

Nu är jag lite trött och less när jag skriver det här men. Jag har precis startat min egen uppfödning, där jag har mina hemmauppfödda djur som grund. Första generationen var rena zooråttor och de har aldirg varit förkylda eller sjuka.

När jag nu skulle till och starta den här uppfödningen stötte jag på ett STORT problem. Uppfödare vill inte sälja till nya uppfödare, så det gick inte att få tag på "rasrena" djur med stam. EN enda uppfödare fick jag kontakt med och det betyder väldigt mycket. Synd är bara att det var i fel ände av landet.

Läser man om de flesta uppfödare så är det avelsförbud på deras finstammade råttor. Jag har hitentills inte fått tag på en enda stamtavleråtta som jag får avla på, jag har en liten dam där hemma med avelsförbud och det håller jag mig till. Men, varför inte hjälpas åt?

Skulle någon komma och säga till mig att hörrudu jag vill ha hjälp, eller jag vet inte hur jag ska göra el liknande så skulle jag helhjärtat satsa på att hjälpa den personen. Varför stjälpa när man kan hjälpa?

Så hur ska jag göra? Jag sitter till 99% av gångerna och bara läser på detta forum, jag har sett antalet nya medlemmar komma hit. Nybörjare, nu idag så finns det dem som har startat eller som i alla fall får ta hobbykullar på sina fina råttor. Är det för att de är framme och skriver mycket mer på forumet så att folk känner igen dem? Det är något jag har funderat mycket på…

Hoppas att ni som läser förstår mig. :)

Annons:
SweGizmo
2009-08-02 23:47
#1

Ja, på sätt och vis måste man nog visa sej mycket på både forum och kanske utställningar, uppfödare vill veta vem man är, dem vill lära känna en. det kan ta tid.

Min blogg: SweGizmo.se

elektra1
2009-08-03 00:01
#2

verkar ju helt knäppt om det är som du skriver ts. Om jag köper en råtta vill jag ju kunna ta en kull på den om jag vill. Skulle aldrig köpa en sådan råtta man inte fick ta en kull på.

SweGizmo
2009-08-03 00:04
#3

#2 varför inte? om hon köper råttor från uppfödare och har kontakt med dem oavsett om det är avelsförbud eller inte så är ju chansen större att hon kan få köpa fler råttor från den uppfödaren sen. Och vem vet, den kanske hon får avla på då.

Min blogg: SweGizmo.se

wintermynta
2009-08-03 00:33
#4

Som uppfödare har jag avelsförbud på alla kullar som säljs till privat personer. Dels vill jag ha koll på mina linjer och sen vet jag ju inte om personen i fråga har kunskapen. Även avelsetik spelar en stor roll. Har man inte samma mål eller inriktning blir det väldigt svårt att sammarbeta. Detta gör jag inte för att vara elak utan för att det föds alltför många kullar där man vill ha "söta" bebisar. Att föda upp råttor är så mycket mer även om man bara tar en kull.
Däremot är jag öppen för att hjälpa dom som vill starta uppfödning. Jag vill gärna prata med personen och stämma av. Ett krav är att man reggar sin kullar i srs. Sen är det önskvärt att personen ifråga ställer ut och är öppen med sin uppfödning samt håller konturnelig kontakt med mig. 
För det är ju så att säljer jag en bebis till nån som avlar med häcken så är det inte personen ifråga som får ta smällen. Utan då heter det att det är uppfödarråttans fel och min uppfödning som får dåligt rykte. Vilket inte alls är kul då jag lägger ner hela min själ i mina råttor och uppfödning.

allobosia
2009-08-03 01:15
#5

#4 Jag hade samma inställning som TS men nu fick jag en ny syn på det hela faktiskt.

Jag skulle inte heller vilja att någon okunnig eller oseriös person gjorde så att mina råttor fick dåligt rykte.

spiritedaway
2009-08-03 15:43
#6

Jag tror att det är bäst att man får en slags kontakt med en uppfödare som kan hjälpa en så att man lär sig mer. Kanske ha något slags fodervärdavtal eller vad man ska kalla det. Att uppfödaren kanske får ta någon kull på råttan man köper, så får man vara med och lära sig och ta hand om en kull.

Annons:
KickanW
2009-08-03 18:00
#7

Jag hade planer på att avla på min underbara hanråtta Exit (de ligger nu på is av lite olika anledningar) och då fick jag först ett ja från hans uppfödare, om hon fick vara delaktig självklart. Sen hörde jag mig för hos flera seriösa uppfödare om att köpa honråttor och även där var flera positiva. Självklart säljer de inte råttor "att avla på" men är man uppriktig, seriös och verkligen diskuterar saken med uppfödarna tror jag de flesta går att övertala. Det gäller ju bara att låta dem vara delaktiga, att skapa ett förtroende och visa att man har seriösa mål med kullen.

#2: Att ta en kull är inte en så liten grej som du får det att låta. För att avla bör man ha mycket kunskap och erfarenhet, och det är ju just det uppfödaren vill veta om någon ska ta en kull på deras uppfödda råttor. Är det så konstigt? Jag tycker det är ett tecken på seriositet!

Tezzlan
2009-08-04 02:22
#8

Jag tror ingen av av de srs-regade uppfödarna är helt omöjliga när det gäller att sälja till avel. Dock är det som Wintermynta säger att man vill att avel görs med hjälp av uppfödaren. Dels för att de vill veta vad man tänk para med och att man kan informera om oönskade beteenden (agressivitet eller barbering) eller sjukdomar.

Jag hjälper gärna till om någon vill starta upp sin uppfödning. Om jag kan hjälpa till med avelsmaterial beror ju helt på vilken inriktning man tänkt sig. Jag som föder upp skuggade varianter kanske inte kan bidra med något om man tänk föda upp tecknade varianter. Men då står jag gärna till förfogande om man vill ha stöd och hjälp med annat.

När jag tog min första kull gjorde jag det helt utan hjälp ifrån någon uppfödare. Det ångrade jag länge efteråt. Därför ansökte jag att bli reggad uppfödare för att få lite mer insikt i råttvärlden och för att jag ville visa att jag var seriös. Det är det bästa jag någonsin gjort! När du ansöker om att bli uppfödare så får du göra ett uppfödar-prov. Detta prov innehåller en rad frågor som är grundläggande för råtthållning och uppfödning. Det bästa med provet är att kan du inte en fråga så blir du tvugen att ta reda på svaret och på så sätt lära sig utav detta. På denna vägen lärde jag känna en massa nytt råttfolk och jag lärde mig verkligen massor. Så jag rekomenderar dig verkligen att ansöka om du är seriös med dina avelsplaner.

Hör gärna av dig om du har några frågor och lycka till!

Thirre
2009-08-04 18:51
#9

#4 Jag håller till stor del med Wintermynta. Jag tar väldigt få kullar och vill således inte sälja till någon oseriös och det gäller både sådana som enbart vill ha sällskapsdjur och sådana som eventuellt vill ta kull på dem. I min äldsta kull (nu 1 år och åtta månader) var det en "nybörjartjej" som var intresserad av att ta kull på sin hona och jag hjälpte henne med det hon behövde. Det var en självklarhet. Det är en självklarhet att man skall kunna vända sig till mig oavsett vad om man köper djur från mig. Mitt ansvar som uppfödare avslutas inte enbart för att råttorna lämnar hemmet, ansvaret inkluderar även att kunna ge information och råd till alla de som hör av sig.

Nu skall jag beröra något som många eller några kan bli upprörda eller tycka att jag har fel om.. Men, det finns inga avelsförbud på några råttor om inte just den linjen har rapporterats ha allvarliga defekter och det har stått i Husråttan. De egentliga "kraven" och ansvaret jämte uppfödaren avslutas med köpet av råttan. Om man inte har inrättat ett köpekontrakt och signerat det. Jag har inga köpekontrakt när jag säljer mina råttor.. men vet många som har det.

Däremot förstår jag vitsen med att säga att det är avelsförbud på djuren man säljer så länge man säger att det är det. Och tanken bakom det är precis som Wintermynta säger, jag är livrädd för att den enda linje jag har igång skulle bli beskylld för att ge dåliga råttor hos någon annan som jag inte har koll på. Därför har jag nekat uppfödare från Finland, Norge, Danmark och privata uppfödare inom Sverige. Men, om man verkar vara seriös och väl har köpt råtta från mig så kan mitt samtycke till parning ges om det är med kunskap och ett bra mål som man gör parningen.

Jag vill inte lägga ner mitt hjärta och avla med den noggrannheten jag gör för att det sedan skall spoileras av någon okunnig och lättsam person.

Men, jag känner igen situationen. Jag har fått flera som har skrivit till mig och frågat om djur att köpa för att möjligen användas vid avel men har blivit nekade hos andra. Jag brukar dock också få neka men det för att jag enbart snittar en kull per år.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nattmannen
2009-08-04 19:38
#10

De flesta säger nej till avel med de flesta små råttor man säljer.

Själv tycker jag att det enbart är dumt att sälja med tillåtelse för avel direkt då man vet att mor och far är bra råttor, men man vet inte hur barnen är/kommer bli och man vet inte heller något om personen som övertar råttan så länge det inte är en vän.

Däremot vid förlängd kontakt med den du köpte råttan av så kommer den personen lära känna dig bättre och därmed kan diskussion angående avelsförbud eller inte uppstå.

SweGizmo
2009-08-04 19:42
#11

Uppfödare kan ju sätta "tillfälligt" avelsförbud och se längre fram:)?

Min blogg: SweGizmo.se

cosmonita
2009-08-04 19:45
#12

Jag har visserligen inte ett uttalat avelsförbud på råttorna jag säljer eftersom jag vet att det inte är juridiskt bindande.

Men jag vill ha en öppen kommunikation med en köpare som vill använda mina råttor till avel. Jag vill ha synpunkter på båda råttornas ålder, temperament, hälsa, hereditet, ursprung osv. Och kunna avråda om det känns helt fel.

Ingen som köper en råtta har någon skyldighet att diskutera dessa uppgifter med uppfödaren innan parning, men om de inte gör det, och det kommer fram, så är det väldigt svårt för personen att etablera ett gott rykte efteråt, eller att få köpa ungar från den aktuella uppfödarens eller dess samarbetspartners kullar.

Thirre
2009-08-04 19:51
#13

Det brukar ju ske så, man vet inte om ungarna är något att avla på förrän de har vuxit till sig lite. Men jag hoppas på att de som tänker avla på djur kollar upp dem på samma sätt som jag gör, eller ännu bättre, mer än vad jag gör.

Jag fick ett mail där personen i fråga direkt skrev att det var till framtida avel som den sökte bra djur till, om råttan höll sig. Jag ansåg att detta mail var positivt på så vis att personen var ärlig direkt med avsikten av råttan och "mörkade" inte. Mailet var förövrigt långt och presentationsrikt, något som man önskar från fler som tar kontakt med en.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Annons:
cosmonita
2009-08-04 19:58
#14

#13 Mycket bättre och ärligare att säga från början att råttan man vill köpa är ev tänkt för avel. Finns inget värre än människor som smusslar och ljuger.

Upp till toppen
Annons: