Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 16260 ggr
Lancia
2010-08-24 22:05

Bilder på tumörer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En föga upplyftande trådstart om ett jäkligt tråkigt ämne, men då det dyker upp många trådar om folk som hittat knölar på sina råttor så kanske en bildtråd kan vara till lite hjälp.

Tumörer kan ju se väldigt olika ut och sitta på alla möjliga ställen.

Även bilder efter operationer är välkomna!

Annons:
Lancia
2010-08-24 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Börjar med en hona. Bilderna tagna två månader efter att knölen först upptäcktes.

Denna hona har även ytterligare en tumör, på ett annat ställe på kroppen, men som inte alls vuxit lika fort. Vi hade opererat henne om hon bara hade haft en, samt inte varit så pass gammal som hon är.

I dagsläget är hon pigg och kry och hindras inte av tumören i sin vardag. Men när den dagen kommer..

Lancia
2010-08-24 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Gamle Vilhelms tumör. Han var 2,5 år gammal vid op. Han var så pass pigg och fräsh att jag bedömde att det var värt att chansa. Hade han inte överlevt op. så hade vi ändå inte haft lång tid kvar med tanke på tempot hans knöl växte i. Men allt gick superbra!

Bild 2 är samma dag som vi kommit hem från op.

Bild 3 är två-tre veckor efter op.

 

pebb
2010-08-24 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Biancas, ganska kort efter det här avlivade jag henne.

Dramatik
2010-08-25 00:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vilket bra intiativ att starta en sån här bildtråd:)

Här är en bild på Russinets tumör som man tyvärr ser lite dåligt. Den blev ungefär dubbla storleken innan den opererades bort.

Dramatik
2010-08-25 00:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bild 1 vecka efter operationen, såret nästan helt läkt och hels läkningen gick verkligen superfort. Tyvärr är såret veckat på bilden så det syns dåligt, men hon hade sår från armbågen och bak en bra bit på sidan.

Dramatik
2010-08-25 00:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ernst som var min första råtta med tumör. jag hittade ingen veterinär som ville operera honom och fågelkliniken öppnades månaden efter att jag fick ta bort honom, himla otur.

Iaf väntade jag nog lite för länge med att ta bort honom( men han var så frisk och pigg i övrigt), såret på tumören är som han kliat hål och bilden är tagen samma dag som jag lät honom somna in. :(

Annons:
Dramatik
2010-08-25 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en bild till på Ernst, fortfarande med en stor tumör, men inte så stor ändå.

Dramatik
2010-08-25 00:32
#8

Tumörer kan sitta på så många ställen och se så olika ut, så detta kommer verkligen att bli en bra tråd tror jag:)

CamillaS
2010-08-25 00:43
#9

Sätter ett tassavtryck. ^^

Lancia
2010-08-25 02:02
#10

Tumörer är verkligen vidrigt att råka ut för, och med operationsbilder vill jag samtidigt belysa att det i vissa fall faktiskt finns hopp. Det är så förbannat tråkigt att just råttor är så drabbade av detta.

Jag själv har varit relativt förskonad från tumörer. (Kanske för att jag bara håller hanar?) Men skall se om jag hittar fler bilder.

Dela även gärna med er av historier, om ni inte har bilder!

OttoIsTheShit
2010-08-25 23:29
#11

typiskt, ville inte ta några bilder på min hona när hon hade sin tumör :P mådde för dåligt av det, men väldigt intressant tråd :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

chade
2010-08-26 00:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tog precis en på Arnolds. upptäckte den för en månad sen ungefär, då var den mycket mindre

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[oboybabe]
2010-08-26 02:10
#13

Tass avtryck

Annons:
minflock
2010-08-26 05:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min råtta Ayla fick en stor tumör som jag opererade bort. Hon var nästan 2 år vid operationen. Ett halvår innan hade jag besökt veterinär för undersökning och vidare behandling kring tumören men fick rådet att låta henne vara kvar så länge tumören inte var i vägen för henne och hon kunde leva utan besvär. När dagen kom och jag insåg att Ayla fick ont av knölen gick jag ändå till en annan veterinär som opererade bort tumören trots Aylas ålder och storlek på tumören.

Ayla klarade operationen bra och dagarna efter var hon sig själv igen. Tyvärr kom tumören tillbaka eller kanske en ny, jag var beredd på en yttligare operation. Men dem sista dagarna blev Ayla snabbt gammal och hon förändrades snabbt till att se gammal ut och bete sig så. Därför valde jag att inte operera igen. Hon somnade själv in i min famn två timmar innan vi hade en bokad tid hos veterinären för avlivning. Men jag ångrar mig inte en sekund att jag provade. Jag rekommenderar det verkligen i dem flesta fall. Så länge råttan är pigg och glad i livet skulle jag mer än gärna göra om det.

Jag vill inte minnas Ayla som "råttan med den stora tumören" utan jag vill minnas Ayla för hon var just hon och ingen annan. Därför bidrar jag med en bild på en lycklig, frisk och nyfiken Ayla, som jag minnas henne som bäst.

Bild 1 är en frisk Ayla, ca ett år gammal klättrandes i ett träd.

Bild 2 är Tumören innan operationen. Den hade växt sig så stor under ca 1/2 år. Ju större den blev dessto snabbare växte den.

Bild 3 är på en nyopererad Ayla

Anvariel
2010-08-26 10:20
#15

#11 Jag vet vad du menar… det är ju inte precis det första man tänker på när man märker att ens råtta har en tumör - om man inte tar bilden för att få råd och tips av folk online då förstås. Jag tog ingen bild av Nojas tumör. Däremot har jag nu tagit en bild av hennes sår. Har dock inte laddat upp bilden än. Ska göra den snart.

OttoIsTheShit
2010-08-26 17:57
#16

#15 ja precis, men det konstiga var att hon var väldigt pigg och glad av sig innan..men blev mkt värre efter att tumören började bli ganska stor.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Anvariel
2010-08-26 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är en nytagen bild på Nojas sår. Jag tog som sagt inget innan operationen. Tumören var stort som ett utdraget körsbär - ca 1,5x3,5 cm ungefär tyckte jag det såg ut när veterinären ritade upp det efteråt.

Stort sår blev det. Jag fick så ont i magen när jag såg det… men hon har inte alls haft besvär av det! Första dagen var hon lite låg men efter det har hon ränt runt och fejat som vanligt - jag har fått VAKTA henne för hon hoppade ner från soffan och vandrade piggt runt på golvet. :)

Lancia
2010-08-26 22:05
#18

Såret ser ju superbra ut! Hur lång tid efter op är det taget? Minns att min Vilhelm läkte nästan förbluffande snabbt och fint, trots hans höga ålder. Helt amazing läkkött!

zyrsan
2010-08-26 23:15
#19

tass

Anvariel
2010-08-27 00:14
#20

#18 Om du menade Nojas sår så är det ganska precis på dagen två veckor efter operation. Det har dock sett jättebra ut hela tiden. Fina tösen - hon har inte varit på det så mycket och pillat tack och lov!

Annons:
Huldan
2010-08-27 16:31
#21

Måste bara påminna om att allt som växer inte är tumörer :)
Jag var ganska säker på Att Beethoven hsde en tumör, mamam med som är sjuksköterska, men det visade sig vara en böld! :D

Lollo86
2012-03-19 21:39
#22

sätter en liten tass här.

[Alenzi]
2012-03-28 10:13
#23

*tass*

diddiman
2012-03-28 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Underbar tråd som får tårarna att rinna. Det är helt underbart att se att så stora tumörer har opererats och blivit bra! 

Fick denna länken då jag hittade en tumör på min flicka, va smått hysterisk…..  och bad om hjälp här på råttor i fokus. Det fick mig verkligen att inse att; det kan bli bra!

Jag hittade en tumör på min snart 2 åriga flicka Sigrid lördagen 10/3-12. Jag blev så ledsen och visste inte alls vad jag skulle ta mig till. Vi åkte till vertrinären på måndag. Vetrinären sa att det var en juvertumör och att den var godartad då den var mjuk och gick att flytta. en elakartad tumör skulle vara hårdare och knöligare. Hon tyckte att vi skulle vänta och se om den överhuvudtaget växte och vänta. Om hon fick problem med den, som att den blev så stor att den var ivägen eller att hon kliade sönder den skulle vi komma tillbaka.

Bild 1: Dagen då jag först såg tumören.

Jag märkte fort att den växte.

Bild 2: 16 dagar efter att jag upptäckte tumören.

Igår ringde jag tillbaka till vetrinären och frågade om hon fortfarande tyckte att vi skulle vänta om vi ändå hade tänkt operera, och de tyckte hon inte. 

Jag har fått råd om att söva med gas och de hade tyvärr inte redskap till att göra detta, så jag ska prata med blåstjärna och se vad dom kan göra för oss.

diddiman
2012-03-28 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

(bild2)

Erika89
2012-03-28 12:58
#26

*tass*

Lancia
2012-03-28 18:34
#27

#24, Eller hur, hopp finns det alltid! :) Om tumören dessutom sitter "löst", som den verkar göra på din råtta, och hon är pigg och kry så tycker jag ni gör helt rätt.

Gas är ju bättre på så sätt att det är lättare och går snabbare att få upp råttan ur narkosen om den skulle gå för djupt, vid intravenös sövning är det inte lika lätt att göra så "snabba" manövrar vid behov. Det har även diskuterats huruvida råttor inte riktigt "tål" det dom får för att vakna igen. Men givetvis fungerar det med intravenös sövnng, om veterinären vet vad den gör. Om din veterinär är kunnig, har smådjursvana och god statistik på sövningar av så små djur så borde det fungera det med.

OT: Kul att tråden väckts till liv igen! Jag ska se om jag har några fler bilder att bjuda på, vilket jag borde ha, men på min andra dator. Får återkomma. :)

Annons:
diddiman
2012-03-28 19:04
#28

#27 Jag hoppas att vi gör rätt! Det känns så :) Min lilla älskling är värd allt vi kan göra för henne <3

vetrinären jag var hos hänvisade oss till blåstjärna. personligen tyckte jag att hon verkade väldigt bra och kunnig, men hon sa att de inte hade opererat så mycket smådjur så det blir nog blåstjärnan om de vill hjälpa :) tänkte ringa idag men såg att de bara hade telefontid mellan 11 och 12. men jag ska ringa och få råd och förhoppningsvis tid för undersökning och eventuell operation så snart jag kan.

det är jätte kul att se bilder och historier, man får hopp och tro att det kommer bli bra med min underbara!

novaasv
2012-03-28 20:41
#29

tass :)

/Mvh Nova

Kaninerna och råttorna.

htto://novaasv.blogg.se

http://hoppkanin.blogg.se

regskylt
2012-03-28 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Min första råtta Thea fick tre tumörer innan jag avlivande henne.

Jag uppsöke aldrig veterinär för dem pga att jag var luspnak (19 år, gymnasiet och självförsörjande och snåla föräldrar). Men jag bestämde mig från den dagen jag hittade den första (den stora på bilden) att hon fick leva så länge hon mådde bra. Hon levde i ca 6 månader efter att jag hittade den första. Hon blev ca 2,5 år.

Den stora tumören som satt där på bakbenet satt löst. Hon fick även två juvertumörer, en lite större och så den sista som inte blev större än en ärta innan hon avlivades.

OttoIsTheShit
2012-03-28 20:46
#31

#28 ett tips. testa å ring lite innan 11. rätt svårt å få tag i dom :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

regskylt
2012-03-28 20:56
#32

Min första råtta Thea fick tre tumörer innan jag avlivande henne.

Jag uppsöke aldrig veterinär för dem pga att jag var luspnak (19 år, gymnasiet och självförsörjande och snåla föräldrar). Men jag bestämde mig från den dagen jag hittade den första (den stora på bilden) att hon fick leva så länge hon mådde bra. Hon levde i ca 6 månader efter att jag hittade den första. Hon blev ca 2,5 år.

Den stora tumören som satt där på bakbenet satt löst. Hon fick även två juvertumörer, en lite större och så den sista som inte blev större än en ärta innan hon avlivades.

regskylt
2012-03-28 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Bilden kom inte med..

HannaRosberg
2012-03-28 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Snowflakes tumör någon vecka innan hon avlivades. Syns ganska så tydligt hur stor den var.


Annons:
Afrejd
2012-04-10 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag har haft knölar på 3 råttor nu. 2 som inte längre lever en hade juvertumör och var så gammal så valde att inte ta bort. En hade en abcess, varfylld knöl som försvann. Och råttan jag har nu har fått en knöl på typ halsen vid frambenet :/ Hon är 2 år i Maj så väääldigt gammal så den får vara där så länge den kan :/ Här är en bild jag tog idag.


zickan
2012-04-10 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Warning fick en tumör. Haft flera som känt på den. Suttit på skumt ställe och har inte känts som en tumör alls. Gissningar har varit på fettknöl alternativ svullen infekterad lymf. Har väntat av lite på att den skulle utvecklas. Planen var att den skulle opereras bort. Hon var ju ändå bara 1½ år på 507gram och fullt frisk. Men sedan gick det fort.

Tumören växte långsamt. Men hon tappade över 100 gram på lite över en månad och gick från pigg till förrvirrads krumpen kärring. Blev ännu värre för ungefär 2 veckor sedan. Antagligen stroke eller om tumören växte inåt. Operation är ingen idee. Hon låg lugnt och sov i toalådan i går morse. Tyvärr gav hon inge respons när jag lockade :-/. Hade tagit sin sista långa vila.

Bilden syns knölen vid frambenet. Inte stor alls. Kortet är taget 28/2-12. Hur pigg och go som hellst.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2012-04-10 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Annan form av tumör. Envis fick denna knöl och satt på medicinering i ett halvår. Inget hjälpte så sista utvägen var en operation. Tyvärr satt den så galet att hon skulle ha fått gått på 3 ben under sista tiden kvar i livet. Pga hennes ålder så valde jag att låta henne somna in med värdighet istället.
Då den synerligt gjorde ont, så fick hon smärtstillande i ett par månaders tid.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

diddiman
2012-04-22 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här är hela historien från att jag  hittade min Sigrids tumör till att den opererats bort!;  http://rattor.ifokus.se/discussions/4f5bbd6a88f4720dd0000b3e-tumor-bold-vad-kan-jag-gora

Nu är iallafall Sigrid opererad. Tumören var inte godartad som de först trodde- utan den var elakartad och hade börjat sprida sig. men vetrinären trodde hon fått bort allt. Så vi hoppas att allt kommer bli bra med lilla fina<3

En dag efter operation;

Nelley
2013-11-08 01:29
#39

Ska försöka 'väcka' den här tråden lite☝️ nog bra för både nya & gamla råttägare(kanske konstiga ställen/former eller nåt), man kan aldrig veta allt..🤔

[lucke]
2013-11-08 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Har tyvärr inga före-bilder på tumörerna men här är bild på nyopererad Niko. En mindre tumör och en större juvertumör togs bort:

elut
2013-11-08 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Bailey har fått en tumör

Annons:
elut
2013-11-08 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

en till bild

[pepparkatt]2
2013-11-08 11:46
#43

Men jag undrar en sak, hur länge lever dem efter operationen? Har dom inte cancern kvar liksom? Hur har det funkar för er? Jag vågar inte göra ett sånt ingrepp igen då min pojke inte överlevde narkosen trots att han var ung, inte ens ett år å jättepigg :-(

Lancia
2013-11-08 11:53
#44

#43, oftast är det benigna tumörer det handlar om, dvs att dom inte är farliga, inte är "cancer". Det kan bero på allt möjligt hur länge en råtta lever efter en operation. Lyckas man få bort hela tumören så kan råttan bli helt återställd och frisk och leva ett helt normallångt liv. Vissa råttor är dock med benägna än andra att få nya tumörer.

Lite terminologi: (saxat från Wikipedia)

Tumör: svulstknöl, är en vävnadsbildning i kroppen utan någon fysiologisk funktion. När en tumör sprider sig (metastaserar) och tillväxer används begreppet cancer. En tumör behöver dock varken sprida sig eller tillväxa. Exempel på en sådan tumör är födelsemärken (leverfläckar) som medicinskt inordnas under begreppet naevus. Behandling handlar oftast om operation ev ihop med strålbehandling och medicinering men skiljer sig från fall till fall och hur omfattande det är.

Med tumör (latin tumor) menas vävnadsbildning som tillväxer mer eller mindre kontinuerligt, oberoende av övriga vävnaders tillväxt. Tumör är dock inte att förväxla med cancer (latin cancer). Keloid ("carcinom”) används dock ibland oriktigt som synonym för ”cancer”.

Metastas: En metastas eller en dottersvulst är en tumör som spridit sig till andra organ än det där den primära tumören, modersvulsten, finns. När en tumör övergår från att växa lokalt till att sprida tumörceller och ge upphov till dottersvulster kallas den för malign (elakartad). Metastaser uppstår vanligtvis genom att tumörceller fastnar i de minsta formen av blodkärlkapillärer, och börjar där genomgå celldelning.

MalignMalign är en sjukdoms tendens att förvärras och bli dödlig, i synnerhet avseende cancer och tumörer. Maligna tumörer är cancer medan benigna tumörer inte är det. Malignitet är också ett medicinskt begrepp för prognosen för andra sjukdomar vilka antas förvärras.

Benign: Benign är en godartad tumör som inte sprider sig, till skillnad från en malign tumör. En benign tumör kan likväl orsaka skada genom att den kan växa in i omkringliggande vävnader och organ. Däremot tenderar den inte att metastasera, dvs. sprida dottersvulster i kroppen.

[pepparkatt]2
2013-11-08 13:43
#45

Men som en juvertumör tex, är det cancer el bara en svulst? Kan man veta om det är cancer el inte överhuvudtaget? Tack för bra svar iaf! :-)

[Aremea]
2013-11-08 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

En juvertumör som opererades ut från lilla Frö. Den satt i ljumsken, och eftersom den satt väldigt ytligt räckte det med ett minimalt, ytligt hudsnitt och ett par stygn. Läkte fint och hon levde 1½ år efter op.

[Aremea]
2013-11-08 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Frös tumör

[Aremea]
2013-11-08 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Juvertumör från främre juver. Har tyvärr ingen bild på såret. Även här var det några få stygn och ett par veckors läkning. 

Numera är jag skitsnabb med att ta tumörerna. Ju mindre desto bättre.

Annons:
[lucke]
2013-11-08 22:24
#49

#48 Kan man be om att få med sig tumörerna hem efter op? Lite makabert, men hade varit intressant att se Nikos…

Elinisa
2013-11-09 00:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Vlad avlivades vid bara ett år& 1& enhalv månads ålder. Han var ju en liten knubbis, så jag kände inte till tumören i hans buk innan jag besökte veterinären för att kolla hans prognos då han fortfarande var svag efter en stroke en vecka tidigare. Veterinären trodde att tumören med dess påfrestning på kroppen orsakat stroken. Efter en röntgen konstaterades att tumören var alldeles för stor& satt så illa till att en operation aldrig var genomförbar, så det blev avlivning direkt.

För en vecka sedan dog hans bror Nikolai fr samma kull. Allt gick väldigt snabbt. Blev lite svag på tisdagkvällen& sent på onsdag kväll verkar det som han fick en stroke. Han dog en knapp timme senare härhemma. Efteråt då jag kände igenom kroppen fann jag en tumör på samma ställe& sida som hans bror hade, fast denna var mindre. Lite mindre än en pingisboll& gick att rulla omkring. Han blev två år& tre dagar gammal.

För någon vecka sen dog en halvbror till dem av samma, hörde jag; tumör i buken.

På första bilden ser man Vlads tumör. Kom jag också på först senare. Tänkte han satt snett& konstigt då fotot togs.

Andra fotot visar röntgenbilden av Vlad.

[Aremea]
2013-11-09 09:08
#51

# 49

Det tror jag absolut. Jag var själv med och opererade ut knölarna på mina, så frågade aldrig, bara tog;)

[Aremea]
2013-11-09 09:11
#52

# 50 Beklagar din förlust:( 

Ett tips inför framtiden är att mjukt massera igenom råttans kropp varje dag, och då även klämma igenom magen. På så vis hittar man ofta knölarna innan de blir för stora. 

En tumör känns fast och stum, jämfört med den i vanliga fall mjuka och flexibla vävnaden i buken. En nymatad mage eller bajsfylld tarm kan också kännas lite hård, men finns av förklarliga skäl inte kvar på samma ställe dagen efter.

[lucke]
2013-11-10 15:11
#53

#51 Ah, då förstår jag🙂

Elinisa
2013-11-12 00:07
#54

#52 Det är ett mycket bra råd. Jag kände igenom Nikolai kanske en gång i veckan nån gång, men oftare är ju ännu bättre. Då vänjer råttan sej& spänner sej mindre så det blir lättare att känna, -& så vänjer jag mej att känna igen om det skulle vara något därinne.

Tycker ändå det är lite konstigt att jag inte alls kände Nikolais tumör förrän efter han dött.. Visserligen var den väldigt flyttbar& gick liksom att rulla omkring& flytta ända från ljumsken till bröstkorgen, han brukade spänna sej lite då jag kände& jag har ju inte så stor vana heller..  ..men ändå.. tycker jag borde ha upptäckt den..? 

För kanske fem månader sen undersöktes han hos veterinär& då bad jag veterinären känna igenom honom& kolla om där fanns någon tumör, då hans bror haft tumör. Veterinären kände igenom honom mycket noggrant& kände inget, så om den fanns vid den tidpunkten så var den nog pytteliten.

Före Vlad hade jag ingen som helst erfarenhet av tumörer, så då visste jag inte alls hur de skulle kännas. Veterinären fick visa mej hur jag skulle känna den efter han var död, trots att den var så stor.☺️

Nu ska jag börja vänja småråttorna vid magklämning! :-)

Mezzzanina
2013-11-12 01:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Här har ni Matekoni efter hennes operation.På bilden har hon precis kommit ut från operationsbordet och ser lite tagen ut.Hon är sydd på sidan men på bilden ser det ut som ett stort hål. Men efter någon dag såg det lite bättre ut. Tyvärr har de råttor som jag låtit operera hitills alltid fått tillbaka nya tumörer.Så jag är lite tveksam hur jag kommer att göra framöver med operationer.

Annons:
Mezzzanina
2013-11-12 01:52
#56

Och här en film som veterinären själv tagit på Matekoni och hennes tumör. http://www.youtube.com/watch?v=cEs4XtrfeRE

lekandur
2013-11-12 12:09
#57

Kanske inte är en super rolig länk men den handlar om tumörer iaf :/

Länk

Where you invest your love
you invest your life 

r8mamma
2014-11-25 23:20
#58

Hej allihopa! Misstänker att min lilla ögonsten Wilhelmiina fått en tumör men måste bara fråga er med erfarenheter av tumörer, kan dom verkligen bli stora inom loppet av 30 minuter? Högst otroligt förmodligen, men råkade av misstag glömma lägga på lådan till burlocket (måste ha en låda på då hon ofta försöker ta sig ut ur buren på lite olämpliga tider tex när matte sover som bäst) och hon hade lyckats smita ur buren då, 5 min senare fann jag henne med en riktigt skum knöl. Familjen såg henne innan dess också och vi kelade kort innan så den kan inte funnits där innan. Så vad tror ni? För att läsa mer om hur läget är just nu och göra en bättre bedömning så har jag en tråd (Snälla hjälp mig!) Så snälla hjälp mig med alla tips och teorier, då är ni guld värda! Kramar till alla råttor och råttmammor/pappor där ute ♡

zickan
2014-11-26 01:58
#59

#58 låter som en abcess. Dvs varböld. De kan komma från ingenstanns och bli stora fort. Använd sökfunktionen och kolla lite på böld, halsböld, abcess, varböld osv så får du massa tips, råd, bilder. Se om det är nått som känns passande din situation.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Minismyran
2015-01-09 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Vår råtta Myggan har fått en tumör, syns inte så jättemycket men den känns som en platt vindruva. Har nyligen vart hos veterinären hon sa att de var juvercancer, hur kan dom veta de genom att bara känna? Dom tog inga prover. En operation skulle kosta ca 4500:- sa hon och vi skulle gå hem och fundera. Jag tänkte nog vänta nån månad och se om den växer.

Rånet
2015-01-09 12:14
#61

Jag har ingen bild på tumörer (tack och lov) där emot har jag en fråga. Jag är första gångs ägare till två tjejer, från en djuraffär så kan ingen historik om föräldrar m.m.  men finns det mat/godis eller annat som man ska undvika/ ha under uppsikt för att minska risken för tumörer?

Lancia
2015-01-09 14:17
#62

#60 Säger de cancer så är det otroligt dåligt av dem! För att veta sådant måste en provtagning ske! Dessutom är råttors tumörer ytterst sällan faktiskt cancer. Var bor du någon stans? Vilken veterinär vände du dig till? Jag betalar 1000:- här i Norrköping och jag hjälper dig gärna med att ta dit råttan för op om vi kan lösa transport av din råtta hit om du bor långt bort.

#61 Just honor är ju tyvärr väldigt drabbade av juvertumörer, jag skulle nästan våga mig på att säga att 1/4-1/3 någon gång i livet av honorna får tumör. Baljväxter och rött kött sägs öka risken i viss mån. Jag har ingen källa just här och nu men kan leta lite när jag kommer hem från jobbet. :)

Annons:
zickan
2015-01-09 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Tumörer är inte skoj. Hittade inge bättre bild på nightmare. Men hon har 1 lite större juvertumör, 2 mindre knölar. Skönt nog växer dom långsamt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Botta
2015-01-09 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64
Rånet
2015-01-09 18:59
#65

#62 Okej, tänkte bara så man har uppsikt så man inte trampar i en fälla och försätter de i någon fara.

Minismyran
2015-01-10 16:22
#66

#62 jag bor i Bålsta utanför Stockholm, men jag var till Roslagstulls veterinär i Stockholm. Ska kolla runt lite om någon annan veterinär kan op och tar mindre.

Lancia
2015-01-13 18:45
#67

#66 Jag PMar dig!

leoselin91
2016-11-18 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Vilken bra tråd!

Här kommer mitt bidrag. Denna sötnos heter Yuna. Hon har tidigare fått en tumör bortopererad när hon var närmare 1 år men som nu har vuxit tillbaka (den på bakbenet). Dessutom kom det en ny tumör ungefär samtidigt som den gamla växte tillbaka, den på bröstkorgen. Det var ca. 2-3 månader sedan jag upptäckte dem (orkar inte gå kolla, har det uppskrivet någonstans för att min tidsuppfattning är lite dålig haha). Det börjar bli dags att fundera på avlivning för min lilla stjärna. Det var ingen tal på operation pga hennes ålder (hon är lite över 2 år nu) och att hon har problem med luftvägarna (nyser och rosslar). Hon har kämpat på bra, min Yuna <3 .

Upp till toppen
Annons: